Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med blått adapter

Startet av Lysholm, søndag 05. januar 2014, klokken 01:02

« forrige - neste »

Snowjoggs

Har en 2 år gammel peugeot 508 SW diesel som nå bare står til pynt i oppkjørselen, blir brukt frem/tilbake på jobb av kona som er 5min unna :p

Nå må den på årlig KM service, 5100,- :( vurderer å selge og få en leaf til, men så var det den danmarks turen tim sommeren da... Lukus problem

Ronny

Kan noen lage en avstemming på hvor mange som bruker elbilen til nr1 bil?
Definisjonen på nr1 bil vil jeg si at er den bilen som blir mest brukt.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Arha

Sitat fra: Snowjoggs på fredag 27. desember 2013, klokken 14:58
( vurderer å selge og få en leaf til, men så var det den danmarks turen tim sommeren da... Lukus problem

Danmark er jo et drømmeland for elbilferie, teppebombet med hurtigladere og pannekakeflatt.
https://www.clever.dk/find-ladestander/
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

edan

Jo, selgeren hos Sande i Bergen fikk rett: Leafen har blitt vår nr 1 bil. Bruker den til all kjøring som er innenfor bilens rekkevidde.

Elbilen har en merkelig effekt på den måten at det nesten gjør vondt å starte dieselpurken. Pajeroen har kun gått 2-3 dieseltanker siden i sommer. Den står kanskje for mye i ro, og bremsecalippere som stivner har allerede meldt seg som problem...

Og med enda et svært dieseldyr som firmabil (2-seter) føler jeg ikke at bilkabalen er løst...

Kanskje løsningen er å selge både Leafen og Pajeroen og kjøpe Tesla... Men selv om Tesla S foreløpig ser ut til å få gode skussmål også til vinterbruk, føler jeg meg ennå ikke trygg på å ta en slik bil over fjellet i snøstorm og kolonnekjøring...
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Kjell Leaf

Jeg solgte min BMW 523iA 1997 mod samme dag som jeg kjøpte ny Leaf Tekna.
I tillegg har jeg en BMW Z3 roadster 2,8 som kun brukes i sommerhalvåret, med den bruker kona og jeg å feriere i Tyskland om sommeren.
Roadsteren kjører vi 5-8000 km/år mens Leaf'en ender på rundt 20.000 km/år.
Så her er det ingen tvil, Leaf er bil nr 1, og jeg har ikke angret ett sekund de litt over to ukene jeg har hatt den.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Sandven

Jeg har Leafen som eneste bil.
Tenker at jeg kan leie meg en annen om jeg skulle trenge det til ferie f.eks.
Det hender selvsagt at jeg innimellom har litt begrenset rekkevidde, f.eks når jeg i dag finner ut at jeg burde vært en tur oppover i sogn og fjordane. Men hadde de bare fått på plass hurtigladere på E39 nordover hadde det jo ikke vært noe problem da!

Electra

Kjenner meg god igjen i det meste som blir skrevet her :)


Trengte ny bil og siden avgiftstrykket her til lands på bil grenser til sinnsykt, så var det ikke noe tvil om at det var på tide å prøve elbil. Valgte en Leaf Tekna. Har ikke angret et sekund!
En ting er den økonomiske besparelsen, andre ting jeg raskt oppdaget var hvor lydløs/vibrasjonsløs den er å kjøre, ingen sur lukt i garasjen under oppstart +++.

Vi bor også på landet og er avhengig av 2 biler, men har allerede avtalt med fruen at når Diseldyret skal erstattes så blir det med enda en elbil. Syntes folk er litt for låst og ser problemer/holder seg til "gamle rutiner"; Den ene gangen i året de skal på fjellet eller Danmarksturen de tar en gang hvert 3 år.

For oss så dekker Leafen 95% av vårt kjørebehov (Har egen garasje med lademulighet), de få gangene jeg evt. skulle trenge noe med utvidet rekkevidde skal jeg heller løfte opp røret å ringe Avis for en leiebil (evt tog eller fly). Evt byttelåne med venner/familie, det er faktisk ikke noe bry, da mange er veldig interessert i hvordan det er å kjøre elbil :)

Det eneste jeg faktisk savner med elbilene er hengerfeste, hadde vært kjekt å trekke en liten henger med søppel/div. av og til.

Så for å svare på spørsmålet: Ja Leafen er definitivt blitt vår bil nr.1. Jeg bruker den daglig til jobb, kjører unger til trening, på butikken, samt at fruen bruker den så ofte hun kan (Når jeg ikke bruker den ;)). Begge veldig fornøyd med elbilen. Diseldyret går kun de allernøvendigste km til hennes jobb (som er nærmest bostedet) og til barnehagen når hun henter/leverer.

Nesten litt rart (gameldags) å kjøre Sharanen en skjelden gang. Høres ut som ei fiskesjekte, nei når tiden kommer blir den byttet ut med elbil. Fylte foresten tanken på Sharanen forrige uke, over 800kr!!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA