Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil utenfor østlandet

Startet av Think_xc, fredag 31. oktober 2008, klokken 23:58

« forrige - neste »

Think_xc

Hei, er ny på dette forumet men har fulgt med en stund.
Jobber i Trondheim og kjøpte for 1 1/2år siden en 02-mod som nå har gått 76000km uten store problemer. Men...i den siste tiden kommer det et varsel om "system fault" alltid når jeg setter girvelger i "park". Meldingen kommer akkurat i samme øyeblikk det klikker i et rele etter ca. 3sek.
Noen forslag til hva det kan være?
Sør-Trøndelag. Pendler til jobb i Trondheim med en Think -02, km. stand 96000.

cra

#1
Høres ut som det kanskje er noe i veien med parkeringslåsen? Hører du at den går i lås (høres ut som en liten motor som durer en kort stund), og er hjulene låst når den står i park?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Think_xc

Joda, spørs om du er inne på noe ja. Den summingen (liten motor) er borte, og hjulene blir ikke helt fastlåst som før. Dvs. de er blokkert med en liten dødgang, og det sikkert pga. at el.motor er stoppet.
Det virker som hele bilen "slås av", og for at jeg skal kunne kjøre igjen må jeg slå av tenningen og starte bilen på nytt. Da er også feilen borte....til jeg setter girvelger i park igjen. Er dette verkstedarbeide? (fant verkstedboka her på forumet, og har skrudd mye bil, men har ikke tatt i Thinken......enda) Takk for hjelpen så langt!
Sør-Trøndelag. Pendler til jobb i Trondheim med en Think -02, km. stand 96000.

cra

Jeg har ikke vært borti å skru så veldig mye på thinken enda, og har i alle fall ikke vært borti parkeringslåsen. Men hvis du har skruddimye bil før så vil jeg tro du takler den mekaniske biten av dette uten problemer. Jeg kjenner ikke til 100% hvordan låsen fungerer; den kan være drevet av en elektrisk motor (ville gjettet på det, og at den eller det elektriske opplegget til den har feilen).

Jeg ville ha begynt med å demontere parkeringslåsen og sett om motoren som driver den kanskje er kaputt, eller om det er andre mekaniske årsaker som slitasje, noe som er skjevt/løst/fastkilt e.l. Med mye skru-erfaring har du sikkert gode forutsetninger for å se feilen om det er noe slikt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Think_xc

ok, takker igjen, og ha en fortsatt fin dag!
Sør-Trøndelag. Pendler til jobb i Trondheim med en Think -02, km. stand 96000.

El rayo

#5
Sitat fra: Think_xc på onsdag 22. oktober 2008, klokken 08:09
hjulene blir ikke helt fastlåst som før. Dvs. de er blokkert med en liten dødgang
Dette er helt normalt. Med ett forhjul på bakken og gearlåsen på skal det andre forhjulet være låst, men det er god slakk i gearlåsen. Dersom du har kjent at forhjulene står helt fast tidligere skyldes det sannsynligvis bremser som henger.

Gearlåsmekanismen sitter på en galvanisert, 5-kantet metallplate, ca 28x18 cm med sorte plastdeksler på over- og undersiden. Den er montert vannrett på gearkassa, på førersiden av bilen. Det er en enkel servo-type elektrisk kobling med endestoppbrytere; mikrobrytere som sitter på metallplata. Gearlåsmotoren styres fra motorstyringen og det er releer som snur rotasjonsretningen mellom motorstyringen og gearlåsmotoren.

Edit: Med begge forhjul i lufta er gearkassa låst, men differensialen jobber og når man dreier det ene hjulet roterer det andre motsatt vei. (Måtte teste i praksis at det stemte før jeg skrev det.)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA