Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny tenningslås og dørlåser

Startet av Gordon Retriever, lørdag 22. mars 2014, klokken 09:11

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Det kan se ut som om Nissan i dag har et de-facto monopol på Leaf-service. Det kan tyde på at noe av årsaken kan være at uavhengige verksteder ikke kan tilby kontrollen av batteristatus som Nissan foreskriver som en del av servicen.

Et slikt monopol er sjelden en fordel for forbrukeren; han eller hun får ikke muligheten til å velge det verkstedet som passer best, og det blir heller ingen reell konkurranse om prissettingen av tjenesten.

Men hvem kan gjøre noe med denne situasjonen:

1: Norsk Elbilforening?
Påfallende stille fra foreningen som kanskje mer har som formål "å fremme energieffektive, ladbare kjøretøy", enn å bistå kjøretøyenes eiere.

2: Norges Automobil-Forbund?
NAF har tidligere trukket Nissan for retten i forbindelse med at enkelte av Nissans modeller ikke hadde den oppgitte ytelsen - en ytelse kjøperne også hadde betalt avgifter til staten for.

3: Verkstedbransjen?
Med Leaf inne blant de mest solgte bilene måned etter måned, går de uavhengige verkstedene glipp av inntekter hvis de er nødt til å fortsette å takke nei til Leaf-eiere som kunder.

4: Leaf-eierne?
I utgangspunktet kan hver enkelt Leaf-eier ikke utrette all verden, men blir antallet som klager stort nok, kan Nissan finne det fordelaktig å handle. Målrettet spørsmålsstilling på Nissans facebooksider kan f.eks. etterhvert utgjøre et omdømmeproblem, siden sidene også frekventeres av personer som vurderer å kjøpe Leaf.

Selv har jeg størst tro på nummer 3 og 4 på listen over.
Hva synes du?

FrodeK

Skulle ønske nr 1, men tror nok som deg mer på 3 og 4.
Ref. forøvrig mitt innlegg om Elbilforeningens rungende taushet i nettopp denne diskusjonen.

Powerflux

Sitat fra: FrodeK på onsdag 12. mars 2014, klokken 23:05
Skulle ønske nr 1, men tror nok som deg mer på 3 og 4.
Ref. forøvrig mitt innlegg om Elbilforeningens rungende taushet i nettopp denne diskusjonen.
+1

La førøvrig merke til at ditt innlegg ble flyttet til skyggenes dal!! Tilfeldig?? Neppe ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Bekkenes

Jeg meldte meg inn tidlig i fjor selv om jeg ikke fikk bilen før i slutten av desember 2013, og har selv valgt å ikke betale for dette året.

Blir bare lei meg av hele Leaf servicegreiene.
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Bekkenes

TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Lynet

#6
Svaret er enkelt: Det er du som kunde som kan fjerne det påståtte "monopolet"
Alle verksteder kan ta service på Leaf, unntatt å ta ut batterirapport og rustgaranti.

Så da er løsningen følgende:
Kjør innom din Nissanforhandler en gang i året og be om batterirapport og GRATIS rustkontroll.
Resten av servicen som stort sett er bremsearbeide tar du på et hvilket som helst verksted.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Gordon Retriever

Høres noe for enkelt ut, er det gjerne det.

Så lenge uavhengige verksteder sier nei til å ta service på Leaf, består "det påståtte "monopolet"".

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på torsdag 13. mars 2014, klokken 20:33
Svaret er enkelt: Det er du som kunde som kan fjerne det påståtte "monopolet"
Alle verksteder kan ta service på Leaf, unntatt å ta ut batterirapport og rustgaranti.

Så da er løsningen følgende:
Kjør innom din Nissanforhandler en gang i året og be om batterirapport og GRATIS rustkontroll.
Resten av servicen som stort sett er bremsearbeide tar du på et hvilket som helst verksted.
Er rustkontroll gratis? Hvem betaler lønna til mekanikeren da ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA