Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

3000 km i Tesla Model S 60

Startet av MindViruz, tirsdag 04. mars 2014, klokken 14:54

« forrige - neste »

MindViruz

Hva er best for batteriet?

Lade hjemme med 10/16a lader til 100%, for å unngå bruk av hurtiglader. Eller er det bedre å lade til 80% hjemme, men å da måtte innom en hurtiglader å lade litt fra 40 til 60% i løpet av dagen.

Rent teknisk (ikke praktisk). Hvilken behandling liker batteriet best?

JBS

Lipo fortrækker ALTID en langsom opladning.!
Dette giver elektronerne tid til at finde på plads uden tab.( varme celler osv )

Så er det langt at fortrække opladning til 100% ved 10/16/32A laderen
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Thomas Parsli

Hurtiglading sliter mer på batteriet enn noen annen lading, så jeg vil anta normallading til 100% er "bedre". Nøyaktig hvor mye bedre tror jeg ikke er mulig å beregne uten data batteriprodusentene normalt ikke publiserer.

Hvis man er veldig bekymret kan man lade bilen så den er ferdigladet til avreisetidspunktet, enten manuellt eller med "Ladetimer".

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Uansett hva som eventuellt er best for batteriet ville jeg aldri planlagt hurtigladestopp på en tur hvis jeg kunne sluppet ved å fullade hjemme. Kan både lang kø eller defekt lader og da sitter man der med skjegget fullt av postkasser...

Porsgrunn

Først og fremst kos deg med bilen. Trenger 100 så lader du dit, passer det med en stopp så gjør du det.

Lithum batterier som prinsipp har vært kjent en stund, men er allikevel ganske nytt slik vi bruker det i dag. Ny kunskap kommer helle tiden og forbedringer gjøres.

Linket til mye av den nyeste kunskapen i din tidligere tråd om omtrent det samme
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12554.0.html

En av de tingene som kommer klart frem her er at de måler tildels betydelig mindre forringelse ved kortere tid nær 100% tiltross for hurtigere lading.

Det beste rådet er sannsynligvis å ABC lade (Always be charging). Ladd en liten klatt hver gang du har mulighet. Denne typen batterier liker det, da slipper du sansynligvis å presse grensene så ofte også.

Det store problemet med å svare på spørsmålet dit er at det er ikke en faktor som spiller inn her det er mange og de kan også i noen situasjoner være i konflikt med hverandre.

Er klar over at den er nerdete og for de med litt sære interresser men dersom du er interresert i kunskap og ikke bare kjappe ja nei svar burde du se videoen jeg linket til forige gang



Det er mange batteri og lade myter der ute, mange av dem ser ut til å være like seiglivete som mytene om den kullfyrte elbilen. Ting endrer seg teknologien går forover ny kunskap og forståelse kommer hele tiden. Skal du klare å skille gamle myter fra gode råd bør du kanskje søke litt kunskap selv.

Sansynligis dersom du stiller de samme spørsmålene igjen om 5-10 år har Anode Catode materiale og elektrolyt kjemi endret seg så mye at det meste er endret fra i dag. Det betyr ikke at det vi har er dårlig bare at det er sansynlig at det kommer bedre.


MindViruz

Takk for mange gode svar :)

Den videoen har jeg hoppet litt igjennom, og jeg har fått med meg at det er lurt å holde seg minst mulig opp mot 100% SOC.

Når det gjelder ladetimeren i Leafen, så har jeg lest litt i bruksanvisningen i dag. Jeg tolker det slik at hvis man ikke setter noen start-tid, men kun en slutt tid, vil bilen automatisk beregne ut fra temperatur og ladenivå når den må starte lading tidsnok til å være ladet til ønsket nivå (80% / 100%) når tilmerens slutt-tid passeres.
Stemmer dette? Noen som har forsøkt?

I så fall kan man sette slutt tid til 15 minutter før man går på jobb, og da har man ikke 100% på batteriet mer enn i 15 minutt :)

Belloq

vel jeg bruker timer i min bil og har satt den til og være ferdig 08.30 , men jeg ser på mailen som kommer når bilen avslutter lading at den ofte er ferdig 2 timer før . Så etter min erfaring så er den heller ikke så flink til og avslutte i tide:)
P85 2014

TorC

Sitat fra: MindViruz på søndag 23. februar 2014, klokken 21:14
Takk for mange gode svar :)

Den videoen har jeg hoppet litt igjennom, og jeg har fått med meg at det er lurt å holde seg minst mulig opp mot 100% SOC.

Når det gjelder ladetimeren i Leafen, så har jeg lest litt i bruksanvisningen i dag. Jeg tolker det slik at hvis man ikke setter noen start-tid, men kun en slutt tid, vil bilen automatisk beregne ut fra temperatur og ladenivå når den må starte lading tidsnok til å være ladet til ønsket nivå (80% / 100%) når tilmerens slutt-tid passeres.
Stemmer dette? Noen som har forsøkt?

I så fall kan man sette slutt tid til 15 minutter før man går på jobb, og da har man ikke 100% på batteriet mer enn i 15 minutt :)

I videoen er det tale om forskjellen mellom TOPPlading på 24 timer og 100 timer. Leafen gir deg ikke topplading (derav de de 21kwt istedenfor de 24kwt).  Dernest vil laderen kutte ut når ladingen er fullført. Så doktorens hypoteser er ikke helt gjeldene for LEAF. Prinisppet er sikkert korrekt, men praksis er annerledes.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Porsgrunn

Sitat fra: TorC på mandag 24. februar 2014, klokken 01:30

I videoen er det tale om forskjellen mellom TOPPlading på 24 timer og 100 timer. Leafen gir deg ikke topplading (derav de de 21kwt istedenfor de 24kwt).  Dernest vil laderen kutte ut når ladingen er fullført. Så doktorens hypoteser er ikke helt gjeldene for LEAF. Prinisppet er sikkert korrekt, men praksis er annerledes.

Hva er denne reserven egentlig.

Alle li-ion batterier har en lade kurve



Som ser omtrent slik ut denne er fra en lifepo4 kjemi derfor ganske lav volt.

Batterier bryr seg ikke om %, det er volt som er poenget. Som du ser går kurven kanske jevnt og pent oppover, med kraftig unntak i topp og bunn. Det er ved disse punktene hvor kurven begynner å knekke at uønskede ting starter å akselerere.

Batteri og elbilprodusenter er ikke bedre en andre og ønsker å markedsføre best mulig data. De kjemier som brukes i dag har normalt nominel volt rundt 3,7-3,8V maks rundt 4,2-4,3V og min rundt 2,8-2,9V.

Ved disse maks og min spenningene går imidlertid kurven omtrent loddrett og du har kanskje 200-300 ladesykluser. Det er også lite A å hente på å gå så langt da du starter å produsere mye mer varme.

Nissan, Tesla, Bmw og hvem det måtte være kan ikke selge et produkt med så elendig varighet. Løsningen er imidlertid enkel, ved å senke maks volt til f.eks 4,05V og øke min til 3,1V så er batteriet blitt godt for 5-10 ganger fler ladesykluser.

Forskjellen mellom å presse batteriet fulstendig til grensene og et akseptabelt kompromi mellom ladesykluser(levetid) og kWh(rekkevidde) er den skjulte reserven som alle elbilprodusenter har. En annen ting er om det er realt å si at Leaf har 24 kWh og Tesla har 85 kWh når de egentlig ikke eksisterer til bruk i bilen.

Siden dette blir å kompromise mellom rekkevide og levetid så er volten fremdeles et stykke inn i kurven der uønskede reaksjoner starter. Du som eier kan derfor sette egne grenser lader du til 80% og ikke under 10-15% vil du være kanskje ca mellom 3,3-3,9V da er du hele tiden på den jevne fine linjen hvor slitasje i forhold til opp og utlading er nesten fraværende. Har sett tall som sier at du da har TEORETISK mellom 5000 og 10000 ladesykluser, da vil batteriet leve mye lenger enn bilen.

Det er selvfølgelig også andre faktorer som påvirker levetiden som aldring, temperatur osv. men hvor høy og lav spenning du utsetter batteriet for er en av de viktigste.

MindViruz

Under 10-15%. Er det rette tall, eller mer gjetning på laveste nivå før det blir økt slitasje?

Porsgrunn

Sitat fra: MindViruz på tirsdag 25. februar 2014, klokken 22:11
Under 10-15%. Er det rette tall, eller mer gjetning på laveste nivå før det blir økt slitasje?

Finnes nok ikke noen tall som er riktige eller feil, 80% er sån sett heller ikke riktig eller feil.

Poenget sånn jeg ser det er at noen bruksmåter har høyere slitasje enn andre, så må folk finne ut hva som passer deres bruk best og hvilken slitasje de kan leve med. Ta det derfor som et råd om hvilket intervall som bør gi lang levetid. Gevinsten med enda snevrere intervall bør være liten.

Å gå over under ved behov bør heller ikke være noe stort problem. Men å presse grensene i topp og bunn på daglig basis er det all grunn til å tro fort kan få de samme konsekvensene som å kjøre en bensinbil alt det den er god for hele tiden, den blir antagelig ikke så gammel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA