Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder av din urskive i din Tesla S

Startet av Skorpionen, tirsdag 08. april 2014, klokken 17:02

« forrige - neste »

Skorpionen

Hei!

Vurderer å gå til innkjøp av elbil. Den mest aktuelle for meg er Leaf.
Har noen Spørsmål angående lading over 16A.strømstyrke.
Etter det jeg har forstått så er det ikke alle modeller av leaf som har mulighet til dette.
At man da må ha en nyere type eller en som er USA importert.
MEN! mitt spørsmål er som følger;

Hvis jeg har en IT kontakt hjemme. EN blå kontakt med 32A vern forran.
Må man da virkelig ha disse Semiportable laderne? Så vidt jeg forstår så er vel dette bare et desperat forsøk fra de som leverer de til og tjene penger på de som vil lade ved en høyere strømstyrke?

Jeg har da virkelig ikke behov for og ha enda en jordfeilbryter og vern før strømmen går inn i bilen.

Håper på et enkelt og greit svar, Takk!

Rav4_EV

Hvis jeg forstår deg slik at du vil koble deg fra veggkontakten rett til bilen så går det dårlig. Elbilen har noe mer funksjonalitet enn enn stålampe.

Du trenger enten en veggboks eller en kabel med samme funksjon.
Inni veggboksen er der blandt annet releer som skrur på strømmen når bilen er klar og av når den er fulladet eller har feil.
Veggboksen gir beskjed til bilen om hvor mange Ampere den kan trekke.
Innstilling av veggboksens maksimale strøm er avhengig av en vurdering av tilførsel.  Størrelse på kabel, forlegningsmåte osv. er avgjørende og vurderes av elektriker ved installasjon.
Alternativt kjøper du en semiportabel boks og tar selv ansvaret for den faglige vurdering om hvor mye strøm som kan trekkes.
Brenner huset ned ved en feilvurdering her blir du stilt til ansvar med regresskrav og det som værre er om brannen også tar liv.

Kollisjonputer og sikkerhetsbelter kan også være desperat forsøk fra produsent å tjene mer penger om du aldri har tenkt å krasje.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Skorpionen

tror ikke du forstod spørsmålet mitt.
Det er overhodet ikke nødvendig med en jordfeilbryter og et ekstra vern i denne boksen.
Må være fullt mulig og få tak i en enklere sak en denne gigantiske boksen.
Man trenger jo kun den delen som gir beskjed til bilen om hvor mye strøm den kan trekke.
Er det noen som kan svare meg på om man får kjøpt denne for seg selv?

Focus

Skal du lade med mer enn 16A på leaf:

må bilen være utstyrt med en lader som kan kan motta for eksempel 32A eller 6.6Kw.
Du må ha tilgang til en kurs på 32A.
Og du må ha en boks som kan kommunisere med bilen om hvor mange Kw den kan motta og hvor mye som er tilgjengelig.

Dersom du ikke vil kjøpe en ferdig laget boks som inneholder jordfeil og sikring. Blir sansynlighvis den dyrere for da må den lages spesielt til deg.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

jkirkebo

#4
Sitat fra: Skorpionen på lørdag 29. mars 2014, klokken 18:18
tror ikke du forstod spørsmålet mitt.
Det er overhodet ikke nødvendig med en jordfeilbryter og et ekstra vern i denne boksen.
Må være fullt mulig og få tak i en enklere sak en denne gigantiske boksen.
Man trenger jo kun den delen som gir beskjed til bilen om hvor mye strøm den kan trekke.
Er det noen som kan svare meg på om man får kjøpt denne for seg selv?

Du trenger en kontaktor også. Jeg holder på å gjøre ferdig forhandleravtale med Mainpine nå, må bare få på plass noe prising av frakt og slikt. Da kommer jeg til å sette sammen kit bestående av kontroller, kontaktor og kabel. I tillegg vil man trenge en kapsling å montere det inn i (godt utvalg av rimelige på Biltema) samt en elektriker til å koble det lovlig sammen. Det vil neppe ta noe særlig lengre tid enn å montere en Salto-boks eller lignende, og prisen blir rundt halvparten.

Mer info i salgsforumet i løpet av en ukes tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Skorpionen

Det høres fint ut. Må jo være mulig og montere dette i en boks som er rundt 20x20cm.
Med gummikabel 3x6*. Da vil jo denne være mye mer mobil en de tilsvarende som er ute på markedet som jeg har sett til nå.

Takk for et ordentlig svar og ikke en bortforklaring som jeg fikk tidligere :)

elektrolux

Sitat fra: Skorpionen på lørdag 29. mars 2014, klokken 14:31
Hvis jeg har en IT kontakt hjemme. EN blå kontakt med 32A vern forran.
Må man da virkelig ha disse Semiportable laderne?

Nei. Du kan bruke en 32A kladdløs kabel fra EVSelect: http://www.evselect.eu/evselect-32a-p-52.html?osCsid=8ae503894de2bb7333b5e660e6562b46

Koster 6500 kr
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Skorpionen på lørdag 29. mars 2014, klokken 19:46
Det høres fint ut. Må jo være mulig og montere dette i en boks som er rundt 20x20cm.
Med gummikabel 3x6*.

Gummikabel 3G6 er umulig å oppdrive i Norge. Det blir enten 3G4 (som er godkjent for 32A enfase) eller 4G6 (uten bruk av en av lederne).

Passende lengde gummikabel inkl. påmontert støpsel kan selvfølgelig leveres sammen med det andre.

Ang. kapsling så trengs bare 4 modulers bredde for 32A enfase. 2 for kontroller og 2 for kontaktor. Varenr. 350065 koster kr. 89,90 på Biltema og er 12x16x9cm stor: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Kapsling-350064/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Skorpionen

#8
Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. mars 2014, klokken 19:48
Sitat fra: Skorpionen på lørdag 29. mars 2014, klokken 14:31
Hvis jeg har en IT kontakt hjemme. EN blå kontakt med 32A vern forran.
Må man da virkelig ha disse Semiportable laderne?

Nei. Du kan bruke en 32A kladdløs kabel fra EVSelect: http://www.evselect.eu/evselect-32a-p-52.html?osCsid=8ae503894de2bb7333b5e660e6562b46

Koster 6500 kr

Hei, er ikke denne til 3fas 32Ampere? Jeg har 2fas IT hjemme hos meg og trenger en 2Fas (L1+L2+J) 32 ampere kontakt.

Skorpionen

Gummikabel 3G6 er umulig å oppdrive i Norge. Det blir enten 3G4 (som er godkjent for 32A enfase) eller 4G6 (uten bruk av en av lederne).

Rart, Så lenge ikke kabelen blir så alt for lang så går vel det helt fint ja :)

elektrolux

Sitat fra: Skorpionen på lørdag 29. mars 2014, klokken 19:56
Hei, er ikke denne til 3fas 32Ampere? Jeg har 2fas IT hjemme hos meg og trenger en 2Fas (L1+L2+J) 32 ampere kontakt.

Nei, den er 1 fase 32A. Du kan fritt velge hvilken type 32A støpsel du vil bruke mot nettet. ( "pistolen" i andre enden er en J1772 som ikke støtter 3 fase. )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA