Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Renault Twizy

Startet av hma, tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:40

« forrige - neste »

hma

#15
Man trenger ikke ha opphold mellom venstre og høyre blinklys. Da faller noe av poenget bort.
Venstreblink er et signal til medtrafikanter som for eksempel kommer rett i mot og hvor du skal krysse deres planlagte kjørelinje.
Se den flotte illustrasjonen "idioten og jeg" til 'sn0le' litt lengre opp :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

bruisepristine

#16
Sitat fra: eledille på tirsdag 04. februar 2014, klokken 12:22
Sitat fra: Bjørn på tirsdag 04. februar 2014, klokken 12:06

+10
Jeg klarer bare ikke å fatte hvordan man ikke kan forstå at venstreblinking kun er en positiv ting..!?
Man skal selvsagt *både* blinke til venstre og ut (høyre), når du skal ut etter utgang nr 2..!

Se på denne:

http://goo.gl/maps/XD3ja

Legg merke til at både midtre og venstre felt er merket med venstresving til RV4 mot Gjøvik. Så hvordan blinker du hvis du ligger i midtre felt og skal mot Gjøvik?

Du ser vel at venstreblinking indikerer feltskifte til innerste felt, og at det blir helt galt?

Likevel blinker jeg selv feil der, for å forhindre at de som kommer ned RV4 og skal ut på Ring 3 mot Ryen kjører inn i min venstre side når de skal ut. Dette har jeg begynt med etter flere episoder med full ABS på tørr asfalt, men det gir egentlig feil signal.

Denne diskusjonen har overbevist meg om at mer venstreblinking er bra, så jeg kommer til å bruke det mer heretter. Men den originale regelen hvor man kun skulle blinke ut ville faktisk vært bedre, hvis man hadde kunnet stole på at alle blinker ut.

Dette skjedde meg i sinsenkrysset, jeg lå i midterste felt i innfarten til rundkjøringen fra ring 3 retning storo, og skulle til venstre i rundkjøringen rv4 retning gjøvik. Inne i rundkjøringen ligger jeg da i høyre felt, blinker selvfølgelig ikke til venstre da det ville indikert filskifte i rundkjøringen. En som viste seg å komme fra gjøvik rv4 og skulle til ring 3 retning økern torpederer meg i venstre side bak da han fra venstre og innerste felt i rundkjøringen (...) skal ut av den, følgelig da uten å overholde vikeplikten sin.. Enkelte skulle ikke hatt lappen.


Min bil og kjøreretning i turkis, se bildet under:

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

eledille

bruisepristine: Presis.

Jeg har altså vært en hårsbredd fra å bli utsatt for det samme flere ganger. Den ene gangen var det maks tre cm om å gjøre, og han kom FORT. Det er jo så sprø kjøring at du tror nesten ikke at det går an før du ser det.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

sn0le

Sinsenkrysset burde vært litt annerledes.
Kommer man fra Storo burde venstre felt vært for "venstresving" mot Gjøvik eller U-sving mot Sandaker/Storo.
Midtre felt burde vært for rett frem, mot Økern, og høyre felt for høyresving mot Carl Berner.

Uansett, den som er innerst i rundkjøringa og skal mot Økern foretar et filskifte.
Den som foretar filskiftet har vikeplikt.
Men desverre er det mange som kjører uvettig, eller gjør noe dumt i et ubetenksomt øyeblikk.  :-\
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA