Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S skaper stadig begeistring selv i USA

Startet av Tønsberg, torsdag 24. april 2014, klokken 14:57

« forrige - neste »

Tønsberg

Prøvde å søke etter en generell post der en kan laste opp filmsnuter hvor det er innslag om elbiler.
Fant ingen, så jeg starter derfor min egen.

Første innslag:
https://www.youtube.com/watch?v=GkU5OjMw0Os&index=3&list=PLK1ntGc0rxAK4pDO23wvYXGV7T7LywCkX
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

emil

Må bare si at det elbilracet der var noe at det teiteste jeg har sett i forhold til å teste rekkevidde.

pottle

#2
Bladet i Nord-trøndelag har en liten artikkel om racet.

http://www.bladet.no/bilogtrafikk/article7283060.ece

Jeg forstår ikke hele greia - var det slik at alle bilene hadde gasspedalen helt nede absolutt hele tiden? Har E-up fått fabrikkinnstilt en lavere makshastighet slik at batteriet i teorien varer lengre? Det så ut som om E-up-en kjørte sakte.

Var bilene kjørt inn likt før racet slik at guessometerene var beregnet på samme måte?

Sitter igjen med mange spørsmål.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Jorgensen

Sitat fra: pottle på onsdag 09. april 2014, klokken 14:16
Bladet i Nord-trøndelag har en liten artikkel om racet.

http://www.bladet.no/bilogtrafikk/article7283060.ece

Jeg forstår ikke hele greia - var det slik at alle bilene hadde gasspedalen helt nede absolutt hele tiden? Har E-up fått fabrikkinnstilt en lavere makshastighet slik at batteriet i teorien varer lengre? Det så ut som om E-up-en kjørte sakte.

Var bilene kjørt inn likt før racet slik at guessometerene var beregnet på samme måte?

Sitter igjen med mange spørsmål.

+1
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

fws

Den store "feilen" de gjorde her, var å basere seg på antatt rekkevidde igjen. Denne varierer veldig utfra hvordan bilen ble kjørt på forhånd, og hva slags merke. Leaf sin GOM er kjent for å være på bærtur. De hadde nok fått mere interessante resultater hvis de hadde basert seg på % igjen på batteriet.

Konklusjonen han kommer med på slutten er litt feiltolket. Han blander effektbruken på  motoren med kWt pr km.

Uansett en underholdende "test".
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Thomas Parsli

Formålet var vel å kjøre bilene tomme for strøm raskest mulig -og det fikk de jo til ganske greit?
Og i motsetning til et annet bilprogram har de ikke "jukset" eller løyet...

Jeg tror også at de engentlig vet at "nøyaktig 100km i oppgitt rekkevidde" ikke betyr noe som helst.

Når Top Gear sammenlignet drivstofforbruket på Prius og M5 "glemte" de jo ikke bare at Prius ikke er konstruert for kjøring på bane med klampen i bånn, de "glemte" også at Prius (frem til 2010) har en "fuel bladder" som gjør det svært vanskelig å måle forbruk.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

02jan

Morsom elbil test.

Men for å sammenligne med bensin/dieselbil, kunne man se hvor mange mil en kompaktbil (1200kg) kommer på denne banen med 5 liter drivstoff. De fleste moderne kompaktbiler er satt opp til å kjøre 10 mil på 5 liter (0.5l pr mil).
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA