Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Amoss, onsdag 26. februar 2014, klokken 12:17

« forrige - neste »

Amoss

Merker meg dette patentet som Tesla har på Superchagerene sine:

http://www.google.com/patents/US20130057209

Må med en gang innrømme at jeg ikke har lest hele enda ;)  Men merker meg likevel ett par ting:


  • Ser ut som om de ser for seg inntil 4 porter pr superlader, der vi så langt bare har sett to. "1a, 1b, 1c og 1d"?  Dette stemmer med noe jeg har hørt før, der Elon nevnte både ett forventet antall superchagere (altså, ikke stasjoner, men laderne) og ett forventet antall ladeporter, som så ut til å gi ett snitt av drøyt tre porter pr. lader.


  • Teksten:
    SitatCurrent charging station and vehicle conditions may include vehicle arrival time, usage fees, vehicle and/or customer priority information, battery pack SOC, and/or intended departure time.

    Vel, ankomsttid er jo greit, og samme med SOC. Men de ser altså for seg å også prioritere lading basert på:

    • Brukerbetaling
    • Bruker/kjøretøy prioritering
    • Nå man ønsker å forlate stasjonen

    Snakker vi her om "Betal 100kr og snik i køen"?  Eller får man ett tilvalg i tillegg til å kjøpe superladertilgang der man kan kjøpe "super superladertilgang - bli den som får mest strøm på superladerene"?  Eller "billigsuperladertilgang" der man får tilgang til superladerene, men må regne med å måtte vente lengst dersom det er flere som vil lade? F.eks. kan Model E bli nedprioritert fremfor Model S? Eller kan andre fabrikanters biler bli nedprioritert dersom de lisensierer ut tilgangen?

    Eller er det mer snakk om at Teslas egne biler, og krompen/Fredriks biler skal prioriteres?

    Leste i en bisettning ifm med "cross country" evnet nylig om at de hadde satt opp prioritert/ekstra rask superlading på disse bilene. Er det dette det da var snakk om?  At teamets biler ville bli prioritert over andre biler på stasjonene? Eller at de var prioritert slik at den ikke satte ned hastigheten så tidlig så man kunne få en raskere 100% lading (på bekostning av levetiden til batteriene)?

    Og avgangstid?  Skal man kunne velge "Kona har rier!", "Jeg vil videre så fort som mulig", "Nei, skal ta en bedre middag/ut å handle mens bilen lader. Kan godt vente en time eller to"?


Diskuter :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Batteritralla

Om alt som nevnes i teksten inntreffer, så er det vel ikke mye snakk om "superlader" lengre...

Elon er nok smart nok til at Superladerene vil bli delt med andre leverandører på sikt, mot betaling selvsagt.

Da håper jeg at dette ikke går på bekostning av oss som har finansiert disse, ved å betale for dette ifm kjøp av Model S.

Føler meg ganske sikker på at Model S vil beholde prioritet på disse, ettersom det helt klart lå til grunn - og også var høyt profilert på Tesla sine sider.

I motsatt fall så kommer nok rettsakene opp rimelig fort i USA....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA