Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?

Startet av vonar, mandag 27. januar 2014, klokken 18:07

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: bb på torsdag 22. mai 2014, klokken 08:23
Jeg har aldri fått noe særlig mer enn 100 kW på superladerne. Og da må SOC være nede i 10-20 %. Allerede ved 30-40 % så reduseres effekten. De 130 kWene er nok skrytetall og en sannhet med modifikasjoner. Laderen takler 130 kW, men en bil får maks ca. 100 kW. De resterende 30 kWene brukes hvis en annen bil lader på samme lader.

Jeg tror Tesla har valgt dette bevisst for å ikke slite ut batteriene unødig. Kanskje en gang i fremtiden hvis det finnes 110 kWh-batterier så kan laderen gi maks 130 kW til en bil.
130kW krever 440-480V Trafo, noe vi ikke bruker i Norge. Tyskland derimot vil kunne lade med slike hastigheter.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Sjøhyene

Tenk hvis man hadde klart å øke spenningen på batteripakken til 1000V og så brukt 1000V trafo på SC``ene. Da kunne lade hastigheten fra 0% - 80% kommet ned til et kvarter ca. Er sikkert noen gode grunner til at det å øke fra 400V til 1000V ikke er helt uproblematisk da ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Bjoris

#107
Er det ikke noe forskjell på når bilene er levert ifht hvor mye lading de kan ta? Mener å ha lest ett sted at de "eldre" TMSene ikke får så mye som de nye, men når skille går og om det er flere skiller vet jeg ikke...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Cowboystrekk

I USA\Canada finner det mange eldre TMS-er som har såkalt "A"-batteri som greier maks 90 kW ladeeffekt. I Norge tror jeg alle har "B"-batteriene og dermed ikke det problemet.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA