Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: kjøtekabel fra 16 amp stikk

Startet av Helenept, lørdag 22. mars 2014, klokken 10:04

« forrige - neste »

Helenept

Jeg er helt ny på dette med elbil, så håper og få noen gode råd her:)
Jeg er snart ferdig med en leasingavtale jeg har på en 2012 mod polo, er egentlig greit fornøyd med den, men tenker jeg kan spare endel penger med en elbil og mtp. Kjørelengde vil den for det meste dekke mine behov, de få gangene i året jeg skal lengre får jeg byttelånt bil :)

Men ihvertfall så tenkte jeg først og kjøpe meg e-up. Men så ble jeg plutselig usikker når jeg dro innom en forhandler og så på leaf, tror det var 2013 mod, japanprodusert. Hva er de største forskjellene på disse? Og er det noen betydlig forskjell i pris på forsikring/service? Leaf virket endel større, vanskelig og bedømme siden det var forskjellige dager og forskjellig forhandler jeg var innom og kikket på bilene... Kjørelengde var ca det samme, opptil 160 km og rundt 100 km på vinterføre ifølge forhandler.
E-up skulle jeg betale ca 205k for, da er det med ryggesensor og navigasjon, 8 års garanti på batteriet.
Leafen kunne jeg få for 195k, denne hadde vært demobil i 12 mnd, husker ikke hvor langt den hadde gått...på denne kunne jeg få med 3 års gratis service og 20 dager hvor jeg kunne låne bil for lengre turer. Men kan det stemme at det kun var 5 års garanti på batteriet på en leaf? Må ta en tur og spørre litt mer imorgen ang leafen..
Hva tenker dere her er det beste kjøpet? Er det dumt og kjøpe en demobil? Min største frykt ang. Elbil er vel at batteriet ryker....
Hilsen forvirret!

elektrolux

e-Up har vel de rimeligste serviceprisene mens Leaf topper med extremt servicebehov og kostnad på dette.

e-Up er lettere å parkere og utrolig romslig, men mangler nok litt på rekkevidden i forhold til Leaf. Regn med 100-120 km mot 120-150 km.

Sannsynligvis vil e-Up ruste mindre enn leaf, og dermed beholde verdien bedre.

Til Lea kan du kjøpe Leaf spy som viser batteriets tilstand. Lignende finnes enda ikke til e-Up.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gordon Retriever


Ingen betydelig fare ved å kjøpe demobil.

Leaf er en betydelig større bil enn e-up! Fordel Leaf på landevegen, fordel e-up! på parkeringsplassen.

Rekkeviddemessig bør du komme et stykke lengre med Leaf.

Det har aldri bekymret meg særlig at Leaf kun har 5 års batterigaranti. Husk også at batteriet på Leaf er bygget opp av 48 moduler. Får du feil på en modul, trenger du kun å bytte denne, i motsetning til enkelte andre biler der hele batteriet må byttes.

Jeg synes heller ikke du skal bekymre deg for at batteriet skal ryke. I denne artikkelen i Teknisk Ukeblad kan du blant annet lese om det norske selskapet ZEM som arbeider med gjenbruk at lithium-ion batterier og som uttaler følgende om Leaf-batteriene:
Sitat
– Disse batteriene har en ekstremt høy kvalitet, og de fleste av dem kommer til å vare minst åtte år.

Vedr. servicekostnader på Leaf er dette mindre relevant for deg siden du får 3 års service inkludert i prisen.

Generelt koster japanske biler mer i service enn europeiske. Noe av dette skyldes kortere serviceintervaller og mer omfattende service.  Dette kan være en villet policy fra leverandørene av japanske produsenter, for å holde feilprosenten nede og kundetilfredsheten med bilen oppe.  Nissan har f.eks. en årlig bremseservice på Leaf, og bytte av bremsevæske foretas annethvert år.

Volkswagen anbefaler generelt bytte av bremsevæske annethvert år, men er ikke det av den faste servicen. Hvis du ikke vil bytte bremsevæske selv, er dette derfor en ekstraservice du må kjøpe hos VW. Jeg ser også at VW også oppgir at bytte av kupefilter kommer i tillegg til vanlig service.


Gordon Retriever

Vedr. rust:

VW up! som e-up! er basert på er en forholdsvis ny modell og det er derfor vanskelig å vite om den er utsatt for de samme problemene med rust som enkelte andre VW-modeller har hatt. Det finnes f.eks. eksempler på VW Passat-eiere som har fått dører eller sogar takplater skiftet på garantien på biler som kun er få år gamle.

Det er også vanskelig å få en VW etterbehandlet mot rust, siden VW-forhandlerne generelt mener at bilen er godt nok behandlet fra fabrikk og at garantien på bilen ikke gjelder hvis du understellsbehandler bilen.





Vind

Det er vanskelig å gi generelle råd, da behov og forutsetninger er forskjellige.

Leaf har bedre rekkevidde, men ikke betydelig - så i daglig kjøring betyr ikke dette så mye.

Leaf er større, både i forsetene og bak. Bredden er større.

Leaf har bedre tilgang på hurtigladere nå, om noen år er nok dette likt eller bedre for eUP.

Nytt er nytt - og brukt er brukt..

eUP er billigere forbruksmessig, mere økonomisk

Som flere av de andre har svart - batterilevetid bør ikke være ett problem på noen av disse.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

tomrh

#5
Sitat fra: Helenept på onsdag 12. mars 2014, klokken 23:19
Min største frykt ang. Elbil er vel at batteriet ryker....
Med dagens batterikvalitet er den frykten ubegrunnet. De fleste nordmenn innser dette, noe som illustreres av at Renault nesten ikke selger elbiler med batteri-lease avtalen sin - noe som burdte solgt mye bedre om batterifrykten var reell.

Synes dealen med Leaf virket veldig god, 10.000 mindre for en bedre og større bil.  :o Jeg hadde nok slått til på denne!

Eller så savner jeg innlegg fra eiere av e-Up, Leaf, eller begge to her.

Edit: Pga. at e-Up er ny og populær blir prisene på i-MiEV ganske presset, kan nok prute ned prisen der med argumentet om at "da kjøper jeg heller e-Up". Jeg eier jo i-MiEV men har sittet i e-Up også. Begge er 4-setere, og i-MiEV duger absolutt - kan fortsatt varmt anbefale den. Helt greie servicekostnader. Den har omtrent samme kjørelengde som e-Up, men e-Up har bedre seter, bedre klimaanlegg og sitter noe bedre på veien grunnet lavere tyngdepunkt. Men dersom økonomien i kjøpet er viktig, kan man fort spare flere titusener på kjøp av ny i-MiEV. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Tror ingen av de er noe dårlig kjøp, men hvis eUp dekker alle dine behov ville jeg kanskje gått for den selv om jeg kjører Leaf.

Jeg trengte 5 seter og god bagasjeplass og da var det kun Leaf som passet for meg.

odahle

Jeg kjører e-Up! og tok det samme valget høsten 2013. For min del falt valget på e-Up på flere faktorer, men i bunn og grunn var det at jeg ikke hadde behov for større bil. e-Up! brukes som vår bil i nærområdet, da spiller det ingen rolle mtp. størrelse. Jeg har også mye bedre erfaringer med VW kontra Nissan her i Norge. Jeg konkluderte med at e-Up! fint dekket mine behov i størrelse og kjørelengde, samt ca. 50.000kr i besparelse (personlig ut i fra tilbud).

Problemfritt bilhold hittil, og jeg er veldig fornøyd. Jeg vil råde deg til å liste opp dine viktigste krav. Så velger du bil ut i fra det. Ved valg av e-Up! vil du få nyere bil, bedre/billigere oppfølging og bedre garanti. På minussiden er noe kortere kjørelengde samt en mye mindre bil. Det blir egentlig som å sammenligne en bil i miniklassen med en bil i golf-klassen. Kort og godt stor forskjell i størrelse og plass.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

tomrh

Nå er det Nissan-tilbudet du fikk kanskje ikke riktig så bra lenger: http://www.elbil.no/elbiler/1250-na-senker-de-leaf-prisen
Spørs hvilket utstyrsnivå den har.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Turist

Sitat fra: tomrh på torsdag 13. mars 2014, klokken 08:23
Den (Edit: i-Miev) har omtrent samme kjørelengde som e-Up

Er uenig med deg her. Jeg har kjørt i-Miev i noe over to år (32.000km), og nå e-Up! i tre uker (1500km). Har en referansestrekning på 55 km med en del stigning (starter på 130, er nede på -45 og ender på 230 m.o.h) som jeg kjører ca. en gang i uka.
Med i-Miev'en klarte jeg med forsiktig kjøring om sommeren uten varme, å komme ned i et forbruk på litt over 50% av batterikapasiteten.
Idag (uten varme, 3 - 8 grader pluss) brukte jeg under 40% av batterikapasiten. Første turen, som gikk i 6 minus og med varme på, brukte jeg 50% av kapasiteten. Tilsvarende med i-Miev var ca. 60% (10 av 16 streker)
Konklusjon: for meg, med min kjørestil, er det ca 20% mere kapasitet i batteriet i en e-Up! enn i en trilling.
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

tomrh

Takker for gode erfaringstall, Turist! Er helt enig i i-MiEV-forbruket. Interessant å se hvor mye ekstra e-Up klarer å skvise ut av batteriet over samme distanse og forhold.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA