Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pakninger under panseret - dårlig patent?

Startet av Thomas Henden, lørdag 08. mars 2014, klokken 22:37

« forrige - neste »

Thomas Henden

Lar det seg gjøre å selektivt koble ut sirkulasjonspumpa så denne ikke går i utide, dvs. når kun 12V batteriet lades?

Jeg ser jo at det er forskjellige sikringer som går til denne, og spørsmålet er om det er mulig å legge ut den ene så sirkulasjonspumpa likevel går når man lader framdriftsbatteriet?

Eller altså: Konkret hvilke situasjoner for aktivering av sirkulasjonspumpa, er de ulike sikringene til denne for?

aurba

Svaret er nok nei.
Det er to sikringer for releet til kjølepumpa.
# 10 – som er direkte tilkoblet 12 volt batteriet.  Denne sikrer positiv side av relespolen, samt alle situasjoner når kjølepumpe skal gå og tenning er av.
# 29 – som sørger for at kjølepumpa alltid går når tenningsnøkkelen er i kjøreposisjon.

Styring av kjølepumpereleet fra BMS har ikke sikringer da på utgangen er sikret mot kortslutning.
For å få funksjonen du ønsker må man inn i kablematta og legge inn en logisk krets som sørger for at kjølepumpa ikke går når kun DC-DC low power signal er på uten at lading eller kjølebehov for batteriene er til stede. 

Håper dette gir svar på spørsmålet
Think City 2010, Lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA