Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: NiCd on fire

Startet av Griffel, onsdag 12. november 2008, klokken 20:00

« forrige - neste »

Griffel

Leste i dag at Mazda RX8 hydrogen har en "bryter" hvor en kan velge mellom bensin eller hydrogen. Bensintanken på Norgesbilene er riktignok bare på 5l.

5 liter gir jo nesten samme kjørelengde som en elbil.

Denne saken (RX8) minner bruksmessig vell så my om en plug-in hybrid som en 0 utslippsbil, det er jo en smal sak og ha med noen ekstra 10l bensinkanner.  Den vil jo også ganske så enkelt konverteres til bensin.  H2 biler som også kan kjøres på bensin eller diesel burde derfor ikke kunne registreres som hydrogenbiler, men kanskje heller stilles i klasse som plugin hybrider på en eller annen måte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på onsdag 29. oktober 2008, klokken 14:11
Leste i dag at Mazda RX8 hydrogen har en "bryter" hvor en kan velge mellom bensin eller hydrogen. Bensintanken på Norgesbilene er riktignok bare på 5l.

Kanskje det er max 5 liters tank som er stikkordet her.

Tenk om vi kunne fått nordiske pluginn hybrider med 5 liters tanker registrert med EL skilt.

Kunne vært det som skulle til for å tilfredstille både skeptiske fossilbillister som dermed kunne kjørt Elbilen på langtur, riktignok med hyppige tankstopp, og oss, som ønsker at det tross alt stilles visse krav til å tilgodeses med EL skilter og det som dermed følger med.

En slik "Norgeshybrid" ville nok blitt kjørt mest på strøm av den enkle grunn at det er både enklere og billigere å lade den, enn å stadig måtte innom bensinstasjonene for noen få liter drivstoff. Samtidig ville en hatt drivstoff til varmeapperatet lett tilgjengelig. Det er tross alt enklere å forbrenne hydrokarboner for å lage varme, enn å lade batterier, for så å bruke strømmen derfra til oppvarming.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Laban

Max 5 liters tanker = EL skilt høres fornuftig ut. (men tror det kan ødelegge for noen av godene vi med EL skilt har i dag (parkering i byene hvis det blir for mange av dem?)).

Med en 5 liters tank bør man jo komme seg et sted mellom 5 og 10 mil ved "pen" langkjøring, dvs 1-2 timers kjøring, og da er det greit med en strekk på beina, fylle 5 liter fra en jerrykanne og så fortsette turen. Da får de gamle jeepene med kanner hengende på bakdøra sin renesanse  ;D.

Mens man i det daglige kjører på batteridrift (hvis rekkevidden på slike hybridbiler blir som dagens elbiler) kan man komme seg til hytta som ligger 10-25 km hjemmefra uten å stoppe for lading/fylling.

Problemet blir vel hvordan man kan kontrollere at tanken ikke tar mer enn 5 liter. Kontroller ala "farget" avgiftsfri diesel? Har enda ikke blitt stoppet - og har heller ikke hørt om noen som har blitt stoppet og kontrollert  :o.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

God ide. Det ville virke mer fornuftig med en slik back-up på en elbil enn på en H2 bil. Siden H2 biler får lov med en 5 l tank med alle fordeler burde jo av likhets hensyn dette også være akseptert på plug-in hybrider, på el skilt med alle fordeler.

Men selfølgelig en gang i framtiden når de fleste biler er EL eller H2 blir det slutt på alle fordeler, kanskje utenom økonomisk straffing av alle elbil tvilere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Obs! nå har vist diskusjonen tatt en ny retning igjen. Men nå er det jo slik det en gang fungerer.

Foreslår at tråden deles opp og legges under ny overskrift; feks: "Skal vi tillate pluginnhybrider på EL skilter dersom de har max 5 liters drivstofftank."
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Polestar i bestilling

hens

Fossilbrenneren ville gi et bra varmeapparat i tillegg, og det er ikke å forakte.
Jeg regner med at fossilmotoren ville bli beskattet med hk-avgift, det vil virke begrensende på effekten. Med 10 kw fossilmotor og 5 liter  i tillegg til en elmotor, ville rekkevidden økes betraktelig, fordi det samtidig ville gi redusert strømtrekk fra batteriet på langturer.
-Miljøbombe? Nei, en mulighet til å utvide bruksområdet.

Så gjenstår det å se om politikerene tar dette på alvor....!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA