Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trump som president, følger for elbilismen?

Startet av aaa3, mandag 23. januar 2017, klokken 15:12

« forrige - neste »

aaa3

Dere som allerede har fått 2017-modell - hvordan virker EV-knappen?
Er et slik at bensinmotoren aldri starter (hvis det er strøm nok)?
Eller det slik at den likevel starter hvis det er kaldt?
Hva med hard akselerasjon - starter den da?
Andre tilfeller?

PHEV-ftw

Bensinmotoren vil kunne starte i visse situasjoner selv med EV-knappen. Dersom du setter på defrosteren (varme opp på frontvinduet) så vil bensinmotoren starte (tror dette bare gjelder når det er kaldt). I tillegg så er det en begrensning i forhold til kulde. Jeg tror det er -10 grader (litt usikker på akkurat gradene) som er grensen hvor bensinmotoren vil starte uansett.
Du kan akselerere hardt kun på el-motor, men dersom du presser gasspedalen helt i bånn (kick-down) så starter bensinmotoren. Jeg har f.eks. fått til å "sladde" på snøen med kun elektrisk drift. Ganske morsomt og litt rart  :D

M4KZ

Jeg har hatt bilen bare ei uke, så jeg har ikke opplevd mye.
Bensin motoren starter når det er kaldt, men stopper med en gang etter jeg trykker på EV-knappen.
det har ikke vært så kaldt, så jeg kan ikke si om hva skal skje om det blir -10 eller kaldere.
Som sagt før, du kan kjøre hard på el-motor uten at bensin motoren starter.


aaa3

Kan EV-knappen stå inne av seg selv, slik at den er aktivert før man starter bilen?

M4KZ


Jørund

Du trykker inn EV-knappen før du "starter" bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

M4KZ

Sitat fra: Jørund på torsdag 24. november 2016, klokken 13:19
Du trykker inn EV-knappen før du "starter" bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Wow, Jeg viste ikke det. skal prøve neste gang.  :D

Jørund

Kan komme med en liten rapport angående 2017-modell og EV-mode. Har kjørt noe over 500 km hittil og har enda ikke kjørt bensinmotoren (med unntak av da bilen ble hentet og ikke var ladet). Laveste temperatur hittil har vært -8C. Ingen problem. Forbruket den viste sist jeg kikket var på 0.06l/mil.  :)

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

knutset

Sitat fra: Jørund på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:01
Kan komme med en liten rapport angående 2017-modell og EV-mode. Har kjørt noe over 500 km hittil og har enda ikke kjørt bensinmotoren (med unntak av da bilen ble hentet og ikke var ladet). Laveste temperatur hittil har vært -8C. Ingen problem. Forbruket den viste sist jeg kikket var på 0.06l/mil.  :)
Hvordan er det med varmeapparatet/oppvarming. Sikkert greit når kontakten står i. Det jeg tenker på er 2 mil t/r fra jobb. Kan en ha oppvarmet kupe når en kjører hjem uten å bruke opplading og bensinmotor? Daglig kjøring er normalt rundt 20 km. Årlig har vi 3-4 ganger dagsetapper på 30-50 mil.

aaa3

Sitat fra: knutset på mandag 23. januar 2017, klokken 00:09
Hvordan er det med varmeapparatet/oppvarming. Sikkert greit når kontakten står i. Det jeg tenker på er 2 mil t/r fra jobb. Kan en ha oppvarmet kupe når en kjører hjem uten å bruke opplading og bensinmotor? Daglig kjøring er normalt rundt 20 km. Årlig har vi 3-4 ganger dagsetapper på 30-50 mil.
Du kan forhåndsvarme bilen via en app. Funker så lenge det er nok strøm tilgjengelig, enten på batteriet eller fra lader. Maks 30 minutter, det holder i de fleste temperaturer. Trekker ca. 4 kW.
OBS! Ikke alle bruktimportbiler har denne muligheten!
Med det kjøremønsteret du beskriver vil du kunne kjøre nesten bare på strøm.
Perferkt bil for deg  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA