Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første store utfartdag med superladerkø?

Startet av stranger1891, torsdag 13. februar 2014, klokken 21:34

« forrige - neste »

stranger1891

Hei,

Jeg lurer på om det kommer batteri swap i Superlading stasjoner i Norge eller ikke?

ebbrey

#1
Det er ikke annonsert noen slike stasjoner i Norge. Hvis det kommer er det nok taxi næringen som skaffer seg en slik, og dermed beholder sine batterier i rotasjon.

Hadde det vært en slik stasjon. Så hadde nok mange reist dit med et 4-5 år gammelt batteri og "leita" etter et med bedre range og beholdt det.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

NilsG

Tror vi gjør klokt i å se på batteri swap som en gimmick enn så lenge...
Det de har gjort er å bevise konseptet, tror det er lenge til det blir å se i virkeligheten her på bjerget!
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

sigurdi

Blir eller skal testes ut i California, dersom denne blir vellykket ville de se på utrulling til andre områder.

Her er litt mer info:
http://www.forbes.com/sites/pikeresearch/2013/06/27/tesla-tries-out-battery-swapping/

Men når tanken er at du får ditt eget batteri tilbake, da er det ikke like innteresant.

Betale en liten avgift for alltid å ha oppdatert batteri hadde jo vært vert noen kroner.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på onsdag 05. februar 2014, klokken 23:30
Betale en liten avgift for alltid å ha oppdatert batteri hadde jo vært vert noen kroner.

Jo, men den avgiften hadde neppe blitt liten ;)  Ett mer interessant konsept hadde da heller vært å kjøpe bilen uten batteri, og abonnere på tilgang på ett batteri via swapstasjonene. Kanskje en idè for Model E for å senke tilgangprisen enda mer?  Abonnement eller kjøp av batteriet behøver ikke være enten/eller. Kan være som ett valg under spesifikasjonen av bilen -
[ ] 50kwt batteri  kr. X
[ ] 70kwt batteri  kr. Y
  • Batteriabonnement kr. 6000 pr år. Bytt så ofte du vil. Batteriene vil ha minimum 90% kapasitet, og vil være fulladet ved skifte.

    Men holder med de som tviler her... Virker ikke som om Tesla egentlig har klart å finne en god forretningsidé for batteribytter, så da blir det med ett par "demo-stasjoner" og ikke noe mer - dersom de altså ikke finner tanken om batteriabonnement av interesse.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Testen var vel pris satt til mellom 30 og 60 dollar, ink å hente batteriet ditt full ladet på retur reisen.
Så du låner et annet batteri til du kommer tilbake.

Samtidig er innstalasjonene alt for dyre.
Men mange stasjoner til 1/2 million dollar pr stk, med tilhørende drifts utgifter, da er det bedre å bruke pengene på super ladere, der mesteparten produserer mer strøm, en de leverer ut.
Solcelle panel på taket.

Om 8-12 år er det skjedd så mye på batteri fronten at mange ønsker å bytte allikevel.
Håper det blir en god deal, der en oppgraderer pakken, og betaler mellom legget.
Tesla kan bruke gamle pakker som batteri storage på SC ene sine, eller resirkulerer dem på Giga fabrikken.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA