Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Subwoofer

Startet av Martin-, torsdag 06. mars 2014, klokken 17:41

« forrige - neste »

Martin-

Hei!

Da har vi hatt bilen vår i snart 3 uker, og her kommer noen bilder samt inntrykk og erfaringer vi har gjort oss så langt.

Vi har kjørt ca 700 km allerede, både en tur til hytta på Fosen og mye småkjøring  ;) Det er jo så my lettere å forsvare en kjøretur bare for turen sin skyld nå som det ikke koster flere hundre kroner i bom og drivstoff! Dag nr. 2 hadde vi ladet til 100%, og la ut på tur for å teste rekkevidde. Klimakontroll satt til 22 grader og relativt normal kjøring. Utetemperatur ca +4 grader, og blandet med 50% motorvei og 50% landevei. Vi kjørte 96,7 km før lavt batterinivåvarslet kom. Dette med Vredstein Arctrack piggdekk med høy rullemotstand, fylt til 3 bar. Bilen er faktisk over all forventing, både kvalitetsfølelse og kjøreegenskaper. Den føles slett ikke baktung slik som Focus E.V. (som også har batteripakken i bagasjerommet), heller ganske stiv og sportslig. Draget og akselerasjon kan sammenlignes med Leaf. Det er ikke like mye "gadgets" i dashbord som Leaf, men heller et mye mer ryddig design. Oversiktlig, og allikevel alle funksjoner man forventer i en ny bil i 2014. Fordi denne er importert direkte fra Frankrike, er det ikke sete eller rattvarme, men dette er null problem med vårt kjøremønster da vi lett kan sette klimakontrollen på 22 grader og likevel ha nok strøm. Jeg har ikke tall på effekt på den elektriske varmekolben, men ifølge bilens effektdisplay trekker dette 7,5kw ved full effekt. Det blir ihvertfall fra 0 grader til ca 22 på få minutter inne i bilen  :) Andre ting med tanke på at denne er fransk er at bilstereoen ikke har norsk, engelsk eller noe annet lett forståelig språk. Jeg benytter fransk, og siden alt har lett forståelige ikoner (og jeg har 1 år fransk valgfag), er den likevel lett og betjene. Navigasjon er full norsk (det er jo en TomTom), samt at bilens generelle brukergrensesnitt er engelsk. Mulig det går an å oppdatere/endre på bilstereoen ved en omprogrammering også.

Vi har kun ladet med medfølgende Panasonic 10A "kladd" hjemme i garasjen og på hytta, og føler dette er greit nok får vårt bruk. Savner ikke mulighet for hurtiglading, ihvertfall ikke enda. Har dog bestilt et kit fra Open EVSE for å bygge en veggmontert permanent 16A lader i garasjen hjemme, og bruke 10A kladden når vi er ute. Det fulgte med J1772 til mennekes kabel også, denne klipper jeg av mennekeskontakten og bruker i 16A laderen jeg bygger.

Bildene er fra dagen den ble levert. Alt var som beskrevet av forhandleren, vår eneste "klage" er at dekoren som er fjernet ikke er gjort skikkelig, med limrester og til og med små biter av dekor fremdeles på bilsiden rundt dørhåndtak osv. Dette fjernet jeg enkelt selv ved bruk av våtservietter for glass, men skulle jo i utgangspunktet ha vært gjort skikkelig fra starten av.

2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Gordon Retriever

Spennende.
Jeg har sett fram til å få høre hvordan den første tiden din med Fluence har vært. Takk for oppdatering.

Prisene på nesten ny Fluence er fristende - samtidig som det er en flott bil. Men etter å ha prøvekjørt i3 og Leaf ser jeg at varmepumpe på varmapparatet har mye å si for rekkevidden for min bruk i vinterhalvåret.

Den helgen jeg hadde demo-Leaf på hjemlån kjørte jeg forøvrig 400 km - og jeg sluttet umiddelbart å sjekke drivstoffprisene når jeg passerte bensinstasjonene. ;D

kringon

Knall info!

Krever denne samme TN-nett for ladning som Zoe?, og hva er rekkevidden beskrevet fra renault sin side? (jamfør 210km på Zoe)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Martin-

Sitat fra: kringon på onsdag 02. april 2014, klokken 20:43
Knall info!

Krever denne samme TN-nett for ladning som Zoe?, og hva er rekkevidden beskrevet fra renault sin side? (jamfør 210km på Zoe)

Hei!

Nei, Fluence har ikke samme Cameleon lader som Zoe. Det kan lades på IT nett, akkurat som Leaf, iMiev og lignende. Den har derimot IKKE mulighet for hurtiglading. Det følger med 2 ladekabler, en vanlig 10A "kladd", og en 16A mode2 kabel.

Oppgitt kjørelengde er 180 km ifølge Renault.
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA