Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 vs Model S - Kjøpe eller ikke kjøpe

Startet av Vegard Winther, torsdag 10. august 2017, klokken 10:43

« forrige - neste »

Vegard Winther

Hei.

Vi har solgt vår 70D og bestilt ny 90D.
Det er med blandede følelser.

Vi elsker bilen vår - og det er visse ting ved den vi kommer til å savne.
Og ting ved den nye vi er usikre på.
Først og fremst dette: Bilen vi har solgt har ordentlig tak med hvitt alcantara taktrekk og interiørdetaljer i pianosvart på dashbord. Jeg synes dette ser rett og slett lekkert ut. Men takhøyden bak er dermed tragisk.

Det vi lurer på - er det noen her som har fått utlevert bil med det nye glasstaket og har noen erfaringer med dette? Hvordan opplever dere det?

Og hvordan er glass/panotak sammenlignet med vanlig tak? Er bekmyra for kuldetrekk om vinteren og for å stekes på toppen om sommern med det nye soltaket vi har bestilt. Er dette en reell bekymring?

nie

Har panotak av den nyeste typen.
Har aldri opplevd kaldras eller følelse av trekk fra glasstaket.
Vanntett er det også.

RBK

#2
Har nye typen med helglass. Ikke kjørt det på vinter så vanskelig å si noe om kulderas. MEN kjørte 3 vintere med soltak på S85 og følte aldri noen problemer da.
Det jeg kan si at det er fantastisk bra utsikt bak og bra takhøyde for meg på 180cm. Unga jubler når de sitter på og gleder seg stort til bilferie ned til Italia om 4 uker  :)
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

OlaM

Er jo en viss trygghet at om det skulle bli et problem så er det mulig å rigge til Teslabjørns isolasjonstriks:



Produkt hos Biltema.

Nå er ikke den solskjermingen spesielt billig, og jeg er ikke sikker på om den finnes eller kommer til helglasstaket, ei heller er det vakkert og elegant, men det er veldig mye bedre enn ingenting.

knut3448

Jeg prøvesatt akkurat en ny Model S med glasstak. Jeg tipper såvidt 180cm og med rak rygg hadde jeg under 1cm å gå på i høyden i baksetet. Jeg har også sittet i biler med Pano, og her har jeg stanget litt i ramma/taket. Bil med ståltak har jeg ikke prøvesittet, men disse skal etter sigende har dårligere takhøyde. Utfra min veldig begrensede erfaring er takhøyden best med glasstak, marginalt bedre enn pano.

TerjeS

Har en av de første som kom med glasstak. Hadde  håpet man fikk litt av samme følelsen som på Model X – men denne gir ikke samme ute-følelse. For fører er det ingen vesentlig forskjell fra pano-taket, men de som sitter bak er svært begeistret. Kulderas har jeg ikke merket (ikke kjørt om vinteren), og heller ikke solsteik eller sjenerende sollys fra taket. Antar at største fordelen er utsikten og takhøyden for de som sitter i baksetet. Ville nok tatt panotak om jeg skulle bestilt ny nå.

Sandvika

Min observasjon her på forumet er at de som har størst problemer med det gamle panotaket er de som ikke har panotak.. 

BMW850

Hatt min med panotak i tre år. Ingen som helst problemer med verken kulderas eller sollys/varme.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Saberhagen

Hadde ingen problemer med kulderas eller solstek med panotak på min 2013 P85...

OlaM

Sitat fra: TerjeS på tirsdag 06. juni 2017, klokken 19:04
Hadde  håpet man fikk litt av samme følelsen som på Model X – men denne gir ikke samme ute-følelse.

Hvordan simulere X-følelse i S:

1. Sett på autopilot.
2. Stikk fjeset så langt fram du klarer.
3. Styr med haka når autopilot klager.

;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA