Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av JWinterburn, tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:52

« forrige - neste »

Meringdal


Øyvind.h

#16
Sitat fra: Quintilian på mandag 03. februar 2014, klokken 21:37
Jeg var innom min loSpurte hvilken pris jeg kunne få på R2 og han sa at de ikke hadde de inne, men han kunne jo skaffe "om jeg absolutt skulle ha de dekkene"...
Dvs. det tyder på at han må jobbe litt for å få tak i dem, og ikke kan ta store marginer på dem.....

Sitat fra: Quintilian på mandag 03. februar 2014, klokken 21:37
Det viste seg at han verken anbefaler R eller R2 da han mener at disse er alt for myke... Selv hadde han gått for et merke jeg ikke husker navnet på
Kan det være Yokohama eller noe annet mindre kjent? Når det gjelder dekk - velg de som gjør det bra i test! Ikke spar og velg alternativt/ukjent merke. Tenk på ditt eget behov. Bor du eks i Oslo med en del snø, mye nullføre samt flere fjellturer om vinteren - velg skikkelige vinterdekk!

Sitat fra: Quintilian på mandag 03. februar 2014, klokken 21:37
Jeg kom til å nevne at jeg bestilte før prisoppgang og kunne få Pirelliene til 15k (mot 23k i dag), og han mente da at dette var en veldig god pris for dekkene og at jeg absolutt burde gå for den løsningen...
Pakken er billig til 15K, men forvent at vinteregenskapene også er deretter. Det er kontinentale dekk som under mange situasjoner passer en bil som Model S bedre enn nordiske vinterdekk. Men les dekkerfarings-tråden. Jeg vet enkelte er fornøyd med Pirelli og skryter dem opp i skyene, men du vil også se at flere forteller om elendige vinter-egenskaper og må gå til det skritt å bytte dem ut.
Får du pakken til 15K kan du jo alltids prøve, og så forsøke å selge dekkene brukt om du må bytte. Men ikke klag på forumet når du sliter med fremkommeligheten på vinteren :)


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

Sanneheten er vel at for 15 k med felg koster det ikke noe eller i alle fall svært lite å prøve. Funker ikke Pirelli dekkene kjøper en andre dekk og legger på felgene og totalpris for det er ikke mye mer enn det Tesla skal ha for samme felger med Nokian dekk.... Hvis en i tillegg får solgt Pirelli dekkene for noen tusenlapper så kan en gå i pluss :D

Dvs nobrainer!

Øyvind.h

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 04. februar 2014, klokken 07:48
Sanneheten er vel at for 15 k med felg koster det ikke noe eller i alle fall svært lite å prøve. Funker ikke Pirelli dekkene kjøper en andre dekk og legger på felgene og totalpris for det er ikke mye mer enn det Tesla skal ha for samme felger med Nokian dekk.... Hvis en i tillegg får solgt Pirelli dekkene for noen tusenlapper så kan en gå i pluss :D

Dvs nobrainer!

Nokian R2 koster vel rundt 12K inkl.mva og montering. Dvs. man ender på en sluttsum på 27K + avmontering av Pirelli, men sitter samtidig igjen med 4 pirelli dekk man kan selge brukt. Burde vel være mulig å få en 4-6K for disse, slik at man bare ender litt over eks Polar Izar + R2 pakken. Men da sitter man med originale Tesla-felger (så blir neste spørsmål hvilke felger man faktisk får utlevert :) )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stiania79

Hei

Som de fleste har allerede poengtert er Nokian Hakka R en eldre versjon av R2. Det er nok, som de fleste oppgraderinger, relativt minimale forskjeller, men at R2 er bedre mtp rullemotstand og faktiske egenskaper er nok utvilsomt - dette er tross alt et dekk som er en videreutvikling av R... det blir litt som å si at en bil pre-facelift er også bra, men at faceliften er bedre - er tross alt en grunn til at verden går videre.

Har du mulighet til begge så hadde jeg valgt R2. Har samme på min TMS som kommer om 3 uker i 245/45-19. Hadde den gamle R på min 2012 Audi A4 og ja - de er litt myke på bar,våt vei, men på snø og is er de meget bra. Kom opp en bratt bakke på fjellet i romjulen med 10 cm nysnø hvor min venn med nye Continental ContiVikingWinter eller hva de nå heter ikke kom opp... og jeg kjørte først og "måkte" vei.

Så summa summarum - kjører du 99% på bar, våt veibane er sikkert Pirelli kjempe bra (har selv prøvd de og joda de funker iallefall i Oslo nå i pluss 2), men skal du opp bratte fjellveier med is og snø hadde jeg ikke vært i tvil - Nokian Hakka R2.

Men...så lenge du holder deg unna "kinadekk" så er du nok relativt safe uansett - bare å tilpass kjørestil. Hadde noen Nankang SV-1 på en 2008 Audi og de var c-r-a-p... funket på våt og tørr vei - ellers altfor stiv gummi som bare spant og spant... 
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Cowboystrekk

Ifølge NAF har R2 mellom 5 og 10% kortere bremselengde på is og ca 0,5% lavere rullemotstand enn R. Om de koster det samme ville jeg valgt R2, men R skal ikke være noen mange hundrelapper rimeligere før jeg ville gått for de istedet :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turbolurbo

Jeg hadde Hakka R på min forrige BMW 5-serie. Funket bra første vinteren, men ble merkbart dårligere sesong 2 og 3.

Har et sett med Pirelli og et sett med Michelin Xi3 til min TMS nå.

Er veldig fornøyd med Xi3 så langt, selv om det ikke har vært så mye vinter i Trondheim i år.. Fungerer bedre enn R2 på asfalt.
2019 TM3P

Cowboystrekk

Gummien i myke piggfridekk blir ofte litt hard etter noen vintre, fikk tips om å smøre inn dekkene i rødsprit da det "myker opp" litt. Hvordan de lagres er nok også viktig. En relativt mørk og kjølig kjeller skal visst være bra har jeg hørt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Anew

Sitat fra: turbolurbo på tirsdag 04. februar 2014, klokken 14:22
Jeg hadde Hakka R på min forrige BMW 5-serie. Funket bra første vinteren, men ble merkbart dårligere sesong 2 og 3.
Pussig nok var grunnen til at jeg valgte Hakka R og ikke Michelin til min 5-serie at jeg leste en test hvor disse kom klart best ut i sin andre sesong. Alle vinterdekk taper seg over tid. Hakka R altså mindre enn røkla i følge den testen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

JWinterburn

Jeg har faktisk nokian R som lånedekk nå, de danser skikkelig ved pådrag, men da ikke det var mye svar å få gikk jeg for R2 på hjulene jeg bestillte, skal å legge på disse denne uka :) får håpe de holder mål. Merkelig at et mykere dekk har mindre rullemotstand da?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Høgis

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 04. februar 2014, klokken 15:09
Gummien i myke piggfridekk blir ofte litt hard etter noen vintre, fikk tips om å smøre inn dekkene i rødsprit da det "myker opp" litt. Hvordan de lagres er nok også viktig. En relativt mørk og kjølig kjeller skal visst være bra har jeg hørt.

Kjører med Hakka R i 20' som nå er godt igang med sin fjerde sesong. Tipper de ble benyttet ca 4000 km. pr. vinter Syntes de var veldig svampete i starten, men ble bedre etter noen mnd. De er absolutt ikke svampete nå og fungerer veldig bra fremdeles. Et par sesonger til så er de vel som Pirelli tenker jeg ;)
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

JWinterburn

Fikk mine nye dekk sist uke. Altså overgang fra R til R 2
Lydnivået er det første som slår meg. Bilen ble jo nesten helt stille.... Men det merkes at de er mykere, har ikke sjekket lufttrykket enda...
Jeg er kjempefornøyd med valget av R2 kontra og beholde R.. Det er tyderlig et nyere dekk:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA