Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekkdimensjon vs rekkevidde?

Startet av getor, søndag 16. februar 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

brynjar

Skjønner ikke helt hvorfor flere av dere er motstandere av statlig pålegg. Det er jo et lass av reguleringer og statlige forordninger som regulerer bensinstasjonene allerede. Vi er jo ikke blitt noen kommuniststat av den grunn ;)
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

snurrehue

Sitat fra: brynjar på lørdag 15. februar 2014, klokken 11:30
Skjønner ikke helt hvorfor flere av dere er motstandere av statlig pålegg. Det er jo et lass av reguleringer og statlige forordninger som regulerer bensinstasjonene allerede. Vi er jo ikke blitt noen kommuniststat av den grunn ;)

Hvilke statlige pålegg og forordninger?

brynjar

#92
Tja, 120 treff i www.lovdata.no på søkeord "bensinstasjon".

Et eksempel er jo morsomt og litt tragisk egentlig "Forskrift om reduksjon av utslipp av bensindamp".
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-02-10-206
(Som om eksos ikke er ille nok.. )

Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

tstens

Er stygt redd oljeselskapene med sine stasjoner ikke kommer til å prioritere elbiler på en god stund enda.
Det er pr 2012 registrert over 2,9 milioner person og varebiler i Norge.Tar vi med resten av kjøretøy så er vi vel oppe i 3,5 milloner.Da blir 30000 elbiler forsvinnende lite.Men at noen bør belyse dette er helt klart.El bil kommer nok ikke til å ta av fullstendig før folk ser at lademulighetene er der.Allerede ser vi i Oslo at folk kommer tidligere på jobb for å sikre seg en lade plass.Noe tusen biler til så blir det for mye "mas" med elbil ,selv om dette å fortrekke økonomisk,miljø og komformessig.Har kamerater og kolleger som som syns elbiler er interresant ,men sitter på "gjerdet" pga lite ladeinfrastruktur. Jeg personlig syns at staten bør støtte Ladeinfrastruktur(i en periode) i tilegg til insentivene som vi har på bilene, da vil mange flere se fordeler m elbiler.
Terje
P85,White

Amoss

Sitat fra: brynjar på lørdag 15. februar 2014, klokken 11:57
Et eksempel er jo morsomt og litt tragisk egentlig "Forskrift om reduksjon av utslipp av bensindamp".
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-02-10-206
(Som om eksos ikke er ille nok..

At man setter miljø og sikkerhetskrav til stasjonene bør ikke overraske noen. Å pålegge dem å føre spesifikke varegrupper er noe annet. Finnes det noen regel som sier "om du skal selge bensin så må du også selge diesel"? Eller parafin? Hydrogen? Naturgass? Biodiesel? Både blyfri og blybensin?

Skal man først inn å pålegge dem å tilby ladestrøm så burde det så klart også komme pålegg om å føre alle andre "alternative drivstoff". Joda, vi som er her har vel alle "sett lyset" og vet at ren EL-drift er fremtiden og at alle andre bare er blindspor, men alle er desverre ikke like opplyste som oss ;)

Som jeg har fremhevet før i denne tråden så er det i bensinstasjonenes egen interesse å tilby dette. Greit, kanskje ikke en investering som gir fortjeneste fra dag en, men (for AC) en svært moderat investering i noe som potensielt kan bli hovedmarkedet deres om man ser litt lengre frem i tid (20/30 år). Om de er for dumme/blinde til å se dette, vel, da er forretningmodellen deres dømt til å dø, og noe annet vil overta dette markedet.

DC ladning er en betydelig større investering, og her er det på sin plass at det offentlige kommer på banen. Ikke med riset i form av påbud, men guleroten i form av subsidier el. lignende. Bilfabrikanter/importører kan også velge å gå inn i en spleiseordning. Tenk deg f.eks. tanken at Tesla hadde gått inn i en avtale med Shell, der alle (litt større) shellstasjoner skulle blitt utstyrt med minst ett par SC staller... Eller at de europeiske bilfabrikantene spleiser om å gjøre det samme med CCS ladere.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

brynjar

Er helt enig i dine vurderinger om hva bransjen burde gjøre.

SitatAt man setter miljø og sikkerhetskrav til stasjonene bør ikke overraske noen. Å pålegge dem å føre spesifikke varegrupper er noe annet.

Jo, kanskje det. Jeg tenker at det er snakk om alternative former for drivstoff (bensin/diesel og ladestrøm) og egentlig ikke "en spesifikk varegruppe". Og det er jo akkurat "miljøkravet" som gjør at vi burde kreve at bensinstasjonene legger til rette for nullutslippsbiler, ikke boikotter dem. Hvis et lovpålegg om drivstoff for nullutslippsbiler kommer, vil nok heller bensinstasjonene tilby ladestrøm enn å investere i dyre hydrogenanlegg, skulle jeg tro.

Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

Amoss

Sitat fra: brynjar på lørdag 15. februar 2014, klokken 14:02
Jo, kanskje det. Jeg tenker at det er snakk om alternative former for drivstoff (bensin/diesel og ladestrøm) og egentlig ikke "en spesifikk varegruppe". Og det er jo akkurat "miljøkravet" som gjør at vi burde kreve at bensinstasjonene legger til rette for nullutslippsbiler, ikke boikotter dem. Hvis et lovpålegg om drivstoff for nullutslippsbiler kommer, vil nok heller bensinstasjonene tilby ladestrøm enn å investere i dyre hydrogenanlegg, skulle jeg tro.

Altså, de miljø- og sikkerhets-kravene som foreligger er vel for å hindre unødige skadelig utslipp i nærmiljøet til stasjonen, og å sikre mot brann og øvrige skader. Ikke for å redusere utslippene fra biler - der er det andre lover som gjelder. Bla. avgifstfritaket for nullutslipp for å få folk til å velge rett.

Hvis et lovpålegg om drivstoff for nullutslippsbiler kommer, vil nok heller bensinstasjonene tilby hydrogen enn å tilby el-lading, skulle jeg tro. Dette fordi at med elbiler blir hele bruksmønsteret endret. Man lader hjemme til daglig, og har normalt kun behov for energistasjoner når man er på en litt lengre tur. Ved å "tvinge" folk inn i en avhengighet av hydrogen så må man fortsatt stadig innom energistasjonene for å fylle. Og det er nok dette som holder kjedene igjen, ikke hva det koster å sette opp ett par ladepunkter.

Den dagen de aller fleste biler er elektriske så kan man stort sett legge ned nesten alle bensin/energistasjoner i byer og tettsteder. Blir nesten bare på vei mellom disse at man behøver lading. Noe Tesla har klart sett jfr. deres politikk for å utplassere SC'er. Lade gjør man ellers hjemme, eller på lade-parkeringsplasser i byene eller på hotell/overnattingssteder. Disse stasjonene vil altså fortsatt ha en misjon, men med en betraktelig mindre omsetting og utbredning enn det er i dag.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

toS

#97
Basert på diskusjonen her nå er det kanskje greit å minne hverandre på at økt elbilbruk på bekostning av fossilbilbruk er en politisk målsetning. For å få dette til må ladeinfrastruktur på plass i parallell med lansering av bedre elbiler. En klassisk høna og egget problemstilling. Er ikke uenig i at etablerte aktører ikke følger med/ser seg tjent med å tilby lading til den økende elbilflåten og derfor må staten følge opp med intensiver for at dette skal skje raskt. Mange av dem som sitter på gjerdet sitter der med veldig god grunn. Skal man kun ha EN bil er det ikke gitt at selv en Tesla dekker det behovet med dagens ladeinfrastruktur. Og det er heller ikke gitt at en økning i batterikapasiteten løser det problemet alene. Lading er nøkkelen her, og hvis man(staten) vil at omleggingen skal skje i vår levetid må noe gjøres. Det er alltid et alternativ å overlate dette til andre(les markedet), men det er ihvertfall min klare mening at dette vil forsinke hele prosessen. Tror også et par langturer i egen elbil gjør at denne problemstillingen blir endel klarere for de fleste :) Det er også merkelig at endel later til å mene at infrastrukturinvesteringer skal være individuell eller på frivillig basis. Det er i prinsippet ingen forskjell på ladeinfrastruktur for elbil og f.eks jernbane eller brobygging. Heldigvis har da også norske myndigheter innsett dette noe som gjør at Nissan Leaf er Norges mest solgte bil. Dette er ikke noe som kommer av seg selv!
Og hvorvidt bensinstasjonene tilpasser seg eller ikke blir jo til slutt deres eget problem. Det heter ikke Statoil Fuel & Retail for ingen ting, og de har idag kun navnet til felles med oljeselskapet


brynjar

SitatLading er nøkkelen her, og hvis man(staten) vil at omleggingen skal skje i vår levetid må noe gjøres. Det er alltid et alternativ å overlate dette til andre(les markedet), men det er ihvertfall min klare mening at dette vil forsinke hele prosessen. Tror også et par langturer i egen elbil gjør at denne problemstillingen blir endel klarere for de fleste :) Det er også merkelig at endel later til å mene at infrastrukturinvesteringer skal være individuell eller på frivillig basis. Det er i prinsippet ingen forskjell på ladeinfrastruktur for elbil og f.eks jernbane eller brobygging.

Kunne ikke vært mer enig

SitatHvis et lovpålegg om drivstoff for nullutslippsbiler kommer, vil nok heller bensinstasjonene tilby hydrogen enn å tilby el-lading, skulle jeg tro. Dette fordi at med elbiler blir hele bruksmønsteret endret. Man lader hjemme til daglig, og har normalt kun behov for energistasjoner når man er på en litt lengre tur. Ved å "tvinge" folk inn i en avhengighet av hydrogen så må man fortsatt stadig innom energistasjonene for å fylle. Og det er nok dette som holder kjedene igjen, ikke hva det koster å sette opp ett par ladepunkter.

Det er mulig du har rett i det, men både mine og dine antakelser er og blir antagelser. Et lovpålagt krav om nullutslippsalternativer vil ihvertfall tvinge bensinstasjonene i mer miljøvennlig retning. Det er mulig hydrogen for tungtransport er en god løsning?

SitatDen dagen de aller fleste biler er elektriske så kan man stort sett legge ned nesten alle bensin/energistasjoner i byer og tettsteder.

Det er i alle fall ikke riktig for min del. Er innom stasjonene omtrent like ofte som før, men jeg hører andre elbilister si at de omtrent har sluttet å besøke bensinstasjoner.
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

Amoss

Sitat fra: toS på lørdag 15. februar 2014, klokken 19:29
Det er også merkelig at endel later til å mene at infrastrukturinvesteringer skal være individuell eller på frivillig basis.

Bare for ordensskyld: Ja, jeg har sagt at jeg ikke støtter tvang for å få bensinstasjoner til å legge til ladepunkter. Men det betyr ikke at jeg mener at "infrastrukturinvesteringer skal være individuell eller på frivillig basis" om det er noen som har tolket meg slik. Bare at dersom bensinstasjonene ikke selv kjenner sin besøkstid må dette løses på annen måte. Slik som i dag med delvis offentlig, og offentlig/privat "spleiselag" for å etabler frittstående ladestasjoner.

Dette fungerer, men vil etter min mening ikke fungere optimalt for brukerne da disse ofte vil mangle annen viktig infrastruktur bilister (her snakker jeg altså om "alle bilister" uavhengig drivstoff) har blitt vant med å ha tilgjengelig som f.eks. tilgang på toalett, "drivstoff" til sjåfør og passasjerer +++ Derfor vil en frivillig - gjerne med offentlig gulrot i form av støtte, avgiftsfritak eller subsidier - utbygging være den beste løsningen - forutsatt at de aktuelle aktørene reagerer. Her kan interesseorganisasjoner som elbil-foreningen og div. merkeklubber være med på å legge press både på næringslivet og det offentlige.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: brynjar på lørdag 15. februar 2014, klokken 20:43
Det er i alle fall ikke riktig for min del. Er innom stasjonene omtrent like ofte som før, men jeg hører andre elbilister si at de omtrent har sluttet å besøke bensinstasjoner.

Merk at jeg sa "nesten" :)   Noen få vil det alltid være plass til også i byene. Noen vil være innom like ofte som før, andre vil omtrent aldri vise seg der lengre, og mange vil havne ett sted imellom.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: brynjar på lørdag 15. februar 2014, klokken 20:43
Det er i alle fall ikke riktig for min del. Er innom stasjonene omtrent like ofte som før, men jeg hører andre elbilister si at de omtrent har sluttet å besøke bensinstasjoner.

Stemmer bra for vår del. Har vel vært innom bensinstasjoner tre ganger etter at Teslaen kom. 2 ganger for å fylle kannene vi har på hytta med bensin til aggregat og snøfreser (gikk aldri inn) og en gang når vi skulle spise på Marché på Lillehammer og noen der hadde bestemt at det var smart å stenge en time tidligere i romjula, på en dag da veiene var fulle. Det ble burger på Essoen i steden :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Løsningen er ganske enkel. Staten må ta infrastruktur utbyggingen på alvor.
Transnova har vel et budsjett på rundt 10 mill til støtte til utbygging av ladetilbud. Det beløpet bør mangedobles !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

brynjar

SitatLøsningen er ganske enkel. Staten må ta infrastruktur utbyggingen på alvor.
Transnova har vel et budsjett på rundt 10 mill til støtte til utbygging av ladetilbud. Det beløpet bør mangedobles !

Så absolutt! Jeg tenker at vi kanskje får mer igjen av statens (våre!) penger, dersom man legger om en miljødifferensiert bensinavgift. For eksempel at bensinstasjoner som bare selger fossilt drivstoff, må betale høyere bensinavgift, mens de stasjonene som aktivt investerer i å tilrettelegge for salg av nullutslippsdrivstoff (les: ladestrøm), belønnes med lavere bensinavgift. 

Man kunne f eks ha en gradvis opptrapping, med 1% avgiftsøkning det første året, 2% neste osv, og man kunne gi 1% avgiftslette bensinstasjoner som tilbyr Type 2 uttak og 5% til de som investerer i kraftige hurtigladeuttak. Eller noe tilsvarende.

Da blir det ikke "tvang", bare en påminnelse til eget beste. ;D
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

OddB

Det Transnova har til utdeling pr år tilsvarer vel det Statoil tjener på et kvarter ? Her er det ikke pengene det står på men forståelsen av hvor viktig infrastrukturen er. Uten superladernettet til Tesla hadde jeg aldri kjøpt bilen.
Tesla tok statsorganet på senga. De har ikke klart å gire om planene fra lokaltrafikk med små elbiler til biler med rekkevidde over hele landet.  Får håpe de får opp farten med å gi støtte til mengder av 22kW ladere.  Det skal jobbes hurtig for å holde tritt med den voldsomme økningen av elbiler, særlig i distriktene.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA