Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med blått adapter

Startet av Eyvind, fredag 14. februar 2014, klokken 11:25

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: Enmira på mandag 10. februar 2014, klokken 09:53
Sitat fra: pottle på mandag 10. februar 2014, klokken 08:56
Det er bare en tilfeldighet at "Mode 3"-ladesystemet bruker "Type 2" som kontakt.
Det er ikke helt tilfeldig at Type2-kontakten benyttes til Mode3 lading i Norge. Norge følger Europa når det gjelder ladestandarder og i Europa (og delvis i Norge) har vi et 3 fase nett (400V). Type2 kontakten muliggjør 3-fas lading med de fordelene det har.

I USA, hvor Type1-kontakten stammer fra, har benytter de 2 fase nett. Type1-kontakten er utviklet for dette nettet og overfører kun to faser til bilen og gir dermed ikke mulighet for 3-fas lading.

Utover det så anbefaler jeg på det sterkeste å sette opp ladestasjoner med kun Mode3. Alle biler kan lade med dette, men av en eller annen merkelig grunn leverer ikke alle bilmerker med Mode3 ladekabel. Husholdnings-kontkten (schuko) er utviklet for kaffetraktere og brødristere, ikke elbillading. Schuko kontakten er den desidert største brannfaren her.
Med tilfeldig mens vel her at ladestandarden hvor mode 1,2,3og4 er definert, beskrives og ikke pluggen. Det er i en annen standard, og det var konkuranse mellom fler før Mennekes ble valgt som Europa varianten.
Forøvrig har USA i sitt distribusjonssystem et splittfase system (enfase med midtuttak) med 180 graders forskyvning som av og til feilaktig kalles 2 fase.

Det som er viktig er at dersom det settes opp en veggboks som skal kunne benyttes av alle elbiler er det en såkalt Mode3 med Type2 kontakt.
Er plassen forbeholdt en bestemt bil kan en benytte Veggboks med fast tilkoblet kabel som passer med bilen.
I parkeringskjeller og fellsgarasjer burde veggbokser (Mode3) benyttes.
Noen vil sikkert si at industri kontakt er greit, men mange vil da benytte et adapeter til en schuko skjøtekontakt. Er det mange nok av disse er sikkert ikke alle i like god stand, og garasjeeier har ingen kontroll.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

maxmekker

Om man har faste plasser og ikke er redd for å låse seg til pistol type kan man sette opp noen slike, enten med type1 pistol eller type2, eller mikse, en på hver side..

inverter

Har sett at det finnes en overgang fra type 2/mode 3 til schuko....med denne vil alle som ikke har type 2 kabel kunne bruke sin vanlige ladekabel på type 2 stolper...

noen som har erfaring med denne?

Griffel

#18
Sitat fra: inverter på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:34
Har sett at det finnes en overgang fra type 2/mode 3 til schuko....med denne vil alle som ikke har type 2 kabel kunne bruke sin vanlige ladekabel på type 2 stolper...

noen som har erfaring med denne?
Overgang fra type 2/mode 3 til schuko er først og fremst interesant for de med "klasiske" elbiler som kun har Mode 1 lading, og er laget for at disse skal ha en mulighet for å lade fra slike stolper.

For alle nye elbiler som type1 (Nissan, Trillinger Forfokus etc.) eller type2 (Tesla, BMW, VW) bør bruke ladekabler uten kladd. Overkommlig i pris og for de fleste raskere lading enn med standardkabel med kladd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: inverter på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:34
Har sett at det finnes en overgang fra type 2/mode 3 til schuko....med denne vil alle som ikke har type 2 kabel kunne bruke sin vanlige ladekabel på type 2 stolper...
Du tenker på denne ?
Har vurdert å kjøpe, men ikke gjort det enda. Men som Griffel sier - for å bruke på PSA classic
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA