Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Muffinman, torsdag 13. februar 2014, klokken 08:03

« forrige - neste »

Muffinman

Da er det på nytt dukket opp en jobbtur hvor det blir en avveiing mellom bil og kombinasjon av fly/leiebil. Forrige gang ble det sistnevnte, blant annet fordi jeg ikke tok sjansen på å legge ut på turen uten rødt adapter.

Denne gangen dreier det seg om ny destinasjon, og jeg er forsåvidt godt dekket med superladerene på Dombås, Lillehammer og Gol på tur ned. Det som er spennende er muligheten for å lade opp i Skånevik, samt om det holder til å komme seg tilbake til Gol. Det er 28 mil og en god del høydeforskjell. Så det første spørsmålet blir om jeg klarer å komme meg tilbake til Gol på en lading. Dernest om det er tilstrekkelige lademuligheter i Skånevik. Venter på tilbakemelding fra hotell nå, men schuko holder nok ikke.

BTW, vi snakker om en tur på 80 mil. Kan kjøre kysten og komme unna med 65, men tidsbruken blir den samme pga. ferger osv. Dessuten ingen sc der. I vurderingen ligger også 6-7 timer mer reisetid med bilen tur/retur sammenlignet med fly/leiebil. Denne forskjellen kan bli mindre da avgjørelsen om turen tas kort tid før avreise og flyreiser med korte stopp muligens vil bli utsolgt. Tidsforbruk i antall dager vil være likt.

Muffinman

#1
Nå heller jeg litt mot å ta sjansen på denne turen. Det blir to overnattinger, og hvis jeg kan trekke 16A fra scuko begge nettene har jeg en reell sjans for å få toppladet før avreise tilbake mot Gol. Usikker på høydeforskjellen fra havnivå til Gol, men med en avstand på rundt 30 mil bør jeg ha noe å gå på med økonomikjøring selv på vinteren. Hotellet skal for øvrig sjekke ut bedre lademuligheter.

Kostnad for arbeidsgiveren med fly og leiebil blir lik, og det vil uansett gå vekk tre dager til turen. Men det blir naturligvis gunstigere for min del å bruke Tesla``en. For øvrig kjenner jeg nok en gang på irritasjonen over å mangle rødt adapter, det er litt _for_ spennende å legge ut på slike turer uten fullverdige lademuligheter.

Bør jeg ta turen? Kneika her er vel nå om jeg klarer de 30 milene tilbake til Gol.

EDIT: Turen går vel over fjellet med maks 1200 høydemeter før det bærer ned til Gol. Mon tro om denne veien er åpen  ???

Duzzy

Sitat fra: Muffinman på torsdag 06. februar 2014, klokken 18:29
Nå heller jeg litt mot å ta sjansen på denne turen. Det blir to overnattinger, og hvis jeg kan trekke 16A fra scuko begge nettene har jeg en reell sjans for å få toppladet før avreise tilbake mot Gol. Usikker på høydeforskjellen fra havnivå til Gol, men med en avstand på rundt 30 mil bør jeg ha noe å gå på med økonomikjøring selv på vinteren. Hotellet skal for øvrig sjekke ut bedre lademuligheter.

Kostnad for arbeidsgiveren med fly og leiebil blir lik, og det vil uansett gå vekk tre dager til turen. Men det blir naturligvis gunstigere for min del å bruke Tesla``en. For øvrig kjenner jeg nok en gang på irritasjonen over å mangle rødt adapter, det er litt _for_ spennende å legge ut på slike turer uten fullverdige lademuligheter.

Bør jeg ta turen? Kneika her er vel nå om jeg klarer de 30 milene tilbake til Gol.

EDIT: Turen går vel over fjellet med maks 1200 høydemeter før det bærer ned til Gol. Mon tro om denne veien er åpen  ???
Denne distansen bør du fint klare.
Kjørte fra kristiansund til dombås i tidligere i vinter.
Den helga det var snøstorm og dovre var stengt.
Kjørte romsdalen ca 25 mil. Ca 650 høydemeter.
Var nervøs før turen, men det var ingen problem. Hadde ca 7 mil igjen på dombås. Var ladet ca 95 % og kjørte i range mode. Ellers god varme og kjørte relativt normalt.
Så jeg hadde helt klart tatt sjangsen. God tur!
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

Muffinman

Da tenker jeg at jeg gjør akkurat det, men satser på å sjekke vær og veimeldinger først. Hvor finner man oppdatert informasjon om stengte veier?

RoadRunner

Sitat fra: Duzzy på torsdag 06. februar 2014, klokken 18:44
Kjørte fra kristiansund til dombås i tidligere i vinter.
Den helga det var snøstorm og dovre var stengt.
Kjørte romsdalen ca 25 mil. Ca 650 høydemeter.
Til info kjørte jeg motsatt vei av samme årsak. Startet på 92% fra Dombås og hadde ca 38% igjen på displayet på Kvalvåg på Frei. Normal mode og varme.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

cra

Sitat fra: Muffinman på torsdag 06. februar 2014, klokken 20:18
Da tenker jeg at jeg gjør akkurat det, men satser på å sjekke vær og veimeldinger først. Hvor finner man oppdatert informasjon om stengte veier?

http://vegvesen.no  (Huskbar til seinere ;) )
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger?WT.ac=knapp_forside_trafikkmeldinger (Klikkbar her og nå)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på torsdag 06. februar 2014, klokken 18:29
Bør jeg ta turen? Kneika her er vel nå om jeg klarer de 30 milene tilbake til Gol.

EDIT: Turen går vel over fjellet med maks 1200 høydemeter før det bærer ned til Gol. Mon tro om denne veien er åpen  ???

Hva med å kjøre via Aurland tilbake, er vel ikke så mange mil ekstra.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Det er faktisk et helt reelt alternativ. 8 mil ekstra, men til gjengjeld blir lengste etappe mellom SC redusert med ca 2 mil til 28.

Men er det gode forhold tar jeg sjansen på Gol om jeg får startet med full lading. Uten full lading ved avreise snakker vi om 23 mil Skånevik-Aurland, og det skal vel svært mye til for at det ikke går - selv med mindre enn "full tank".

Det ligger forresten an til at turen blir gjennomført. Første gangen bilen blir testet med superlader, så det BØR virke...hotellet har ordnet med strømuttak til meg, og forhåpentligvis er det ikke noe som krever rødklumpen.

Blomman74


Kjører selv mye med min Tesla i jobben, jeg krevde å få bilen levert med rødt adapter når jeg hentet den i midten av desember, ta en prat med din DS om de utfordringen du har uten rødt adapter, så tror jeg ikke det går mange uker før du mottar det. Du kan eventuelt sende meg en pm så kan du få navnet på den personen i Oslo som har ansvar for adapter mm(det blir for dumt at du ikke har mottatt rødt adapter da jeg vet at det er en god del personer som har mottatt både blått og eller rødt). Lykke til ;D
P85, P3374 , VIN 21201. I produksjon 20.10.13, ferdig 31.10.13. levering første uken i desember.

Muffinman

Har tatt det opp med servicecenteret og forklart problematikken, uten å få vite annet enn at de ikke vet når det kan leveres. Fikk blått adapter i november etter å ha rettet en henvendelse til noen lenger oppe i systemet. Da var jeg rimelig klar for forbrukerrådet etter å ha brukt gammelbilen som skulle selges for å delfinansiere nybilen til jobbreiser mens den nye stod til pynt hjemme. Det løste størstedelen av problemene før jul, men manglende rødt adapter har allerede kostet meg en fin bunke tusenlapper så langt i år. Noen ganger TØR jeg bare ikke legge ut på en tur uten lademulighetene jeg har skrevet kontrakt på og betalt for, og da blir leiebil alternativet siden gammelbilen nå er solgt. Jeg har opplevd eksepsjonelt god service fra Tesla bortsett fra på dette punktet.

Lademulighetene var tross alt avgjørende for at jeg valgte å kjøpe bilen.

Muffinman

Da er jeg kommet til Skånevik, og bilen mates nå med 10A. Startet med fullading, og gjorde små stopp på Dombås og Lillehammer for etterfylling. Kunne egentlig kjørt rett til Lillehammer med god margin før lading. Ladet til 97% på Gol, og hadde ca. 30KWh (tror jeg ) igjen på batteriet ved ankomst. Forbruk:

Averøy-Dombås: 196wh/km
Dombås-Lilyhammer: 167wh/km
Lilyhammer-Gol: 201wh/km
Gol-Skånevik via Hardangervidda: 173wh/km

Snitt 11.050km 213wh/km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA