Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nedfellbare seter for andre seterad er lansert!

Startet av sveander, onsdag 09. november 2016, klokken 11:38

« forrige - neste »

sveander

En ting er glatte veier som kan bli bedre og selvsagt må man ha piggdekk

Men har dere erfaring med hvor lurt det er med elsykkel og få saltvann i motor. Eller er ikke det et problem?
Forskjell på motor forran , midt og bak?
Erfaringer etterspørres. Hilsen en som vurdere elsykkel på vinteren men som sykler lykkelig med vanlig på sommeren.

Svein-Tore
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

tonykohn

Jeg har brukt el-sykkel som mitt primære fremkomstmiddel de 3 siste vintrene. Jeg har en navmotor bak som er like god som ny selv etter disse 3 vintrene. Controller, gasshåndtak osv har også overlevd fint. Ellers på sykkelen er det stor slitasje om vinteren.
Jeg har brukt schwalbe marathon winter dekk og er kjempefornøyd med disse. Bortsett fra et lite uhell første vinteren hvor jeg gikk overende i en krapp sving med ankeldyp snø i gangfart har jeg ikke hatt noen problemer med grepet. Føler meg helt trygg på at disse dekkene gir meg godt nok grep selv på ganske isete underlag. Tilpasser selvfølgelig fart etter forholdene og tar det spesielt rolig i svinger.

jkirkebo

Sitat fra: tonykohn på onsdag 21. september 2016, klokken 17:16
Jeg har brukt el-sykkel som mitt primære fremkomstmiddel de 3 siste vintrene. Jeg har en navmotor bak som er like god som ny selv etter disse 3 vintrene. Controller, gasshåndtak osv har også overlevd fint. Ellers på sykkelen er det stor slitasje om vinteren.

Har samme erfaring selv. Navmotor foran og bak (har dual drive) tåler det meste, heller ikke noe problem med annet elektrisk. Stor slitasje på kjede, tannhjul, trinser i bakgir, bremsekalipere osv. Korrosjon på utsatte aluminiumsdeler som f.eks støtte.

Batteriet og kontrollerne på min er godt beskyttet inne i en rammeveske, batteriet er også kapslet inn i flere lag med vanntett krympestrømpe.

Jeg har 26" hjul så jeg bruker Schwalbe Ice Spiker piggdekk. Ser det er kommet en pro-utgave nå, går nok for disse neste gang:

https://www.bikester.no/schwalbe-ice-spiker-pro-evo-26-x-210-tum-dubbdack-355341.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sveander

Takk for svar og god info.

Jeg sykler fra Mortensrud og da går det jo sykkelvei som Byrådet har lovt å brøyte om vinteren.
Jeg har veldig lyst å sykle på vinteren og da er en elsykkel tingen ser det ut til .

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA