Hovedmeny

Ladejungelen

Startet av vonar, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:03

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på onsdag 12. februar 2014, klokken 12:23
Jeg opplever at folk bekymrer seg helt unødig rundt dette med lading og adaptere til diverse kontakter. Jeg har hatt bilen siden September og ser at du kommer langt med vanlig schuko kontakt. Når jeg i tillegg fikk det blå adapteret så har det vært luksus.

Alt avhenger av din forventede bruk. Selv skal vil til Nordkapp til sommeren, nord for Dombås blir det vel i prinsippet kun lading mens vi overnatter. I hovedsak blir det nok på campinghytter, rorbuer og lignende. Schuko er det sikkert de aller fleste steder, men jeg har ikke tenkt å bli et døgn på hver sted.  Satser derfor på å i hovedsak utnytte 32A 3-fase der det finnes eller 25A komfyrkontakt om det er beste opsjon. Begge krever adapter og komfyrkontakten garantert en skjøteledning også. 25A gir oss 70kWh inn på batteriet i løpet av 14 timers opphold. Med 16A schuko  får vi 45kWh og må begrense neste etappe betraktelig i lengde eller finne lading underveis. Med Teslas schuko-adapter er man helt nede i 36kWh på 14 timer :(

Om man kun kjører rundt i sentrale strøk er behovet et helt annet enn om man har tenkt å kjøre land og strand rundt på bilferie...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA