Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Din Model S levering.

Startet av Helge, onsdag 12. mars 2014, klokken 23:31

« forrige - neste »

Helge

Er det noen som har en ny eller brukt "ryggebryter" til dashbordet til overs? Den som er i vår P106E har begynt å fuske (foreløpig bare noen relativt få ganger i uken). De gangene det har skjedd har vi typisk måttet trykke 2 til 4 ganger før "giret" skifter retning. Det i seg selv (slik det er nå) er ikke noen katastrofe, men vi frykter at problemer vil utvikle seg å bli stadig verre inntil det blir uholdbart eller bryteren eventuelt går helt i stykker. Lyset i bryteren som lyser svakt sammen med øvrig dashbordbelysning og er kjekt å ha i mørket har også begynt å fuske.

Jeg har tatt ut bryteren, åpnet den og skiftet lyspære og forsøkt å spraye kontaktene, men verken lys eller bryterfunksjon ble merkbart bedre av det. Derfor vil jeg gjerne være "føre var" å få kjøpt en slik bryter før situasjonen blir mye verre. 
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Jeg har. Plukket av en 2000 mod for 2-3 år siden. Men det må da finnes noen lokalt som har en delebil?

Du er helt sikker på at det er bryteren og ikke "det den styrer/påvirker" som er dårlig.
Hvis jeg ikke husker feil så hadde jeg problemer med reversen når jeg hadde dårlig kontakt på bevegelses-sensoren (skal finne link til tråden snart).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

#2
Sitat fra: Elmo på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:06
Jeg har. Plukket av en 2000 mod for 2-3 år siden. Men det må da finnes noen lokalt som har en delebil?

Du er helt sikker på at det er bryteren og ikke "det den styrer/påvirker" som er dårlig.
Hvis jeg ikke husker feil så hadde jeg problemer med reversen når jeg hadde dårlig kontakt på bevegelses-sensoren (skal finne link til tråden snart).
Ja jeg er temmelig sikker på at det er bryteren. Jeg har hatt lignende kontaktproblemer i et noen brytere i dashbord i fossilbiler tidligere (inkludert 2 stk blinklysbrytere). Det var tydelige slitasjespor på kontaktene når jeg hadde denne bryteren åpen. Husk denne P106'en nærmer seg 130.000 km og det er ganske langt for en PSA elbil selv om det helt sikkert finnes de som har gått lengre. De fleste jeg har sett avertert på FINN de siste 4 årene har midlertid gått kortere (til dels mye kortere). Det har vært trykket "noen" ganger på denne bryteren du  ;D   Jeg kjøper gjerne din bryter om du er villig til å selge/sende til meg for jeg har ikke fått napp lokalt så langt.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

OK. Jeg skal lete den frem imorgen eller lørdag. Send PM med adresse.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ElBergen

Har ingen ryggebryter, men;
Hvordan fikk du åpnet bryteren og skiftet pære i den?
E-Up!

Helge

Sitat fra: Frank E på fredag 07. mars 2014, klokken 14:17
Har ingen ryggebryter, men;
Hvordan fikk du åpnet bryteren og skiftet pære i den?
Som på mange andre brytere i bil er det noen små låselepper i plastikken som må forsiktig bendes/bøyes slik at de forskjellige delene av plasthuset kan trekkes fra hverandre. Små flate skrujern bruker fungere til dette, men man må være forsiktig så man ikke bøyer så mye at det sprekker. Det er ikke alltid enkelt å få slike brytere  riktig sammen igjen og der er vel den største grunne til å være påpasselig og forsiktig. Jeg har demontert og reparert både blinklysbrytere, speiljusteringsbrytere med mer på flere biler opp gjennom årenes løp  :)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

....og montert :)

Fungerer utmerket - klart bedre enn den som sto i. Takk til Elmo 8)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA