Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Ladefabrikken, lørdag 08. mars 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

Ladefabrikken

En liten video av hvor mye batterien i Leaf tåler. Med dette kan man si at myten at elbiler brenner mer enn bensinbil er drept. http://www.youtube.com/watch?v=Jz37WycW-7E&feature=youtu.be
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

snurre100

Betryggende. Egentlig imponerende hva batteriet tåler.
Venter på Kia E Niro

Espen Hugaas Andersen

Har du noen gang prøvd å tenne fyr på en enkelt vedkubbe? Det går ikke.

Jeg sier ikke li-ion batterier er farligere, men de er absolutt farligere enn man kan få inntrykk av videoen. Det er først når man har mange celler sammen som man kan få en farlig kaskade-effekt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 27. februar 2014, klokken 23:09
Har du noen gang prøvd å tenne fyr på en enkelt vedkubbe? Det går ikke.

Jeg sier ikke li-ion batterier er farligere, men de er absolutt farligere enn man kan få inntrykk av videoen. Det er først når man har mange celler sammen som man kan få en farlig kaskade-effekt.

De finnes utallige varianter av "li-ion batterier", fra de du kan kjøre en spiker gjennom uten at de tar fyr, til de som eksploderer hvis du bare ser sint på dem.

De tryggeste (f. eks. LiFePO4) avgir så lite energi at man ikke får "eksplosjonseffekten".


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 28. februar 2014, klokken 08:51
Jeg sa ikke de ville eksplodere; men brenne? Ja, det kan de.

Se f.eks: Her setter ingeniørstudentene fyr på en Peugeot iOn

Det er selvsagt ikke meningen å legge ord i munnen på deg! :)

Noen Li-ion-batterier er meget eksotermiske, og brannen blir eksplosjonsartet. Andre avgir nesten ingen energi, og derfor er de mye tryggere uansett hva man gjør med dem. Her er noen som skyter en spiker gjennom et LiFePO4-batteri, for eksempel:


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ladefabrikken

 Nå må det sies at Ingeniørstudentene var veldig overrasket over resultatet. De trode på alle mytene om brannfarlige batterier. Etter testen var konklusjonen at elbil var ikke noe mer branfarlig enn en vanlig bensinbil.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA