Frustrerende autopilot, adaptiv cruise og automatisk filskifte

Startet av Sprucemoose, lørdag 26. mai 2018, klokken 10:03

« forrige - neste »

Sprucemoose

Etter å ha byttet ut min gamle 85D med en ny 75D (2018) så fikk jeg "oppgradert" Autopilot v2. Var klar over at denne versjonen har hatt noen (og fortsatt har) forbedringspotensial.

Men etter å ha brukt den en stund er det likevel mye som er frustrerende, og som jeg ikke vet kan tilskrives autopiloten eller bevisste valg fra Tesla. Er disse problemene noe som man kan forvente vil bli fikset, eller er de kommet for å bli? Det tar bort en del av kjøregleden på langtur.

- Automatisk filskifte fungerer bare på visse motorveier (4-felts). Om man kjører på 3-felts (to felt i min kjøreretning, ett felt i motgående) reagerer ikke filskifte i det hele tatt. Er da nødt til å avbryte autopilot og sette den på igjen etter filskiftet. Kjører Grimstad - Arendal t/r (E18) hver dag, og her er det to slike strekninger hvor det ikke er noen respons. Beveger jeg meg over på E18 mot Kristiansand (4-felts), derimot, fungerer det. Er dette en bug, eller er det slik Tesla mener vi skal ha det?

- Falske positive nedbremsninger. Du kjører på en rett vei og har fulgt bilen foran i flere kilometer. Ut av intet velger bilen å bremse kraftig uten at det er noen hindringer, bilen foran fortsetter i samme hastighet, ingen sving, ingen bakketopp. Flere som opplever dette? Det skjer ikke ofte, men ikke hyggelig når det inntreffer.

- For brå justeringer ved bruk av adaptiv cruise. Det blir mye stakkato kjøring når biler rundt meg endrer hastighet og skifter felt. Bilen bremser mye dersom bilen foran f.eks. skifter til avkjøringsfelt og samtidig reduserer farten. Bilen min, som da ligger bak, gir først gass når den registerer at bilen foran er helt ute av min fil. Og det er som regel en lang delay før min bil skjønner at det er klar kjørebane, da har bilen min rukket å bremse fra f.eks. 80km/t til 50km/t uten grunn. Autopilot v1 håndterte dette mye bedre.

-Feilregistert fartsgrenser gjør autopilot ubrukelig på noen strekninger. Jeg har oppleved mange strekninger hvor bilen tror det er betydelig lavere fartsgrense enn skiltene viser. Med de nye begrensningene som ligger i autopiloten tillater den ikke å kjøre i den reelle fartsgrensen en gang. Kan omgå det ved å manuellt tråkke på gassen mens autopilot er aktivert, men det medfører ofte brå nedbremsinger før jeg rekker å korrigere manuellt.

S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

spirrevipp

Jeg kjører også denne strekningen daglig, og en av de siste dagene har filskift begynt å virke. Lurer på om info om flere felt må ligge i navigasjonsdata for at det skal fungere.

Opplever svært lite falske nedbremsinger etter software 2018.10.4.

Når bilen foran kjører jojo så blir det litt stakkato ja, har du forsøkt å skru på chill mode og se om det er bedre?

Massevis av feil i fartsgrenser, håper det kommer noen oppdateringer snart. De burde skrudd av begrensningen fram til de har fikset det.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

fonberg

Av det jeg har kjørt av norske veier, har filskifte bare fungert sør for krysset Rv4/E6. Har ikke fått filskiftemulighet noe sted nord for dette, og savner det i min hverdagskjøring i Trondheimsområdet. Det fungerte greit med min forrige AP1, men ikke med AP2-bilen.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Jeronan

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:35
Jeg kjører også denne strekningen daglig, og en av de siste dagene har filskift begynt å virke. Lurer på om info om flere felt må ligge i navigasjonsdata for at det skal fungere.

Opplever svært lite falske nedbremsinger etter software 2018.10.4.

Når bilen foran kjører jojo så blir det litt stakkato ja, har du forsøkt å skru på chill mode og se om det er bedre?

Massevis av feil i fartsgrenser, håper det kommer noen oppdateringer snart. De burde skrudd av begrensningen fram til de har fikset det.

Experienced the same problem Saturday on the E6 out of Oslo, when the AP suddenly hit the full brakes for no reason. Hadn't done that for quite some time.  :(

When it comes to Automatic lane change, it's totally depended on correct updated road data.
For example, within the 80km/h zone on the E6 towards Oslo, it only shows a single lane, instead of double lanes, so lane change never worked here.
Saturday however, I suddenly noticed that lane change now works in the 80kmh zone out of Oslo. So at least some of the data has been updated recently.

Since the last 2-3 updates AP also can't do Stop and Go traffic ( 0-10kmh ) and swings left and right between the lanes. So I have stick to Adaptive Cruise only for now in these situations.

All in all though, AP2 has gotten a lot better over 6 months since I have the car.  :+1:

But there is still plenty work to do for Tesla. They really need to get rid of the phantom braking, as sooner or later someone will have a car slamming in their rear, as a lot of people can't keep a proper distance from the car in front of them.  >:(

Multi lane detection and monitoring, speed sign recognition, etc is on the way, but no ETA as to when.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear


HKS

Flesteparten av disse "Falske positive nedbremsningene" skyldes dårlig og utdaterte kart som Autopilot baserer avgjørelsene på. AP1 har også flere av disse problemene.

Jeg kjører jevnlig både AP1 og AP2, og for meg er dette spesielt et problem på E18 igjennom Hobøl. Denne veistrekningen var ferdig høsten 2016, og er selvsagt ikke oppdatert i Tesla sine utdaterte Navigon-kart, så både AP1 og AP2 bremser når bilen krysser er hvor en av de gamle veiene (som hadde fartsgrense 60, ikke 100) gikk.
Tesla Model 3 Long Range

emurof

Tesla burde kanskje vært mer proaktive med å oppdatere kart. Hvis de er så store at de ikke kan tas over bilens internettforbindelse så får de heller vise en melding om viktig kartoppdatering, og at man må koble til WiFi eller kjøre innom et Service Center for å få oppdateringen.

Det nærmer seg galskap å måtte navigere etter utdaterte kart i en bil til opp mot millionen eller over, og med de farlige situasjonene det kan skape.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA