Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Service

Startet av MindViruz, fredag 07. mars 2014, klokken 09:23

« forrige - neste »

MindViruz

For de som ikke har råd til hjemmeladestasjon. Slik kan det gjøres (dersom du har fagbrev innen elektro):



Enkel kontakt med jordpinnene oppe og nede. Da henger nissan sin 10A ladekladd rett vei, og du slipper å ødelegge støpselet etterhvert siden det henger "sidelengs" i en dobbel utendørs kontakt. Kabler inn i bunn, så slipper man at denne fylles med vann etterhvert.

Under har jeg montert en 16A rundstift kontakt til 16A laderen. PG nippelen er fyllt med litt silicon for at denne ikke skal åpne for vann når pakningen tørker ut, og kontakten er dessuten levert med dreneringshull i bakkant.

Nå mangler jeg kun 16A lader :)

olaover1

Akkurat som jeg har det, bare uten blåkontakten under. Bruker denne http://www.charge-amps.com/um-evse så slapp jeg blåkontakten:)
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

MindViruz

#2
Sitat fra: olaover1 på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:13
Akkurat som jeg har det, bare uten blåkontakten under. Bruker denne http://www.charge-amps.com/um-evse så slapp jeg blåkontakten:)

Grunnen til at jeg valgte rundstiftkontakt er for å slippe problematikken med potensiell varmgang i schuko kontakten. Så kommer ratio sin ladekladd med rundstiftkontakt, som etterhvert blir den nye standarden.

EDIT: Hadde jeg hatt chage amps, ville jeg faktisk byttet til rundstiftkontakt dersom jeg ladet med 16A. De er mer solide, tettere, og henger rett vei slik at man slipper "knekk" på kabelen.

emil

Sitat fra: MindViruz på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:20
EDIT: Hadde jeg hatt chage amps, ville jeg faktisk byttet til rundstiftkontakt dersom jeg ladet med 16A. De er mer solide, tettere, og henger rett vei slik at man slipper "knekk" på kabelen.

For meg er Charge-Amps viktigst når jeg er ute på tur (men bruker den hele tiden), og da er det ikke ofte man møter på CEE kontakter. Bedre da med schuko på kabelen da enn overgang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA