Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Olsleaf, onsdag 05. mars 2014, klokken 23:12

« forrige - neste »

Olsleaf

Det er åpnet en føljetong i ordet fritt i Adressa. Den er utelukkende negativ til el - bil. Begynner å bli lei dette nå. I dag var det en ytring igjen om at el - bil ikke er bra for miljøet, fordi familier med 2 biler bruker den andre i helgene og derfor er ikke el bil som nr 2 spesielt miljøvennlig???? Skjønner ikke logikken i innlegget. Mener kronikk forfatteren at vi skal tilbake til å ha 2 fossil biler istedenfor???

I dag selges kanskje Hondaen til foreldrene mine. Den brukte vi som nr 2, men nå ser vi at el bil blir mest brukt, og de sjeldne gangene vi skal på tur kan vi leie en bil. Rimeligere enn å ha nr 2 som ikke blir brukt resten av året.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Carl Anton Stenling

Man kan jo lure på hvorfor det kommer så mange kritiske artikler og leserinnlegg nå.

En åpenbar mulighet er jo at dette skyldes misunnelsen - som kjent sterkere enn kjønnsdriften. I Norge har vi jo også Janteloven. Vi skal merke oss at likhetsprinsippet står sterkt i Norge. Å gi fordeler til miljøriktig adferd kan nok kollidere med en snever versjon av likhetsprinsippet.

Men de sure oppstøtene kan også være et tegn på suksess. Nemlig at elbil nå er et såpass realistisk alternativ at alle må forholde seg til det. Vi kan jo tenke oss at en familiefar som nettopp har kjøpt ny Passat, står i kø og ser elbilene suse forbi i kollektivfeltet. Kanskje har han behov for å rettferdiggjøre at han skal fortsette å kjøre fossilbil de neste sju årene. Da blir det lett å mene at elbilene går på polsk kullkraft og er sterkt subsidierte.

Uansett hva som er årsaken så tolker jeg alle de kritiske artiklene som en form for oppmerksomhet til elbil som alternativ. Denne oppmerksomheten hadde vi ikke så lenge elbilene var sære små bybiler.

I Budstikka var det en serie kritiske artikler mot elbiler for noe tid tilbake. Vi var flere som korrigerte faktafeil i diskusjonsfeltet og samtidig påpekte at artiklene var ensidige. Etter noe tid sluttet Budstikka med ubalansert omtale av elbiler.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA