Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

kjøtekabel fra 16 amp stikk

Startet av KrW, lørdag 22. mars 2014, klokken 09:04

« forrige - neste »

KrW

Jeg vurderer å kjøpe en Leaf og kjører fast en dag i uka tur retur Trondheim-Levanger. Er det noen som vil dele av erfaring med å kjøre denne strekningen med tanke på forbruk? Jeg må helt sikkert lade i løpet av turen for å komme meg hjem igjen. Hvor har dere ladet og er det trolig å få ledig lader?

Tenker å kjøpe en TMX om 1,5 år men vurderer å bytte ut fossilbilen vår allerede nå :-)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Allman

Hei,

Jeg har ikke kjørt der, men i følge Jurassic Test burde det gå fint. Ca. 80 km en vei med en god del opp/nedoverbakker (stemmer det?). Kommer fint frem hvis du starter med 100%.

Lading i Trondheim:
Ikke noe problem (mange hurtigladere der).

Lading i Levanger:
YX Gråmyra Hurtigladestasjon, 7620 Skogn

Lading underveis (hvis du reiser med lavt batterinivå):
Avinor Værnes Hurtigladestasjon, 7500 Stjørdal

Hvor lenge blir / pleier du å være i Levanger? Mulighet for 16A eller 32A lading der bilen parkeres?

Ang. TMX: tar nok lenger tid før de ruller på veiene i Norge.

Allman

KrW

Stemmer at det er mye opp og ned ja. Med fossilbilen ligger jeg ofte i venstrefeltet i forbikjøringsfelt som alltid er i oppoverbakke på motorveien. Blir nok mer høyrefelt med Leafen regner jeg med.

Burde sikkert abonnere på lading hos Ev Power så jeg kan hurtiglade på Gråmyra eller Værnes. Skal kjøre denne distansen i dag så da må jeg sjekke om det er ledig ladeplass på hurtigladestasjonene. Trenger jeg Leaf med 6kw lader for disse eller ikke?

Varierer hvor lenge jeg er i Levanger. Fra 2.5 timer-12 timer. Får søke rundt bygget der jeg jobber i dag for å se om det finnes en stikkontakt. Tror ikke det er lagt opp noe egen elbillading der.

Om det tar lengre enn 1.5 år før vi får vår TMX desto bedre å kunne kjøre elbil denne tiden :-)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Strømbil

Svart Nissan Leaf 2013.

Trig8

Trondheim - Stjørdal går fint på ca 30% av batteriet, så du klarer en vei uten lading helt fint. 6kW lading hjelper deg bare om du har et 32A stikk å koble til, og det blir typisk noe du selv setter opp hjemme. Det blir nok for deg å finne ladeplass i Levanger og det kan være greit å kjøpe en portabel 16A kabel siden den som følger med bilen bare trekker 10 A. Da kan du utnytte full effekt på de offentlige ladestasjonene.
Tilkobling for hurtiglading er standard, så det får du bruk uansett.
Ser for meg at typisk opplegg blir for deg å lade det du rekker i Levanger, og av og til måtte stoppe enten på Gråmyra eller Værnes hvis ladetiden i Levanger ble for kort.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

wat

Jeg kjører Trondheim - Steinkjer noen ganger pr. mnd. Ikke noe problem i det hele tatt. Hurtiglader noen minutter på Gråmyra hver vei. Kaffeavtale på YX kommer godt med :-) Kjører også en del Trondheim - Levanger. Hvis du skal være på Levanger noen timer klarer du deg uten hurtiglading. Det finnes to ordinære ladepunkter på sykehuset og fire i sentrum ved jernbanestasjonen. På sykehuset har det noen ganger vært fult, men det er alltid ledig i sentrum. Tror også det er ladepunkter ved. Levanger Videregående, men de har jeg aldri prøvd.

Har første generasjon Leaf.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

KrW

Tusen takk for alle gode svar! Også veldig godt å høre førstehåndserfaring fra wat som kjører både Trondheim-Steinkjer og Trondheim-Levanger. Reserverte i dag en nesten ny Leaf (1500km 11,2013) som vi får om ca. 3 uker  :)

Jeg kjørte innom evpowers hurtigladere på Værnes og Gråmyra i dag både på vei til og fra Levanger. Ledig alle gangene så det lover jo bra. Jobber ikke i sentrum og har en del utstyr så jeg bør helst parkere nærme bygget der hvor jeg er. Fant en stikkontakt på veggen et sted. Prøvde å lade telefonen på denne og det funket ihvertfall. Så da kanskje jeg kan klare meg uten hurtiglading.

Men en kveld i måneden er jeg på møte i sentrum som varer 2 timer. Ville da kunne bli ca. 2.5 timer på ordinært ladepunkt. Men vil 2.5 timer gi meg nok batteri til å komme meg hjem?

Forresten sto det en Leaf og en Tesla på lading i sentrum i dag. Er det 2 til uttak der ved jernbanestasjonen? (Jeg så bare på avstand og så ikke flere ladere)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Cowboystrekk

#7
KrW, kan hende min var en av de du så. Det er 4 uttak tannlege Alstad. Det har også dukket opp noen uttak på baksiden av biblioteket, men usikker på om det er fritt frem for alle å bruke dem, kan sjekke idag :) Ellers så er det stort sett jeg og en annen Tesla, 1 trilling og et par Leafer som bruker ladepunktet ved Tannlege Alstad\Jernbanestasjonen jevnlig. Det er faktisk under 30 elbiler i hele Levanger kommune hvorav nesten halvparten av de kom i Mars. Å få plass til 4 biler som lader kan være litt trøblete, men 2 Tesla og 1 Leaf går bra :) Prøver å parkere langt fram siden laderen min sitter bak så det blir god plass til Leafer og trillinger bak.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

KrW

Det blir kun en mandag kveld i måneden jeg kommer til å bruke ladeuttakene i sentrum. Vil tro jeg finner en ledig plass der kl sju på kvelden :-) Blir spennende å se hvor mye jeg får ladet Leafen med medfølgende kabel på den korte tiden jeg blir der. Med TMX vil jeg kunne kjøre tur/retur greit hele året. Torsdag denne uken blir min første tur til Levanger med Leafen. Kommer til å være dær minst 6 timer og det er meldt bra vær så tror det skal gå veldig fint.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Cowboystrekk

Det står ofte en annen TMS der på kvelden\natta, men han bruker å være snill med parkeringa så det skal nok gå bra :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lynet

Skal man spare energi lønner det seg stort å kjøre gamle E6 til Stjørdal, tar ca 10 minutter lengre tid.
Kjørte i dag 30km fra Trondheim til Hell med et forbruk på 3,3kWh! Det blir 1,1kWh pr mil. Må nok innrømme at det er 85 høydemeter ned fra start til stopp.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

KrW

Takker for tipset!
Er gamle E6 lengre i antall km? Bruker du mindre energi pga mindre oppoverbakker og lavere hastighet? Lavere hastighet pga at du ikke behøver å holde farten oppe for å holde flyten i trafikken?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Lynet

Lavere hastighet, litt kortere og mindre opp og ned. Kan være fordel å ta Helltunnelen så slipper du å klatre over Gjevingåsen. Og som regel går det bare i 70 i tunnelen da folk er livredde fotoboksene  ::)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

wat

2,5 timer kan bli for lite med medfølgende 10A ledning, spesielt om vinteren. Du bør vurdere å investere i en 16A ledning.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

KrW

Første tur nå på torsdag gikk veldig bra. Kjørte økonomisk på gamle E6. 88km og forbruk på 53% eller 13.1KWH pr.100km. Så ladet jeg opp til 98% utenfor bygget jeg jobbet og kjørte hjem igjen med et forsøk på å kjøre uøkonomisk. Det var fint vær så jeg brukte ikke noe klimaanlegg. Deler av strekningen hadde litt trafikk og et lengre strekke har gjennomsnittfartsmåling med fotobokser. Brukte 67% batteri på tilbaketuren og hadde 16,2KWH pr.100km. Jeg tror at jeg ihvertfall på sommerstid vil kunne lade nok på 2.5 timer til å kjøre hjem om jeg kjører ganske fint. :-) Har 3.1 i dekktrykk på sommerdekkene. Er så langt veldig fornøyd med Leafen.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA