Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skifte av pollenfilter / kupefilter.

Startet av Mippen, fredag 11. april 2014, klokken 10:52

« forrige - neste »

Mippen

Har en kompis som jobber i BKK (Energiselskap i Bergen). Tenkte å forsøke sammen med han å koble en leaf direkte til en høyspentlinje med et "hjemmelaget" chademo stikk kjøpt på fra ebay.   

Det er flere steder det er tilgang på høyspentkabler slik at utbygging blir billig, og siden det er mye større effekt enn en vanlig hurtiglader vil ladetiden bli kraftig redusert. Her snakker vi gjerne noen sekunder. Blir spennende å teste.

Med høyspentkaber både i luft og bakke over hele landet vil det være mulig å bygge ut mye fortere.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sverre_E

Ikke noe problem!
Men man må alltid lade to like biler samtidig. Batteriet inneholder som kjent likestrøm. Da vil bilene virke som likerettere, og kunne dra nytte av hver sin fase. Man må bare snu fasen i den ene bilen når den lader. Det gjøres ved å sette den i revers samtidig som man skrur av bilen.

Lykke til!
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

emil

( med forbehold om at dette ikke er en dårlig aprilspøk )

Hvorfor kolbe til høyspenning?

Batteripakka på Leaf holder ca 390V DC når den er fulladet og 400V 3fas AC holder i massevis til det. Spenningen må uansett transformeres ned og likerettes. Starter du med noe over 400V vil det bare bli dyrere å bygge og veldig ulovlig å bruke...

Men hvis du har planer om å koble noe fra 1kV til 440kV AC direkte på CHAdeMO pluggen ville jeg satt opp et par kameraer på god avstand og filmet. For det vil jeg gjerne se :)

Mippen

Håper han vet hva han gjør. Er jo elmontør så går sikkert fint.
Fremtiden er elektrisk.

cstromme

Her må jeg nesten bare beklage å fortelle at dette er allerede forsøkt, og at forsøket var meget vellykket.

29. februar i år så koblet vi en Model S til en høyspentledning i Ålesund, via et chademo stikk. Bilen gikk fra 3% ladet til 100% på kun 14 sekunder, men gleden var kortvarig da det kun noen sekunder etter begynte å lukte litt svidd. Etter en radig utkobling oppdaget vi at maks kapasitet på bilen var blitt UTVIDET til hele 90kWh, men gleden var kortvarig da det i etterkant viste seg at for hver "normale" lading fikk vi kun fylt opp igjen til 80kWh. Med andre ord måtte vi koble oss på høyspentledningen for hver gang vi ville fylle til 90. Er dog veldig kjekt når man skal på langtur.

Er litt skeptisk da den svidde lukten er litt foruroligende, men så langt har vi ikke opplevd noen negative effekter forutenom dette.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Mippen

Hehe, det var nok en aprilspøk. ;) Hadde vært gøy å teste. Hvem melder seg? ;)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA