Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Europa tar etter Norge i nybilsalget

Startet av tom, torsdag 02. februar 2023, klokken 17:30

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Skiltingen med forbudt å svinge til høyre, gjelder ikke buss/taxi, der det er kollektivfelt i høyre felt, er satt opp fordi det er en stor fare for kollisjon, dersom en bil i venstre felt, skal krysse kollektiveltet, for å svinge inn til høyre.

For elbilen, som ligger i høyre felt allerede, er ikke denn faren der, slik den heller ikke er for buss/taxi. Det vil derfor være en naturlig utvidet tolkning av skiltreglene å også la elbilen, som i kraft av å være legal i kollektivfeltet, også får lov til å svinge til høyre, på lik linje med de andre kjøretøyene som også får lov til å svinge til høyre.

Jeg ville ha bestridt ethvert forenklet forelegg, hvis jeg hadde blitt ilagt dette, med begrunnelsen over. Da må overtredelsen vurderes av politiet på nytt, og jeg er sikker på at elbilen ville fått medhold.

Skriv ut innlegget og legg det i bilen. Så har du en argumentasjon å fremføre til politiet ved en eventuell konfrontasjon.

Jeg gir dog ikke noen garanti for utfallet, men det er helt åpenbart at skiltingen skal hindre kryssing av felt, før sving inn til høyre, og ikke svinging til høyre for de som allerede ligger lovlig i høyre felt. 

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

#16
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 15. februar 2007, klokken 11:33
Skiltingen med forbudt å svinge til høyre, gjelder ikke buss/taxi, der det er kollektivfelt i høyre felt,

Sitat fra: Georf på tirsdag 13. februar 2007, klokken 21:47
Jeg feide rett over krysset ved Jet utenfor Ullevål sykehus (mot vest) og så snart blålys i speilet. 

En liten missforståelse her tror jeg. Skiltet er vanligvis påbudt om å svinge til høyre med unntak for buss taxi. Hensikten er å redusere faren ved at snikkjørere legger seg over i høyrefelt som er åpnet for andre enn kollektiv før krysset. Snikeren kjører forbi køen på høyre side og svinger tilbake igjen ved krysset.

Dette var en populær sport fra Holmen mot Oslo spesiell blant Audi og BMW kjørere, men også andre, her var gevinsten stor med lange retardasjonsfelt og akselerasjonsfelt.

Faren ved å tro at skiltet ikke gjelder Elbil ligger i at det i enkelte tilfeller er skiltet forbudt for alle med unntak av Buss/taxi med satt med hensikt.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pilt

Sitat fra: Griffel på torsdag 15. februar 2007, klokken 14:56
Hensikten er å redusere faren ved at snikkjørere legger seg over i høyrefelt som er åpnet for andre enn kollektiv før krysset. Snikeren kjører forbi køen på høyre side og svinger tilbake igjen ved krysset.

Nettopp! Det er derfor jeg også tror de har skiltet som de gjør, men jeg skjønner ikke hvorfor ikke elbiler også kan følge teksten på underskiltet og dermed få unntak fra påbudet.  ???

For å forhindre flere misforståelser, så må enten teksten endres til også å gjelde elbiler, som det sto på endel tilleggsskilt i Oslo før det ble bestemt at alle kollektivfelt i hele landet skulle åpnes for elbiler, ellers må det lovfestes at hver gang underskiltet "gjelder ikke buss/taxi" er satt opp, så betyr det egentlig "gjelder ikke buss/taxi/elbil".

"Ulempen" med sistnevnte er der underskiltet står under et

forbudsskilt
og ikke et

påbudsskilt,
for sånn jeg har forstått det, så får IKKE elbiler lov til å kjøre der det er satt opp forbudsskilt med underskiltet "gjelder ikke buss/taxi". (Men jeg har jo hele tiden trodd at vi fikk kjøre der det sto under et påbudsskilt... så mulig jeg tar feil her også. Kanskje vi alltid (evt. aldri) får lov til å kjøre der underskiltene med buss/taxi står... At vi kun får kjøre der

opplysningsskiltet om kollektivfelt er satt opp...)

Full forvirring nå? JA!

Det jeg derimot VET, det er at elbiler IKKE får kjøre der det er satt opp dette underskiltet: "Gjelder ikke buss i rute". (Det er det visst noen taxisjåfører som ikke bryr seg om heller, bare les her: http://www.vgb.no/10410/perma/96828/ Hihi.)

Sitat
Dette var en populær sport fra Holmen mot Oslo spesiell blant Audi og BMW kjørere, men også andre, her var gevinsten stor med lange retardasjonsfelt og akselerasjonsfelt.
Men det kan de da fortsatt gjøre, selv om det egentlig er forbudt å kjøre forbi på høyre side og på retardasjons- og akselerasjonsfeltene, for der står det ingen påbudsskilt om at her må du ta av fra motorveien osv. Noe som i grunn er lovlig, er å ta av fra motorveien for så å kjøre på igjen. Ser mange som gjør dette når køen står stille på E18, da spesielt ved avkjøringa ved Sollerud med påkjøring igjen like før Maxbo. Den andre veien er det mange som sniker ved Shellstasjonen (avkjøring til Stabekk). Man kjører jo forbi kanskje 20 biler og sparer et helt minutt, må vite...
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Griffel

#18
Det var nok meningen at de som kjører lovlig i kollektiv feltet skulle ha lov til å kjøre rett fram der det er påbudsskilt med unntak for Buss og Taxi. Men så er det dette med loven ånd og lovens bokstav,

Sitat fra: pilt på torsdag 15. februar 2007, klokken 23:11
Men det kan de da fortsatt gjøre,

Ang. E18
Noen gjør det fortsatt men de kan ikke lenger påstå at det er lovlig.

Slik det er skiltet og merket nå (relativt nytt), mener jeg er riktig. Skifter du med fossilbil fra høyre kjørebane til retardasjons feltet kan du ikke skifte lovlig tilbake, da du krysser sperrelinje i gal retning. Når du så kommer til avkjøringen kommer kollektivskiltet opp igjen så dermed er det eneste lovlige å ta til høyre dersom du ikke har lov å kjøre videre i kollektivfelt.

BussTaxi skiltet rett fram gjør altså samme nytte som påbud skilt om sving til høyre.

I akselerasjons feltet på andre siden av krysset er det bare lov å passere sperrelinjen fra akselerasjonsfelt til høyre kjørebanen.

Denne kombinasjonen av sperrelinje og kollektivfeltskilt vil vell også kunne gjøre skilting i Oslo utvetydig?

Eller kanskje Norstart kunne få et utsagn fra Politiet om at i Oslo betyr underskilt til påbudskilt gjeller ikke Buss og Taxi også for de øvrige kjøretøy som har lov til å kjøre i kollektivfelt. Så sparer de utgiftene til ommerking. Siden Oslo politi både er rett myndighet for skilting og overvåking av bestemmelsene skulle vel det være ok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Har det kommet fram noe nytt i denne saken? Med disse tiders diskusjon om tverrparkering bør vel dette taes opp med myndighetene også?
Polestar i bestilling

Griffel

Under Norstarts oppgaver "Kollektivskilting til besvær" har jeg referert en artikkel i MC bladet nr.3 2007. som viser at MCer har den samme plagen.

Dette er en oppfordring til Norstart om sammen med NMCU å få endret underskiltene "Gjelder ikke buss og taxi" til "Gjelder ikke brukere av kollektivfeltet". De fleste steder vil det være til fordel for sikkerhet og trafikkflyt
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

even

Det har på forumet i lengre tid vært etterspurt om Norstart kunne ta opp med rette myndigheter om elbilers forhold til skiltet "påbud om å svinge til høyre" med underskiltet "gjelder ikke buss/taxi". Det er flere som har fått forelegg der dette skiltet har stått i forbindelse med oppheving av kollektivfelt rett før veikryss med avkjøring til høyre, og der kollektivfeltet fortsetter rett på den andre siden av krysset. Det er jo håpløst å kjøre i sikk-sakk mellom kollektivfelt og ordinært kjørefelt - noe som minsker trafikksikkerheten samtidig som deg lager kø for buss/taxi når vi foran disse kryssene må stå å blinke ut i et stillestående kjørefelt istedenfor å kjøre rett frem og videre i kollektivfeltet. Hva er status på Norstarts arbeid med dette?

Rav4_EV

Å endre tusenvis av underskilt rundt omkring i Norge vil koste millioner. Det vil være naivt å tro at en sånn pengesløsing skulle settes igang i Norge bare fordi vi har hørt om ett eller annet tilfelle der en overivrig polititjenestemann begår maktmisbruk.

Dersom du blir presentert for et forenklet forelegg er det bare å nekte å godta det. Da må det gå til retten, og det har aldri jeg hørt skjedd.
Jeg har tatt dette opp på styremøte, og Norstart vil i såfall intervenere saken, og dekke kostnader til advokat.

Etter alt det arbeid Morten Harket, Bellona m.fler. har gjort for å løfte elbilen dit den står i Norge idag, er det vel ikke mye forlangt at en medlem kan gjøre en liten provokasjon for å trekke opp reglene en gang for alle.

Selv har jeg fått en "bunke" med p-bøter på jernbanestasjonen etter å ha parkert på mc-parkering med Buddy. Til og med i kaldeste januar var en gestapist fra et parkeringselskap det og stappet en bot under viskeren. Når jeg tilslutt ikke fikk medhold på klagene lenger, gikk de til parkeringsklagenemda. Selskapet trakk kravene før jeg fikk behandlet dem i nemda!!!!!!!

Hva kan du gjøre for Norstart?

Arne Magnus Berge


PS. Husk å krysse av for "Jeg godtar IKKE forelegget".

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elmo

#23
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 30. oktober 2008, klokken 08:59
Å endre tusenvis av underskilt rundt omkring i Norge vil koste millioner. Det vil være naivt å tro at en sånn pengesløsing skulle settes igang i Norge
Det har aldri vært nevnt noe behov om å endre eller underskilte 508.2 (kollektivfelt) opplysningsskiltene, og de sier heller ingenting om elbil. Man fjernet sågar behovet for det spesielle "Også Elbil" skiltet ved å endre/presisere et eller annet sted i lovverket (skulle forresten likt å vite hvor, for jeg finner det ikke i vegtrafikkloven).
Det må da være mulig å argumentere for at samme lovendring også skal gjelde underskilt 808 (gjelder ikke buss/taxi) ?

SitatFra http://www.vegvesen.no/vegskilt
Opplysningsskilt:
De fleste opplysningsskilt iverksetter bestemte trafikkregler for det stedet eller den strekningen skiltet gjelder, for eksempel forbud mot kjøring med motorkjøretøy eller forbud mot stans og parkering.
Underskilt:
Underskilt brukes bare sammen med et hovedskilt, og gir nærmere klargjøring, utviding, utfylling eller begrensning av hovedskiltets betydning eller gyldighetsområde.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Elmo på torsdag 30. oktober 2008, klokken 10:20
Man fjernet sågar behovet for det spesielle "Også Elbil" skiltet ved å endre/presisere et eller annet sted i lovverket (skulle forresten likt å vite hvor, for jeg finner det ikke i vegtrafikkloven).

Dette står i Trafikkreglene (Forskrift om kjørende og gående trafikk).
Se http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#5
§ 5, andre ledd:

2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

#25
Takk Lars. 
Og så jeg må rette litt på det jeg postet over.
Bildet jeg la inn viste skilt 508.1 som heter "for buss og drosje", men jeg fikk ikke med hovedteksten til 508.x skiltene:
508 Kollektivfelt
Skiltet angir at kollektivfelt begynner og at trafikkreglenes bestemmelser om kollektivfelt gjelder...........


Men ingen elbil-eier er vel i tvil om at "påbud om å svinge til høyre" med underskilt "gjelder ikke buss/taxi" er ment å frita oss fra påbudsskiltet.
En aldri så liten presisering i trafikkreglene på lik linje med det Lars henviste til burde fjerne behovet for å endre alle underskiltene - slik Rav4_EV var inne på.

Så jeg støtter Rav4_EV i at Norstart bør ta dette opp med Samfedsels-dept.
Feks. foreslå:
"Når kollektivfelt oppheves midlertidig i veikryss og det er skiltet påbudt kjøreretning (402.x) eller svingeforbud (330.x) med underskilt 808 i krysset, gjelder 808 også for alle andre kjøretøyer som har rett til å benytte kollektivfelt
(Jøss jeg skulle jobbet i lovavdelingen ;D )

Og så vil jeg igjen oppfordre ALLE som har fått forelegg for dette, uansett om de har godtatt det eller ikke, å om å henvende seg til "TV2 hjelper deg" og/eller NRKs FBI.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Laban

Sitat fra: Elmo på torsdag 30. oktober 2008, klokken 11:52
Feks. foreslå:
"Når kollektivfelt oppheves midlertidig i veikryss og det er skiltet påbudt kjøreretning (402.x) eller svingeforbud (330.x) med underskilt 808 i krysset, gjelder 808 også for alle andre kjøretøyer som har rett til å benytte kollektivfelt
(Jøss jeg skulle jobbet i lovavdelingen ;D )

Nå er det ikke alle steder, ihvertfall ikke i Trondheim, at det er midlertidig opphevelse av kollektivfeltet som har vært problemet.
Der politiet tok elbiler sist (har ikke hørt at noen er tatt siden) var etter et kryss der det er to vanlige filer frem til krysset (det er ikke kollektivfelt tidligere i høyre fil), men hvor kollektivfeltet starter på den andre siden av krysset. Det står da skiltet "påbudt sving til høyre" med undertekst "gjelder ikke buss og taxi". Det politiet mente var at det ikke var kollektivfelt rett frem over krysset- det begynte først på andre siden - og dermed ble det forelegg for elbiler og motorsykler/mopeder.

Det enkleste må være at underskilt 808 gjelder for alle som har rett til å benytte kollektivfelt.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

Vil Norstart bare støtte saker der man får bot for å ikke ha overholdt skiltet med påbudt kjøreretning ifm. med et kollektivfelt, eller også der hvor det står innkjøring forbudt untatt buss og taxi? Problemet er jo at de blir brukt om hverandre.

Slik jeg forstår det kan vi kjøre både der hvor det er et skilt med Buss/Taxi, og der hvor det bare er Buss. Dette bør dermed bety at underskiltet med 'Gjelder ikke buss' betyr at vi også kan kjøre der. Om det står 'Gjelder ikke buss i rute' er det jo noe annet, men de brukes også om hverandre...

Det hadde vært greit om vi kunne fått en avklaring på i hvilke tilfeller Norstart kommer til å støtte en klage.

ilmar
Polestar i bestilling

espen

Utfra alle variantene av skilt-miks vi har sett og hørt om tror jeg det er vanskelig å si noe helt konkret om dette.

Men på steder hvor det er åpenbart tåpelig å ikke følge samme kjøremønster som buss og taxi utfra et sikkerhets- og trafikkavviklingsperspektiv, bør vi kunne anta at vi følger lovens intensjon og evnt andre paragrafryttertolkninger fra politiet er feil.

Det finnes derimot steder hvor vi kanskje "skulle ønske" vi kunne kjørt, men som f.eks. er stengt også for taxi, kun for buss i rute, eller som kan føre til farlige situasjoner. Disse bør vi holde oss bort fra, men så er det også noen få av disse hvor det burde være åpnet for elbil men helt tydelig ikke skiltet for det. Da kan det være fornuftig å gå til trafikketat eller vegvesen og be om endret skilting lokalt på dette ene stedet.

ilmarw

Det er vel Politiet som har skiltmyndighet? De pleier ikke akkurat prioritere slikt... Men takk for svar, her gjelder det altså å anvende litt fornuft.

ilmar
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA