Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Android batteriovervåkning "EMW EV Dashboard"

Startet av Mr.Zero, søndag 12. mai 2013, klokken 10:38

« forrige - neste »

Mr.Zero

Endelig bakkekontakt!  ;D Noen timers jobb - og go'vogna fikk adskillig bedre veiholdning. Krengningen er nå "normal", sidestabilitet forbedret samt generelt bedre styrerespons. Utseende er også mye bedre. Anbefales!
Fjærer av fabrikat H&R fås kjøpt hos breaks.no eller på nettet. Senker ved første måling etter montering ca 35mm. TÜV-godkjent.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ronny

Det ble fint med senking, men svarte felger ser ut som gamle stålfelger i de fleste tilfeller. Tenker da spesielt på når de er i bevegelse eller det er litt dårlig lys ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Mr.Zero

Sitat fra: Ronny på mandag 29. april 2013, klokken 22:16
Det ble fint med senking, men svarte felger ser ut som gamle stålfelger i de fleste tilfeller. Tenker da spesielt på når de er i bevegelse eller det er litt dårlig lys ;)

Vel - smaken er som baken.. De er forøvrig plastidip-lakkert slik at det bare er å rive av "gummimalingen".
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Starfox

Slikt liket vi. Ser eksklusive ut ;-)

tomrh

Dette har kanskje litt innvirkning på rekkevidde også?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Jafo

#6
Det er ikke umulig, det er jo flere av spare-(fosil)-bilene som er noe senket.
Men den virkelig store fordelen i mine øyne er at du ikke lenger skifter fil hvis noen i bilen ved siden av slipper en fis.  ;D

En utrolig mye mer retningsstabil bil, både med tanke på sidevind og hjulspor.

NB: Skal du senke dro jeg begge mutterene til Linkstaget (på ene siden til stabilisatorstaget foran) løs men uten å få de av (eller få strammet de etterpå) så nå må den tas med vinkelsliper eller noe slikt.
Hater engangs-muttere!

Nytt stag (20 cm med 5mm "jernstang") koster over tusenlappen hos Motorforum og er ikke å finne hos 3. part.
Løsningen er å ikke demontere linkstaget og bare vri hele fjerbeinet ut og bytte fjæra "på stedet".

tomrh

Hva består jobben i å bytte fjæringer forresten, og hvor bilkyndig bør man være før man setter i gang med et slikt prosjekt?

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 29. april 2013, klokken 22:10
Fjærer av fabrikat H&R fås kjøpt hos breaks.no eller på nettet. Senker ved første måling etter montering ca 35mm. TÜV-godkjent.
Hva betyr det at de er TÜV-godkjent? Er fjæringene lovlige hvis man blir stoppet i teknisk kontroll?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

offpist

Litt OT, men jeg har også bestilt senke sett til min Leaf.
Også 35mm senk.

Har ikke klart å finne TUV godkjente fjærer enda, men det får gå.
Satser på at det glir igjennom EU kontrollen likevel.

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på onsdag 12. mars 2014, klokken 10:39
Hva består jobben i å bytte fjæringer forresten, og hvor bilkyndig bør man være før man setter i gang med et slikt prosjekt?

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 29. april 2013, klokken 22:10
Fjærer av fabrikat H&R fås kjøpt hos breaks.no eller på nettet. Senker ved første måling etter montering ca 35mm. TÜV-godkjent.
Hva betyr det at de er TÜV-godkjent? Er fjæringene lovlige hvis man blir stoppet i teknisk kontroll?

Trafikkstasjonen elsker slike papirer om du vil ha senkingen godkjent og skrevet inn i vognkortet. Da må bilen inn i hallen, monteringen sees over, det noteres ned nummeret på fjærene og det forlanges (av de fleste Trafikkstasjoner) en utskrift fra en 4-hjulskontroll der hjulvinklene er innenfor "normalen". Noen måler også bakkeklaringen.
Jeg har ikke forevist min bil for Trafikkstasjonen da senkingen ikke virker "unormal" grunnet trillingens ekstreme høye som original.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

offpist

Denne TUV godkjenningen, er det et dokument som er laget KUN for akkurat det senke settet?
DVS serienr på fjærene er ført inn i TUV godkjenningen?

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Jafo

Ja, Tüv dokumentet sier at dette settet med dette nummeret er godkjent for denne bilen.

Har kjørt senket bil i mange år uten innskriving i vognkortet av godkjente sett.
Kun fått "mangel" på en eldre bil med et "Bosch" sett (av typen vinkelsliper)..

Foran måtte jeg kjøpe et nytt linkstag. Mitsubishi har benyttet engangsmuttere på dette linkstaget mellom fjærbein og stabilisatorstag. Jeg fikk løsnet boltene på ene siden, men fikk de ikke av, og deretter ikke strammet dem igjen (egentlig vanlige muttere, som ruster fast).
Bilen fikk kallenavnet "lille klonk" fram til nytt stag var på plass :D

Staget koster over kr 1000,- så en helt klar anbefaling om IKKE å løsne boltene til Linkstaget.

Når jeg ikke fikk av mutterne til linkstaget ble løsningen å bare vri ut fjærbeinet (med linkstaget på plass).

Hvis du har skrudd på understell før er det en rimelig grei jobb.
Foran kan være litt trangt under panseret, men når du får demontert de riktige plastdekslene går det greit.
Luftdrevet muttertrekker er kjekt for fjærklemmer og løsning/stramming av topp-mutteren.

Bak går det veldig kjapt ved å slippe hele bakstillinga litt ned.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA