Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av hellevator, tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:54

« forrige - neste »

hellevator

Jeg skjønner heller ikke helt hvordan de regner ut rekkevidde.
Jeg vil jo tro rekkevidden er basert på produsentenes egne forbrukstall og batteriets kapasitet?...
Burde være enkel matte.
Tydeligvis ikke, 2 aktuelle biler for meg:

eGolf:
12,7 kWh per 100 km
24,2 kWh batteri
=190,55 (Matematisk)
= 190 km rekkeviddee i følge VW

i3:
12,9 kWh per 100 km
18,8 kWh batteri
=145,74 (Matematisk)
= 190 km i følge BMW

Det virker jo for mannen i gata (meg) at VW har bestått grunnleggende matte og at tallene deres er mer å stole på. Eller?

Kan noen forklare meg hvordan BMW kommer frem til 190 KM rekkevidde basert på sitt eget forbruk pr km og batteriets kapasitet?

EDIT:
En forklaring kan jo være at forbruket er basert på en falt bane uten stopp/(regenerering). Og at BMW da er så VELDIG mye bedre en VW på regenerering..... Kjøper ikke helt den heller, for da er de matematiske forbrukstallene til VW meget moderate og uten noen form for regenerering tatt med.


Thomas Parsli

Regenerering, vekt og løgner? :D

Fra en bransje om har løyet om drivstoff-forbruk i alle år, kan man ikke forvente sannheten om rekkevidde...

http://www.dagbladet.no/2012/08/14/tema/bil/forbruker_bil/klikk/22951058/
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10121649

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hellevator


fws

Så vidt jeg vet er det den  Euro syklusen som gjelder for elbiler også.
Jeg vil tippe at kjørelengden på disse bilene er så lik at du ikke vil merke forskjell.
Når det gjelder kWh pr. 100 km vil jeg si at ca. 1,5-1.7kWh om sommeren og 1,7-2,0 kWh om vinteren er nokså reelle tall ved normalkjøring. Men hvem av de som belønner deg mest for "økonomisk" kjøring er jeg usikker på.
Jeg hadde personlig gått for golfen siden har mere plass/praktisk. Husk at de 170hk som er i i3 kan bli "for morsomme". Da blir rekkevidden der etter. Men Golfen er heller ingen sinke.   
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA