Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg skal ikke ha Elbil!

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 26. mars 2009, klokken 17:34

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

http://www.dinside.no/807149/med-drivverket-i-hjulet

Heuliez og Michelin viser i fellesskap sitt "active wheel: hele drivverket er flyttet til en plassering på hjulnavet. Altså: Inne i hjulet finner man ikke bare en el-motor, men også bremse- og avfjæringsfunksjonene. Hjulet blir vist frem på Geneve utstillingen, og rykter vil ha det til at de også vil ha enda mer å vise frem på EVS24 i Stavenger 13.- 16. mai.

Heuliez er forøvrig en gammel traver innen elbil miljøet og således ikke en døgnflue. Samtidig er det heller ikke ukjent at Heuliez har slitt med økonomien, i likhet med andre store elbil pionerer...
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hens

Når dt gjelder navmotorer er det en ting som alltid dukker opp:
Citroen flyttet bremseskivene inn mot gearkassen fordi det går ut over kjøreegenskapene når uavfjæret vekt blir for stor. Her flytter en altså motoren ut til hjulet...!
Hvorfor ikke bruke en sentral motor og drivaksler? Splitter en rotoren i en asynkronmotor vil det virke som en differensial med brems.
En motor med dobbelt diameter vil gi fire ganger dreiemoment, altså kan reduksjonsgearet fjernes.  Ved øket poltall vil behovet for åk i motoren reduseres, og en sitter igjen med et lettere enklere billigere drivverk!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

 Som et apropos til dette hens, så er det vel ikke særlig smart lage et så avanserte hjul med tanke på hva salte og våte veier vil resultere i av feil og skader. Men kanskje det bare er oss nordmenn som vil få disse problemene?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Et bedre bilde av hjulet finner dere her:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1272.msg10105#msg10105
og en bedre beskrivelse her:
http://www.dinside.no/796353/med-motoren-i-hjulet

hvor det står:
"Med så mange komponenter presset inn i et enkelt hjul, vil det bli tungt. I følge nettstedet Treehugger veier hvert enkelt hjul hele 43 kilo. Dette er også trolig grunnen til at man har valgt å gå for et integrert fjæringssystem, for å unngå problemene med høy uavfjæret vekt. Resultatet er, i følge samme kilde, at den uavfjærede vekten er omtrent som på en vanlig småbil."

Så her er det gjordt en jobb for å ungå problemet med navmotorer og høy uavfjeret vekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

På elsykler er navmotor blitt ganske vanlig. Det finnes to hovedtyper:

  • Direkte drevet
  • Med utveksling
Med utveksling går elmotoren mye fortere enn hjulet, typisk 8 ganger raskere. Uteffekt fra en elmotor er dreiemoment gange turtall. Dersom turtallet er 8 ganger lavere på en direktedrevet motor må den ha 8 ganger så stort moment for å gi samme uteffekt. Det krever en motor med fire ganger så stor diameter og derved mye høyere vekt. De direktedrevne sykkelmotorene har typisk vekt på ca 6 kg, mens de med utveksling har omtrent halv vekt - inklusive planetgir og frihjul.

Jeg skulle tro det samme var tilfelle med navmotor for bil. Derved er det ikke bare å lage to eller fire motorer, en må også stille med like mange planetgirkasser, som på en bil typisk må ha minimum to trinn for å få fornuftig moment og hastighet.

Dette blir ikke bare tungt, men også dyrt og veldig utsatt for korrosjon og slitasje. Og ved tung last vil det være stor belastning på kjølesystem, både i oppover- og nedoverbakke. Hver t nav/motor må også utstyres med mekaniske bremser av sikkerhetsgrunner. De må dimensjoneres større enn bremsene på dagens biler pga økt vekt på elbiler (batterier og 2-4 motorer/girkasser veier mer en fossilbil). I tillegg vil bremsevarmen måtte holdes unna elmotoren med bruk av vifter og/eller væskekjøling.

Derfor blir det tungt og komplisert med navelmotor på bil. Det vil ta tid før driftsikre og rimelige elektriske bilnavmotorer er tilgjengelig med akseptabel vekt og ytelse. Muligens alt for lang tid...

IMHO Per


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

Men Michelin har altså klart å lage et hjul med 40 hk, bremse og lav avfjeret vekt. I totalvekten inngår jo også det aktive fjeringsystemet. 40 hk per hjul altså 80 eller 160 hk høres egentlig bra ut sammenlignet med hva vi er vandt med. Prisen står det jo ikke noe om.

Hjulet i seg selv er sikkert at for dyrt, men så spørs det vell hva som kan spares andre steder, nå så mye funksjon er samlet i denne enheten.

Til syvende og siste er det mest et spørsmål om stykktall.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

40 hk på den lille motoren, det høres mildt sagt utrolig ut etter min mening.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: PerBear på onsdag 11. mars 2009, klokken 01:23
Derved er det ikke bare å lage to eller fire motorer, en må også stille med like mange planetgirkasser, som på en bil typisk må ha minimum to trinn for å få fornuftig moment og hastighet.
Jeg er også skeptisk til navmotorer, men utelukkende på grunn av holdbarhet grunnet overføring av alle ujevnheter i veibanen til motoren. Ett av elmotorens fortrinn er høyt dreiemoment over hele turtallsregisteret og forskjellig utveksling (to trinn) er helt unødvendig. Tesla hadde to-trinns gearkasse først for å få svimlende aks  0 - 100 km/t, men den holdt ikke. Nå har den kun én fast utveksling.

Sitat fra: PerBear på onsdag 11. mars 2009, klokken 01:23
Dette blir ikke bare tungt, men også dyrt og veldig utsatt for korrosjon og slitasje. Og ved tung last vil det være stor belastning på kjølesystem, både i oppover- og nedoverbakke.
Navmotoren kan vel lages av et materiale som ikke korroderer? Glemmer du at elektromotoren er mye mer effektiv enn en fossilmotor, Per? Over 90 % effektivitet har man klart i dag og det er bare tapet som avgir varme.

Sitat fra: PerBear på onsdag 11. mars 2009, klokken 01:23
Hver t nav/motor må også utstyres med mekaniske bremser av sikkerhetsgrunner. De må dimensjoneres større enn bremsene på dagens biler pga økt vekt på elbiler (batterier og 2-4 motorer/girkasser veier mer en fossilbil). I tillegg vil bremsevarmen måtte holdes unna elmotoren med bruk av vifter og/eller væskekjøling.
Litt uenig i argumentene her også, Per. De mekaniske bremsene skal som du sier kun brukes i nødsfall og trenger derfor ikke være noe større enn på fossilbil. I Th!nk Classic bruker jeg ved normal kjøring de mekaniske bremsene bare under 20 km/t; resten av nedbremsingen skjer ved regenerering.

Hvis vi sammenligner litt med en lett småbil, Mini som kom i 1959 og veide 587 kg: motor/gear/differensial til denne veier 151 kg (har ikke regnet med bensintank, radiator, eksosanlegg og annet nødvendig). Elmotoren/gear/differensial og inverter til Th!nk veier ca 75 kg (ifølge min badevekt) og yter omtrent det samme som Mini-motoren. Batteri kommer i tillegg, men veldig lite annet.

I Australia er det en som har bygget om en Mini til eldrift og ferdig vekt ble 700 kg.
http://www.killawatt-electric-car-conversions.com/electric-mini.html

Sitat fra: PerBear på onsdag 11. mars 2009, klokken 01:23
Derfor blir det tungt og komplisert med navelmotor på bil. Det vil ta tid før driftsikre og rimelige elektriske bilnavmotorer er tilgjengelig med akseptabel vekt og ytelse. Muligens alt for lang tid...

IMHO Per
Elbilen fra 1800-tallet som står på Teknisk Museum har navmotorer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Denne tråden startet med Heuliez og Michelin sitt "active wheel". Er det egentlig snakk om en navmotor? Denne saken er jo både frasmdriftsmotor, fjærer, støtdemper, bremser etc., og selve motoren sitter jo bare i nærheten av hjulsenter.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

#9
Kan nok være å tøye begrepet litt langt ja.

Jeg ser for meg en norsk vintervei med salt og snøslaps på de greiene der....Huff!

Når det gjelder motoreffekten på små motorer, later det til at ingenting er umulig.

Søk på : joerg mrkwitschka , og se hva som er mulig med modellbåter. Jeg leste litt om motoren han benyttet, det var en prototype på en motor som nå kan kjøpes over disk.
140mph, 225 km/t med modellbåt?  Det smaker fugl. Og på videoen ser det ikke ut til at båten helt har skjønt at den ikke er det.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA