Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av OlaSpakmo, tirsdag 11. mars 2014, klokken 16:36

« forrige - neste »

OlaSpakmo

Sverige har mye 400V, rødt adapter er "kjekt å ha"... - tips: sjekk laddanu.se

Men - rødt Tesla-adapter er for 400V/16A, i Sverige finner du også en del 400V/32A. Da er kontakten større.

Med dobbeltlader og bruk av UMC påkoblet rødt adapter: Kan man lage en ledning med 32A stikk til vegg og en 16A til Teslas røde adapter (lages av fagperson!) - og derigjennom få økt ladehastighet?

Tidligere, på Alnabru brukte servicefolket denne muligheten. Men er det gjort noen endringer som gjør at dette ikke lenger går.
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

sindrej

Du får ikke økt ladehastighet.  UMC er begrenset til 16A på 400V, er vel pga tverrsnitt på ledningene og kontaktoren inni UMC boksen tipper jeg.

eclipse

Sitat fra: Olaspa på mandag 03. mars 2014, klokken 14:32
Sverige har mye 400V, rødt adapter er "kjekt å ha"... - tips: sjekk laddanu.se

Men - rødt Tesla-adapter er for 400V/16A, i Sverige finner du også en del 400V/32A. Da er kontakten større.

Med dobbeltlader og bruk av UMC påkoblet rødt adapter: Kan man lage en ledning med 32A stikk til vegg og en 16A til Teslas røde adapter (lages av fagperson!) - og derigjennom få økt ladehastighet?

Tidligere, på Alnabru brukte servicefolket denne muligheten. Men er det gjort noen endringer som gjør at dette ikke lenger går.

Ja du kan lage en slik adapter, men det hjelper deg ikke. Bilen vil trekke 400V 16A uansett hva du kobler den til når du bruker den røde adapteren. Du kan godt koble den til en 63A kurs, men bilen trekker ikke mer for det.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

OlaSpakmo

Det rare er altså at jeg så den konfigurasjonen i bruk på Alnabru, og der ga det 100+ i ladehastighet.

Det var før jul, og det er derfor jeg lurer på om det er gjort nedjusteringer.
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

fredag

Sitat fra: Olaspa på mandag 03. mars 2014, klokken 14:58
Det rare er altså at jeg så den konfigurasjonen i bruk på Alnabru, og der ga det 100+ i ladehastighet.

Det var før jul, og det er derfor jeg lurer på om det er gjort nedjusteringer.

UMC støtter ikke mer enn 11kW.

Dersom du har fått 100kmt lading hos Tesla, så har det ikke vært med en UMC. Kanskje en spesialtilpasset HPWC eller type2-ladestasjon?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OlaSpakmo

OK, via UMCen går det altså ikke.

Men finnes det kabelovergang fra Type2-kabel til 400V/32A noested - har skaffet en Type2-kabel?
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

bosse

Sitat fra: Olaspa på mandag 03. mars 2014, klokken 16:20
OK, via UMCen går det altså ikke.

Men finnes det kabelovergang fra Type2-kabel til 400V/32A noested - har skaffet en Type2-kabel?

Ikke direkte overgang, men du kan jo skaffe deg en annen lader som har 400V/32A input og type 2 output, slik som http://www.e-driver.net/mobile-ladebox-juice-booster-1, og hvor du bruker overganger på 400V/32A-kontakten for å koble den på andre typer, slik som Schuko eller 230V/32A. 1698€ for lader og adaptersett.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

RaBalder

Sitat fra: Olaspa på mandag 03. mars 2014, klokken 16:20
OK, via UMCen går det altså ikke.

Men finnes det kabelovergang fra Type2-kabel til 400V/32A noested - har skaffet en Type2-kabel?

Du kan konvertere fra 32A til 16A og bruke UMC. Du må ha en overgang, men blir da begrenset til 11kW.
Overgang: Adaptersett

Skal du utnytte 400V 32A 3-fase, så må du ha en litt større duppeditt en UMC.

Her er et par kraftigere bokser.
"Semiportabel 32A Veggboks", gjør om 400V 32A 3-fase til en type-2 kontakt. fra denne kan du så bruke type-2 kabel og plugge i bilen.

"Ratio 3 fase semiportabel ladestasjon med type 2 støpsel for Tesla og Europeiske biler", denne boksen har type-2 kabel som kan plugges direkte i bilen.


fredag

Sitat fra: Olaspa på mandag 03. mars 2014, klokken 16:20
OK, via UMCen går det altså ikke.

Men finnes det kabelovergang fra Type2-kabel til 400V/32A noested - har skaffet en Type2-kabel?

Mobile ladebokser har vanligvis tethered kabel. Bla fordi dette er lettere å gjøre vanntett.

Her er linker til noen mobile ladebokser som støtter 22kW lading:

http://www.crohm.ch/
http://wallb-e.jimdo.com/shop/
http://www.e-driver.net/mobile-ladebox-juice-booster-1/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OlaSpakmo

Takk for gode svar, da ble fasiten:

1) Laderen(e) i bilen må ha en "samtalepartner".
2) Det gjøres via en ladestasjon eller via UMCen.
3) UMCen er begrenset til 11 kW dvs på 400V 16A maks inn=55 km.
4) Kan lade på 400V/32A ved å ha en overgang rød 16A (kobles til Teslas røde adapter på UMCen til rød 32A (strømuttaket) - men UMCen vil begrense til 16A inn.
5) For å utnytte 400V/32A når man er på farten må man ha en kabel med en såkalt EMSE (det er den som da blir "samtalepartner" med laderne i bilen).

Så det blir å belage seg på en lenger ladepause når en skal på lenger reisestrekninger hos Söta Bror.
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA