Erfaringer med ladekabel type 2 til type 1(j1772) ?

Startet av olaover1, onsdag 18. juni 2014, klokken 17:41

« forrige - neste »

olaover1

Har noen prøvd denne type kabel på de nye type 2 stolpene?
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html
For meg som har Leaf med enkeltlader, er det bare plug and play? Sitat fra siden - Med nye ladestolper trenges nye kabler. Vi tilbyr disse fra anerkjent kinesisk produsent. God kvalitet, 5 meters lengde og kunkurransedyktig pris.

Varenr. 3215161

Pris: 1700 kr

Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

emil

Er flere Leaf og Trillinger som lader med Type2-Type1 kabel på UiA sine nye ladere uten større hokuspokus enn riktig kabel. Disse står på hurtigladekartet så de skal vistnok være 32A/400V. Litt overkill å bruke de når bilen kun tar imot 16A/230V, men det er jo det DSB (og EU) vil vi skal gjøre.

elektrolux

Mode 3 standarden der styringen ligger i selve ladestasjonen er plug and play for alle typer Elbiler.

Med enkeltlader i bilen får du maks 16A lading. Vi har ingen reklamasjoner på disse kablene som er fra samme fabrikant som flere av våre underleverandører bruker. KKablene handler vi direkte fra produsent og kan dermed tilby disse prisene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

olaover1

Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

PST

Sitat fra: emil på onsdag 18. juni 2014, klokken 20:07
Er flere Leaf og Trillinger som lader med Type2-Type1 kabel på UiA sine nye ladere uten større hokuspokus enn riktig kabel. Disse står på hurtigladekartet så de skal vistnok være 32A/400V. Litt overkill å bruke de når bilen kun tar imot 16A/230V, men det er jo det DSB (og EU) vil vi skal gjøre.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. juni 2014, klokken 20:17
Mode 3 standarden der styringen ligger i selve ladestasjonen er plug and play for alle typer Elbiler.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. juni 2014, klokken 20:17
Mode 3 standarden der styringen ligger i selve ladestasjonen er plug and play for alle typer Elbiler.

Med enkeltlader i bilen får du maks 16A lading. Vi har ingen reklamasjoner på disse kablene som er fra samme fabrikant som flere av våre underleverandører bruker. KKablene handler vi direkte fra produsent og kan dermed tilby disse prisene.

DSB går så langt de kan uten å påby at en skal bruke mode 3 type 2 lading, og at mode 2 lading (kladden) er å betrakte som nødlading. Mode 3 betyr som skrevet over at styringen i ladestasjonen snakker med styringen i bilen, slik at de blir enige om hvor stor laddestrømmen skal være. Det er dessuten nå påbudt at lading av elbil skal ha en egen dedikert kurs med jordfeilbryter og overspenningsvern, og at det ikke er lov å bruke skjøteledning. Det betyr vel at alle former for adaptere og overganger ikke er helt lovlig lenger. Om en ikke blir straffet for å bruke kreative løsninger, er det ikke sikkert forsikringsselskapene ser på disse løsningene like blidt.
Det er nå kommet en ny norm for lading av elbiler, så ta kontakt med en elektriker for å finne en løsning for lading av elbil.

emil

Dropper skjøteledning for kriselading hjemme når man får rimelig ladestasjon med enten fastmontert ~25M kabel til Type1 kontakten eller en 25M Type2-Type1 kabel.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA