Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Underforum i Tesla gruppen

Startet av Hamiso, lørdag 15. mars 2014, klokken 10:43

« forrige - neste »

Hamiso

Ang. elbilforeningen si oppmoding til bensinstasjonar om å innstallera ladestasjonar;
http://www.nrk.no/trondelag/ber-bensinstasjoner-satse-pa-elbil-1.11585595

Ein ting er nå at det går an å vera så treig (bensinstasjonane) og ikkje skjøna kva for eit potensial som ligg rett framfor dei.

Men det går an å ikkje berre ha fokus på hurtigladarar, som ein del sikkert er usikre på om dei vil investera i. De kan òg uppmuntra både bensinstasjonar og forretningar/næringsliv/kommunar om å tilby enkle stikkontaktar til oss. Det kan vera gull verdt å få ein time med straum frå ein 16 ah stikkontakt. Og ofte skal det ikkje mykje til. Det kan vera så enkelt som å tilby kontaktar som allereie er monterte på veggane.
Så det kan vera ei lita investering, enkelt å få til, og det kan bidra til at næringsliv og kommunar lokkar til seg ei stadig større gruppe med trafikantar.

Så kva om elbilforeningen set i gong ein "stikkontakt til elbil-aksjon" retta mot næringsliv og (særleg grisgrendte) kommunar?
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

emil


Porsgrunn

Sitat fra: emil på fredag 07. mars 2014, klokken 08:34

Det er noen som har forstått det:

http://www.varden.no/nyheter/lasses-vil-lokke-til-seg-elbilene-i-sommer-1.8318146

http://www.varden.no/nyheter/middag-kaffe-og-litt-strom-takk-1.8295386

Disse to er kun noen hundre meter fra hverandre. Eieren på Lasses skaffer seg hurtiglader slik at ikke kundene skal forsvinne til Telemarksvingen.

Er dette noe vi kommer til å se mer av? Vil det bli slik at når elbiler når et høyere antall så kommer bensinstasjoner og veikroer som i dag er lunkne/avvisende til å stå i kø for å skaffe hurtiglader?

Dersom det er slik må det vel være smart å ikke havne bakerst i køen?

tomrh

#3
Sitat fra: Porsgrunn på fredag 07. mars 2014, klokken 09:18
Er dette noe vi kommer til å se mer av? Vil det bli slik at når elbiler når et høyere antall så kommer bensinstasjoner og veikroer som i dag er lunkne/avvisende til å stå i kø for å skaffe hurtiglader?
Helt klart. Jfr mitt innlegg i 2012: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6045.msg62460.html#msg62460
:D
Edit: Æsj...den NRK-lenka til KLM virker ikke lenger... :(
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Electrix

Veldig bra at Lasses også satser på hurtiglading, det er etterlengtet.

Men jeg er litt overrasket over at ikke flere slike steder satser på semi-hurtig lading. Slike ladere er mye billigere, og jeg vil tro de fleste spisesteder/bensinstasjoner/butikker av en viss størrelse enkelt kan legge til en eller flere slike uten annen oppgradering av elanlegget enn en ekstra kurs til hver lader. Legger man til "spiseplikt" på laderne slik man ofte har for å sitte I restauranten eller benytte toalettet, så vil jeg tro dette er selvfinansierende uten kompliserte systemer for betaling. Når du betaler I kassa slår de samtidig på laderen.

Hvis jeg likegodt skal stoppe og spise kan jeg gjerne finne meg I 40 min ladetid istedet for 20, ofte vil 20 min ladetid bare være mer stress da jeg må ut igjen og koble fra lader midt I måltidet. Og om vinteren vil vel ladetiden være omtrent det same for hurtig og semi-hurtig pga kulde.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA