Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motstand i drivverk/motor

Startet av nimbus, torsdag 06. mars 2014, klokken 09:16

« forrige - neste »

nimbus

I min søken etter å få økt kjørelengen på min 2000 think, forsøker jeg ulike ting når jeg sitter og kjører. Et av forsøkene mine har vært å sette girvelgeren i nøytral når jeg kommer til bakker og for den saks skyld også på flater. Min erfaring er at bilen ruller lettere når den står i nøytral enn i gir. Er det mye motstand i motor og gir?
Har skiftet girolje for sikkerhets skyld og sjekket at el generering ikke ligger inne. Kan ikke være bremser eller hjullager siden den ruller bedre i fri enn i gir. Er det noen som har tips eller erfaring med hvor lang jeg bør kunne rulle på flat vei ved f.eks 50 km/h?? Finnes det flere lager som bør sjekkes, eller smørenipler jeg ikke kjenner til ?
Nå står det to i hagen...

elektrolux

Det er ingen forskjell på å rulle i fri og å rulle i D.

Girvelgeren nøytraliserer kun strømtilførselen, men det gjør også slipp av fartspedalen med mindre du renner ned en bakke.

Hvorfor du opplever lettere rulling i neutral har jeg ingen forklaring på, bortsett fra at det ikke har sammenheng med bilens teknikk.

Sjekk at bremsene ikke henger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA