Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjører damer Tesla?

Startet av Gusse, tirsdag 08. april 2014, klokken 23:11

« forrige - neste »

Gusse

I helgen besøker jeg min mor, og lader schuko igjen.
Kobler UMC i en 2.5mm skøtkabel, som så blir koblet til noe jeg trodde var en 16A. Bilen viser 13A. Etter 8 timer lading, blir kursen uten strøm. Kursen innehar bare noen lamper, og viser seg å være kun på 10A.
Det rare er at sikringene er varme, men viser ikke tegn til skade.
Tenkte TMS klarte selv å ta ut Amperen til tilkoblet kurs  :o

glemmestad

En 10A sikring (ikke nyeste typen), vil kunne tillate opptil 45% overlast. Dvs. en 10A kan tillate opp til 14,5A. Så det er mye mulig sikringen har tillatt overlasten, men når det kom en "spike" av en lampe eller et eller annet så ble det akkurat for mye.

Bjørn

#2
Sitat fra: Gusse på søndag 30. mars 2014, klokken 01:23
I helgen besøker jeg min mor, og lader schuko igjen.
Kobler UMC i en 2.5mm skøtkabel, som så blir koblet til noe jeg trodde var en 16A. Bilen viser 13A. Etter 8 timer lading, blir kursen uten strøm. Kursen innehar bare noen lamper, og viser seg å være kun på 10A.
Det rare er at sikringene er varme, men viser ikke tegn til skade.
Tenkte TMS klarte selv å ta ut Amperen til tilkoblet kurs  :o

Nei det gjør den ikke gusse. :) er kursen mindre enn 13A må du selv stille ned.. men en sikring har en god del "slakke" så den tåler å overbelastes en del.. :)
har selv ladet 13A i 8-10t på en 10A gammeldags krus-sikring, og denne holdt ut hele tiden, men ble hakket over pissvarm.. :P

sn0le

Sitat fra: Gusse på søndag 30. mars 2014, klokken 01:23
Tenkte TMS klarte selv å ta ut Amperen til tilkoblet kurs  :o
Nope. I de utskiftbare adapterene til UMC'en er det motstander som UMC'en/bilen leser av.
Bruker du Schukoadapteret så begrenses ladestrømmen til 13A.
Bilen kan ikke vite at sikringen er 10A. Det er slikt man som sjåfør/eier
må undersøke og justere ladestrømmen i bilen dertil.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Gusse

Ok :)
Takk folkens for hurtig svar, på en såpass hurtig natt ;)

Cowboystrekk

Jeg har  flere erfaringer med dette og konkluderer med at 13A ofte skjærer seg på 10A-kurs. Du kan evt prøve 11-12...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

toregrill

En "gammel" type automatsikring skal tåle 1,4 x merkestrøm i 1 time. De helt nye skal tåle 1,2 x merkestrøm i en time. Derfor går ikke sikringen med en gang.. Følg med på varmgang...
Tore Gran
Tesla Model S P85, Perlemor Hvit, soltak, stereo. Står nå endelig i garasjen og varmer sikringsskapet..

sn0le

Hvis du ofte kommer til å trenge lading hos moren din så kan du evt vurdere komfyrkursen. De er ofte 20A eller 25A.
Det kan løses enten med en lang kabel med komfyrstikk i ene enden og blå kontakt i andre enden, eller ved å få montert en blå kontakt ute som blir koblet på komfyrkursens sikring.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Johnny

Min erfaring etter kort tid, var at 16A sikringen ble varm selv med 13A over så mange timer som det er snakk om her. Likte det ikke, og oppgraderte til 25A krets, men lader fortsatt aldri mer en med 16A!
TMS og eGolf.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA