Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3 fas 130v 16 ampére - spørsmål til folk med kunnskap om lading.

Startet av sveander, onsdag 03. desember 2008, klokken 22:17

« forrige - neste »

sveander

Nei ikke trafikklys. På Ecometret.

Er det noen som kan forklare meg hvorfor jeg ikke skal gjøre det. Jeg skjønner at det drar mer strøm på rødt enn på grønt. Men utover det. Sliter det mer på batteriet å dra ut mer strøm ? Dannes det noe belegg, gasser eller annet som ødelegger batteriet. Eller er det bare det at det drar mer strøm.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

HHF

#1
Skal forsøke meg på et svar, så får ekspertene supplere;

På elbiler med NiCad generelt, har jeg forstått at batteribelastningen blir stor med maks uttak over lengre tid og varme dannes i batteriene som igjen gir risiko for batteriødeleggelser/eksplosjon. Det er vel spesielt risikabelt når batteriene kan risikere å ha mindre vann enn de bør ...  Kewet som bruker blybatterier, har jeg ikke noe greie på hva dette gjelder. En Think som bruker batteriene til oppvarming av bilen, vil også bli påvirket av om varmeapparatet brukes. Ergo er det lurt å skru av dette i lange oppoverbakker hvor belastningen på batteriene er størst.

På min gamle Peugeot, fikk jeg vite at kjøring på rødt i tillegg kunne ødelegge børstene, ved at de ble glødende varme og så "knekker" akkurat som en slags veke på et lys. Think har ikke noen slik børsteteknologi og jeg antar derfor at man slipper denne bekymringen der (og så er det heller ikke noe som varsler om at man kjører på rødt der  :D).
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Wired

Etter hva jeg har forstått så er blybatterier som sitter i Buddy, litt anderledes enn nicad.
Blybatterier mister mye kapasitet ved kulde (les 0 grader). noen batterier har redusert kapasitet med nesten 50 % ved 0 grader.
Hvis man i en slik situasjon (eller kaldere) trekker store strømmengder (Rødt på ECO meter) ut av batteriene så vil man kunne oppleve en form for "låsing" av batteriene. Dette blir nesten som og jogge for så og oppleve melkesyre i beina, da orker man ikke løpe mer men kreftene er der fortsatt. det samme skjer med Bly batterier.
kjører man derimot på "gul" så ungår man i større grad faren for denne låsingen og sikrer drift på de kalde dagene. det var vel sånn ca. jeg fikke det forklart en gang. Med litt slingringsmonn  :D
Håper at dette kunne bidra til komplett forvirring :P

Rio

Blybatterier taper kapasitet jo kaldere det blir. Det sagt, de varmes jo (intern motstand) når man kjører med dem, eller lader dem.

Blybatterier skal være helt ladet så mye av tiden som mulig. Altså, helst skal man lade så snart man har kjørt for å holde batteriene i god stand. Hvis man kjører batteriene langt ned så er dette dobbelt viktig.

Blybatterier har også mindre kapasitet jo sterkere strøm man tar fra dem. Det er derfor man snakker om kapasiteten ved 5 timers utladning (C5) eller 20 timer utladning (C20). Blybatterier til drift skal være C5.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA