Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.

Startet av mrm, tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:41

« forrige - neste »

cra

Poenget med pollen er vel å finne ut hvor mye penger vi er villige til å legge på bordet ved kjøp av fossilbil. Altså vil det ved kjøp av brukt bil være bruktprisen du må legge inn?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: SKH på tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:44
400 000.
Krysser jeg da av for 300 000-400 000 eller 400 000-500 00?
;-)

Jeg har tilgode å se en bilpris som slutter på 000, trur jeg, så da får du vel vurdere om du er villig til å strekke deg akkurat over, eller bare akkurat inntil. Evt. kan du jo "tenke taktisk" slik de gjør i ulike reality-shows, og legge deg på laveste/høyeste alternativ alt ettersom hvorvidt du eruenig eller enig med Spetalen. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

MartinezSC

mrm, hadde det ikke vært lurt å legge til et alternativ med bruktbil, da avgiftene til staten (foruten omreg.) allerede er betalt?

Espen Hugaas Andersen

#18
Om det er snakk om en bruktbil eller en ny bil har lite å si.

Om vi bruker en bil til 200 000 kroner som har engangsavgift på 800 000 som et eksempel, så vil denne koste ca 1 050 000 kroner for første kjøper. Om tre år når denne personen skal selge bilen, så er det ikke slik at personen får kun 100 000 kroner for bilen. Den samme bilen, 3 år gammel, importert fra utlandet vil koste i området 640 000 kroner, og det er en sum i dette området personen vil kunne få for bilen.

Prisen på bilen om den hadde vært importert uten avgifter ville ligge i området 100 000. Det riktigste å si er at personen som kjøper bilen brukt i Norge ville betale 100 000 kroner for bilen, og på toppen av dette 540 000 kroner til den norske statskassen. Ikke direkte, sant nok, men indirekte via selger. Personen som kjøpte bilen ny har på en måte lagt ut 540 000 kroner for bruktbilkjøperen, som personen så har fått tilbake fra personen som kjøpte bilen brukt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MartinezSC

Problemet er da at stykket blir umulig å regne på mtp det statistikken egentlig var ment for, å motbevise at staten taper 1 000 000 NOK per solgte Tesla i Norge.. Men ser hva du mener, og jeg er enig i at det er den riktige måten å regne det på i mange andre tilfeller ;)

Espen Hugaas Andersen

Vel - det bør være ganske åpenbart at man ikke betaler 1 million i avgifter på en bil som man betaler 400 000 kroner for. Kjøp av Tesla hadde betydd ett avgiftstap i området 1 mill om de fleste hadde stemt at de ville kjøpt en fossilbil til over 1 mill (brukt eller ny). Dette er veldig langt unna sannheten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


frekri

Jeg hadde planer om å kjøpe 2-3 år gammel bruktbil, men så dro dama meg med til Tesla...
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA