Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SW v.6.0

Startet av Xirius, onsdag 12. mars 2014, klokken 21:10

« forrige - neste »

Xirius

Min lader sluttet å fungere, og bilen ble stående med lite igjen. Nå vil jeg tro den er helt tom, også 12v-batteriet. Bilen er helt uten respons.

Jeg har fått tak i ny lader, men får ikke lys på Car Link.
Er det slik at jeg burde lade opp 12v før jeg plugger i laderen? Jeg vet lite om innsiden av Think'en, men vil anta at bilen trenger strøm på 12v-batteriet for å kunne motta lading, eller er jeg på bærtur? Håper ikke det, for da er jeg redd for hva det vil koste å få den i gang igjen.

Håper noen kan komme med råd - Vennlig hilsen en litt nervøs Ole Andreas
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

Carl Anton Stenling

Det stemmer at 12V må være på plass for at lading av fremdriftsbatteriet skal starte. Det går greit å sette 12V-lader på noen minutter før man plugger inn 230V. La 12V lader stå i mens lading av fremdriftsbatteriet pågår.

Hvis batteriet er avkjølt så vil det jo ta noe tid før det har riktig temperatur for å kunne ta lading.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Xirius

Takk for info!

Nå viser det seg at 12v-batteriet nok er helt kaputt. Det vil i hvert fall ikke lade. Er det trygt å kjøpe biltemabatteri, eller burde jeg gå for noe annet?
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

Warlock

Ja, det er helt trygt. Alle bilbatteri som selges i Norge er stort sett like trygge (de følger norske forskrifter). De vil heller ikke skade bilen din på noen måte. Derimot er det nok noe forskjell på kvalitet og levetid, men der må nok økonomi og tilgjengelighet også få være med i betraktningen :)

Xirius

Knall! Jeg glemte å notere hva slags batteri jeg må kjøpe. Vet de det på butikken, eller er det noen som kan skrive det her?
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

Warlock

#5
De vet det sikkert, men det er vel et batteri med målene 205x175x175 mm og med B13 feste som står der fra før. (Tror det opprinnelige batteriet er et Varta Blue dynamic B18 på 44Ah)

belgarath

Ikke det at det er så lett å finne åpne batterier lenger, men jeg ville valgt et AGM eller SMF batteri, da ladespenningen under drift på Th!nk er på 14,2V, det vil aldri toppe et åpent batteri, men er anbefalt ladespenning for forseglede batterier..

Det viktigste med levetiden for et blybatteri er å ikke tømme det. Holde det toppladet så godt som hele tiden.
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

Xirius

Jeg har sett at det er dette som står i:
Varta Blue dynamic B18 440A 44Ah

Det hadde de ikke inne, men karen bak skranken mente dette ville passe fint:
Varta Silver dynamic C30 530A 54Ah

Er det greit å bruke, eller er forskjellen på 90A og 8Ah avgjørende?


Jeg får bytte det i morgen om det ikke lar seg gjøre.
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

offpist

Bedre kapasitet og startstrøm burde bare gå fint.
Så lenge det fysisk passer så er det bare å kjøre på.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Warlock

#9
Sitat fra: Xirius på mandag 10. mars 2014, klokken 18:32

Det hadde de ikke inne, men karen bak skranken mente dette ville passe fint:
Varta Silver dynamic C30 530A 54Ah

Er det greit å bruke, eller er forskjellen på 90A og 8Ah avgjørende?

Dette skal passe veldig bra, det har greie mål, lengde og bredde er likt det gamle. Det er 1,5cm høyere enn det gamle, men det skal det være plass til. Samme innfeste har det også.

90A høyere verdi betyr bare at du instantant _kan_ trekke mer strøm fra det enn det gamle og at det fremdeles holder 12V. Bilen din vil ikke ha behov for å trekke så mye strøm instantant, den har jo ikke startmotor ;). Uansett ikke noe problem at tallet er høyere enn på det gamle batteriet...

8Ah mer bety bare at det kan holde på litt mer energi, det tar lengre tid før det blir utladet, og det er jo ikke noen ulempe :)

Xirius

Takk for svar begge to, og godt med info :)

Batteriet er nå på plass og bilen oppfører seg som jeg håpet: Den tar i mot lading! Dvs, nå regner jeg med at den varmer opp Zebrabatteriene igjen. Noen som har erfaring med hvor lang tid det vil ta? Bilen har stått uten lading i 2 uker. Utetemperaturen har variert fra -3 til +8. Er det håp om å kjøre til jobb i morgen?

PS: Må bare benytte sjansen til å skryte av dere her på forumet! Kunnskapen, erfaringen og hjelpeviljen er enorm! TUSEN TAKK!! :)
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

Arnie

1,5 cm høyere batteri er ikke helt greit. Det er trangt nedi der, og kabelen blir det liten plass til med et batteri som er litt høyere. Jeg satte inn et Sønnak-batteri som var høyere, og det var det mye prakk med. Jeg fikk det til, men anbefaler ikke høyere batteri enn den originale Varta.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Xirius

Arnie: Takk for info'n. Men det gikk helt fint :)
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

Arnie

Oppvarming tar tid - kan ta opp mot 40 timer (avhengig av utetemperatrur). Og ladingen starter først etter at oppvarmingen er ferdig.

Derfor - du kan nok ikke kjøre til jobb med bilen i morgen tidlig.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Xirius

OJ, såpass! Ja, da blir det bussen i morgen også :-)

Kommer til å lade opp til 100% uansett. Så torsdag bør gå greit?
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA