Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som har noe erfaring med Forsikringsselskapet watercircles

Startet av bb, lørdag 12. april 2014, klokken 09:21

« forrige - neste »

bb

I helga fikk jeg se gjennom et varmekamera hvor varmt det var ved baksetene da jeg ladet på 18 kW AC. Den peaket på ca. 32°C. Dette fikk meg litt til å tenke hvor høy virkningsgrad laderen har.

Akkurat nå lader jeg på 13 A Schuko. I vedlagte bilde ser du at jeg har 13 A * 235 V = 3055 W input.

På mine screenshots av SC har jeg sett at ladespenningen har ligget på ca 385-395 V. Hvis vi antar at snittet er 390 V og battery current er 7,6 A så lader den med 2964 W. Det gir en virkningsgrad på 97 %. Og da går 91 W til varme. Hvor mye av dette som havner i kabinen vet jeg ikke. Men jeg har merket at innetemperaturen pleier å ligge merkbart høyere enn utetemperaturen mens jeg lader.

Er det slik at virkningsgraden går ned når laderen belastes mer? Det vil si hvis jeg hadde sjekket tallene for 18 kW-lading, så hadde kanskje virkningsgraden vært 95 %? Hadde den vært det så ville 0,9 kW gått over til varme i bilen. Dette er jo nesten nok til å holde bilen varm hele natta uten å ha på varme.

En Tesla-mekaniker kunne fortelle meg at da de første store batchene med biler ble klargjort for utlevering på Alnabru så stod det over ti biler og ladet over natta. Morgenen etter var hele verkstedet ganske varmt.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amper

du må kan ikke blande sammen 18 kw effekt og 18 kwh...   skulle laderren ha en 90+% virkningsgrad ville ca. 2 kwh gå til varme.. og en stor del av det til kabinen selvfølgelig..  hva forventer du ?
P85D :o)

Hyperstress

Ikke vits i å kjøpe vinterpakke med varme i baksetene altså.. ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

bb

Jeg blander da ikke 18 kW og 18 kWh? Forresten går ganske mye varme tapt i Type2-kabelen ved 18 kW-lading. Jeg kunne kjenne at den ble over 35°C. Dette var inne på verkstedet som holdt romtemperatur. Da jeg de andre gangene ladet ute så merket jeg ikke hvor varm kabelen egentlig ble.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Jepp, bilen holder seg lunken når den lades. Og jo raskere lading, jo mer varme. Har opplevd at innetempen ikke har falt under 16 grader gjennom dagen med lading på 7KW, ca 0 grader ute og vindstille. Merker også at når bilen parkeres med gjennomvarmt batteri synker temperaturen i kupeen veldig sakte. En smule komfortabelt egentlig :)

sigurdi

Varmen stiger, så når batteriet varmes for lading vil endel av denne varmen ende opp i kupen. :-)

Er ikke mange biler med varmekabler i gulvet he he he he

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

bb

Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. april 2014, klokken 08:33
Jepp, bilen holder seg lunken når den lades. Og jo raskere lading, jo mer varme. Har opplevd at innetempen ikke har falt under 16 grader gjennom dagen med lading på 7KW, ca 0 grader ute og vindstille. Merker også at når bilen parkeres med gjennomvarmt batteri synker temperaturen i kupeen veldig sakte. En smule komfortabelt egentlig :)
Dette er interessant. Ut ifra min utregning så burde lading på 7 kW gi ca. 200 W varme i bilen. På sommeren burde kanskje dette vært nok til å holde bilen varm hvis vi skulle sove i bilen :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Her:
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/installation
fortetter Tesla oss hvordan vi lader mest effektivt/billigst og det ser ut til å være med litt høyere ytelse- for meg betyr det at det blir litt varmere i kupeen men så varer det ikke så lenge og er totalt sett vedvarende mest effektivt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA