Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg skal ikke ha Elbil!

Startet av Betacar, fredag 06. februar 2009, klokken 16:11

« forrige - neste »

Betacar

Moderator: Denne tråden er splittet fra temaet Ranger diagnose.

Hei  :)

Så litt på koblingsskjemaet på "splittkabelen" jeg linket til over.  Og jeg er litt i tvil om "pinne" nr. 14.   Denne er krysset eller tvinnet med pinne nr. 6.
  Om den kun er tvinnet for å få skjerming for signaloverføring (med nr 6) så er det ikke noe problem.  Men om den er krysset, så vil ikke signalet komme igjennom...

Mulig Ravn kan måle på sin kabel, og svare på dette?

Forøvring er (Hentet fra verkstedsmanualen s144 ) i diagnosekontakten:
  Pinne 4      Jord/0V
  Pinne 16    +12V

  Pinne 1 og 3     Motorstyring
  Pinne 8 og 9     BMS  (BatteriMonitoreringsSystem)
  Pinne 13 og 14      Kollisjonspute
  Pinne 11 og 12      Lader

Så det er ikke standard OBD II "system"....
  (Så det var ramset opp ca 6 "standarder" på en nettside hvorav den ene er en "åpen standard", og da blir det jo en del ;-).  Men mener denne kabelen vil virke helt fint, om ikke pinne 6 og 14 er krysset.

(oppdatering 1)
Ravn, du nevner - 1 stk. ELM327 OBDII usb boks over.  Denne sender vel og mottar via 2 stykk Rx/Tx ledere?  Som trolig etter koblingsskjemaet ligger på pinne 2 og 10 samt 6 og 14.
Vil dette si at vi med Think-biler ikke kan kopiere diagnoseinstrumentet på samme måte?



Har ikke lært meg å legge inn bilder enda, så sender koblingsskjemaet på mail til deg Elektrolux.

Oppdatering 2 (nå også med bilder?)  ;)  Oppdatering 3 (Noop, ble vedlegg)
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Elmo

Sitat fra: Betacar på lørdag 24. januar 2009, klokken 19:56
Har ikke lært meg å legge inn bilder enda, ........

Bare trykk på "Ekstra valg ..." nede til venstre når du skriver et innlegg så finner du fort ut det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Betacar

La ved 2 vedlegg over, samt ett her (Da begrensningen for totale vedlegg var ca 599KB)

Prøvde også å legge inn bilde, med å trykke på bildeknappen over.  Får da opp "[ img ] X [ /img ]".  Klippet ut ett jpg-bilde i fra mappen med bilder, men fikk ikke til å lime det inn her, hvor jeg satte inn X ... Så hvordan gjør man det  ???

Mye grunnkurs her nå  :D
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Betacar

Nb. ikke sikkert følgende er riktig, men er det noen som vet?

Når jeg tenker litt nærmere på "ELM327 OBDII" diagnoseinstrumentet, så har denne 2 ledere som er Tx og 2 ledere som er Rx (Tx for Transmit/sende og Rx for Receive/motta). 
Om en ser på vedlegget av "OBD-kabel Y-utgave0000" over, så har denne 2 kryssede/tvinnede par, som ligger på pinne 2 og 10 samt 6 og 14.  Det er vel disse da som er Rx og Tx (Hvem som er hva vet ikke jeg).
    Virker som om Think har Rx og Tx på samme paret.

Så om en kobler Think diagnoseinstrumentet til P1 på Y-kabelen, og ELM327 på P2, så vil ikke ELM327 få noen fornuftig kontakt (se på det jeg tegnet inn til høyre på tegningen).  Kun pinne 11 vil ha kontakt mot den ene lederen (L) på kolisjonsputen....

Men løsningen tror jeg muligens kan være å lage seg en hybridkobling i mellom Rx paret på ELM327, og P2 kontakten, samt sette ELM i listen-mode.
  Så om det er noe i teorien min, så burede følgende gå....   
     Koble Rx paret til ELM inn på pinne 8 og 9 (som er BMS på Thinken) i P2 kontakten.  Videre setter ELM i listen-mode.   Kobler til ThinkDiagnosetesteren til P1 og starter Kontakt med BMS'en.... En burde vel da kunne følge komunikasjonen i  mellom Thinken og ThinkDiagnosetesteren?

Etterpå kan en eventuelt ta å flytte ELM over på pinne 1 og 3 for å ta Motorstyringen....osv.

Nb Jeg kan ikke disse instrumentene, men tenker kun her på hva som etter tegningene (jeg har sett) må ha kontakt for at det i teorien skal virke.

ELM instrumentene tror jeg har ett galvanisk skille, så dette burde ikke by på noe problem (om alle har det, vet jeg ikke).   ThinkInstrumentet tror jeg får driftsstrømmen sin (12V) i fra pinne +16 og -4.         (Jada, strøm og 12V er ikke det samme  ;D   )

Noen som vet om ELM kun bruker Rx og Tx parene?  Eller om den benytter noen av de 12 andre lederene for å virke?

Ellers så forutsettes det vel også at Think og ELM standarden benytter samme språk.... 
  Mulig BauDemo kan svare på dette? http://elbil.no/forum/index.php?topic=1527.0   
  Han har i alle fall sjekket ut 2 av de 4 "hjernene" i Thinken.


Håper dette kan være til konstruktiv tenking, som fører til en løsning   ;)
Og ikke frykt som fører til null fremgang  :'(

Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Elmo

Sitat fra: Betacar på lørdag 24. januar 2009, klokken 21:11
Prøvde også å legge inn bilde..... Så hvordan gjør man det  ???
Du gjør på samme måten som du fikk til med .PDF'en. Problemet er at bilder idag ofte er for store for begrensningen i forumet. Her har jeg lagt inn en god løsning for Når bilder blir for store for forumet
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

#5
Sitat fra: Betacar på søndag 25. januar 2009, klokken 11:14
ThinkInstrumentet tror jeg får driftsstrømmen sin (12V) i fra pinne +16 og -4.
Ja, det stemmer med det jeg har funnet ut. Pin 4 er også felles jord for signalene.

http://hem.passagen.se/tomasf/obd2/
Her beskrives en overgang til Audi med interface. Ifølge skjemaet er K-line til å sende og motta data, L-line gir kommando til bilen om den skal sende eller motta. E-postadressen hans er ikke operativ lenger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Betacar

Oj, da tror jeg jeg har voldtatt tråden  :o
Fint om den splittes, for Raven sin tråd er interessant den oxo :)
Beklager Raven  :(
Men håper du kommer med hjelp i Thinktråden oxo  ;)
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA