Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av haugejan, mandag 15. september 2014, klokken 10:39

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. september 2014, klokken 13:12
Sitat fra: El-motor på torsdag 04. september 2014, klokken 11:40
Min dekkleverandør anbefalte 195/65-15 og Hakka R. Han mente R2 var et bra dekk, men det ble slitt altfor fort og at R dermed var et bedre økonomisk valg da det holdt flere km. Hva sier dere gamle ringrever?

At han har R på lager ;)

Jeg har R2 på Teslaen, nesten ingen målbar slitasje etter 12.000km i vinter.

Samme her. Har R2 på teslaen og slitasjen er ikke merkbar. Blir R2 på eGolfen så snart de medfølgende dekkene er utslitt.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Gordon Retriever

Vinterhjul blir ofte gamle før mønsteret blir for dårlig - jfr. at det ikke er uvanlig at noen faller for fristelsen til å bruke et gammelt vinterdekk en sommer for å "bruke det opp".
Så med mindre man kjører svært langt hvert år kan det noen ganger være en fordel at dekk ikke slites for langsomt. 8)

Nuvolari

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 05. september 2014, klokken 00:06
Vinterhjul blir ofte gamle før mønsteret blir for dårlig - jfr. at det ikke er uvanlig at noen faller for fristelsen til å bruke et gammelt vinterdekk en sommer for å "bruke det opp".
Så med mindre man kjører svært langt hvert år kan det noen ganger være en fordel at dekk ikke slites for langsomt. 8)

Eller bare kaste det etter 5 år.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Cowboystrekk

Sitat fra: soarer på tirsdag 02. september 2014, klokken 21:37
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 02. september 2014, klokken 13:55
Sitat fra: soarer på lørdag 30. august 2014, klokken 20:44
Liten rullemotstand betyr lite grep, når du virkelig trenger det! Med feil dekk, så må du halvere farten i svingen!!!  ;)
På piggfrie vinterdekk stemmer ikke dette. Les den forrige vintertesten til, de 2 piggfridekkene som vant og hadde best grep i de fleste krevende disipliner var de 2 som hadde lavest rullemotstand, Micheling Xi3 og Nokian R2. På sommerdekk stemmer det ofte, men ikke alltid, flere av toppdekkene der er faktisk de som har best rullemotstand og, selv om resultatene er mer sprikende enn for vinterdekkene.

Nå husker jeg ikke nøyaktig betegnelse på Dekkene vi testet på ÅRE, men...
Nokia føltes som det dekket som var satt opp for de som ønsket mest action.
GoodYear (UltraGrip Ice 2) og Continental, føltes begge som de var satt opp for den som ville ha max komfort og forutsigbarhet.
Micheline ( X-ICE ) var et hav bak, når vi skulle kjøre svinget bane. Vi måtte faktisk halvere farten!!! Helt bokstavlig talt!
Jeg må finne frem dekk infoen, for å være helt sikker på hvilke utgaver vi brukte.
Test bil Audi A3, altså ikke så ulik e-Golf  :)





En meget lang dag på isen, ga mange svar. Og den store overaskelsen var ikke at Good Year har blitt så bra, men at Micheline var så mye dårligere en de 3 andre.....

Jeg har selv valgt å gå for Good Year på min e-Golf, når den kommer en gang... :-[
I NAF sin test (egentlig en finsk\russisk test) så brukte de en Ford Focus. Kan det hende at det var Xi2 dere brukte? Det var vell faktisk et pirellidekk som skåra best på bremselengde på is. Xi3 skårer ikke så bra på is, så der har du nok rett i dine erfaringer om det skulle vært Xi3. Goodyear piggfritt var ikke testa.

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2013/
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Råde

Du kan godt bruke 15", bare boltsirkelen er 5x112mm og sporvidden ikke endres med mer en 15mm. Her er kopi av vognkortet:

e-Golf | X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA