Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software 5.8 med TPMS kalibrering og viskerskiftemodus

Startet av Marius84, mandag 18. november 2013, klokken 13:03

« forrige - neste »

jsa061

Sitat

Sr. Member
****
Innlegg: 300
Vis profil  Personlig melding (utlogget)

Sv: Vurderer leaf og har noen spørsmål :)
« Svar #20 på: Mandag 11. November 2013, klokken 22:58 »
Sitat
Sitat fra: Kjell Leaf på Mandag 11. November 2013, klokken 18:41
Sitat fra: Daeedor på Mandag 11. November 2013, klokken 15:24
Sitat fra: Leif Leaf på Mandag 11. November 2013, klokken 14:45
Sitat
Thomas , med den nye modellen med varmepumpe bruker man mye mindre strøm, pga 3 ting :  (1)Selve pumpen  , (2) at den elektriske varmekolben -PTC-heater- er flyttet inn i bilen istedenfor å sitte i motorrommet og fyre for kråka , og endelig (3) bilen er ca 200 kilo lettere enn forrige modell. Selvsagt vil dette ha effekt på rekkevidden , uansett hva du synes.  Når det er sagt , er jo spørsmålet : hvor mye ? Men det er altså noe vi får finne ut av. ;)

200 kilo lettere? Hmm, har hørt ca. en passasjer lettere, dvs. 80-90 kilo.

Måtte sjekke , og du har rett - og jeg tar feil. Det er ca 80 kg ja. :) Rett skal være rett. Men at  rekkevidden er lengre og mine punkter forøvrig er som ovenfor - det står jeg ved.  Alt annet blir flisespikkeri .
Søkte litt rundt på nettet og fant en vektreduksjon på 75 pound = 35 kg.
Men det er jo ikke det denne tråden handler om.

Nei , du har rett - det er ikke det som denne tråden handler om - men det er altså 80 kilo , ikke 35.
"Også når du bruker klimaanlegget skal rekkevidden være utvidet fra dagens nivå på 120 kilometer. Blant årsakene er en vektreduksjon på 80 kg samt en lettere og mer effektiv Li-ion batteripakke."

Teksten er klippet herfra ,(http://www.bladetbil.no/artikkel.php?aid=40435) og de 120 Km stammer fra kjøring med klima og alt "på".

Enn videre , for å komme tilbake til tråden , så er den lengre rekkevidden på 2013 modellen forklart slik :
While the 2013 Leaf is still being tested to determine its EPA range rating, Nissan says that range higher than the 2012 model's 73 miles is "expected."

The higher range comes not from a larger battery --the lithium-ion pack remains at 24 kilowatt-hours--but from improvements to aerodynamics, regenerative braking, and energy management. Nissan says the drag coefficient has been cut from 0.29 to 0.28. Nissan is offering a new and optional hybrid heater that cuts energy consumption compared to the electric resistance heater used on 2011 and 2012 Leaf models.

:)  for å gjøre en lang historie litt kortere :  den nyeste modellen er bedre enn den gamle !  (Ca-Ching....)

Er 50 kg på Visia og 35 kg på de andre. (anntar Visia er lettere på grunn av manglende varmepumpe pluss div annet småknask) . Det er riktig at en del ting er blitt lettere, men samtidig er noe blitt tyngre også. Dørene er f.eks ikke av aluminium lengre. Den totale vektbesparelsen blir dermed ikke ikke så stor som man skulle trodd. Sånn tolker i alle fall jeg div artikler jeg har lest om temaet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA