Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker å kjøpe elbil - trenger info

Startet av froggen77, mandag 13. oktober 2008, klokken 13:48

« forrige - neste »

froggen77

Hei!

For 10 mnd siden fikk min think en batterioverhaling. Noen batterier ble skiftet og noen rekondisjonert. Det kostet 28.000 kroner. Nå har den fått problemer med batteriisolasjonen  :-[ og hele batteripakka må ut og sjekkes. Bare å ta ut og sette inn batteriene tar 4 timer (4000 kr :o ). Hadde dette vært en vanlig bil ville jeg vært missfornøyd med jobben de gjorde for 10 mnd siden, men det er jo ingen vanlig bil. Har jeg grunn til å være det eller er dette helt vanlig?

Og: Er det noen som har hatt et liknende problem? I så fall, er det en dyr affære? :-\

mvh Frode Weider (Fersk elbileier)
Think City 2001. Kjørt 58.000 km

hens

Det kan tenkes at det er fylt for mye vann ved vannfylling, da oppstår dette problemet, gjerne ved første fulle opplading etter vannfyllingen.

Da kan det hjelpe å  vaske av de 3 utløpsvortene under passasjerdøren.

Det blir billigere enn å ta ut pakken.

Hvor langt har du kjørt etter rekondisjonering, og hvor langt etter vannfylling?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

froggen77

Hei!
Takk for svar! Jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få.

Den var på rekondisjon/batteribytte i nov/desember i fjor så ble den kjørt ca 4000 km før den måtte på vedlikeholdslading. Så kjørte jeg bare 5-600 km før den begynte å svikte litt ved opplading. Dette gikk imidlertid over og den gikk bra i 1000 km til før den stoppa helt med lading. Fikk den inn på verkstedet igjen, men de fant ingen feil, men de hadde (ifølge regningen) nedkjølt batteriet. De sa også at de hadde skifta en sikring. Så gikk bilen bra igjen i 1500 km før meldingen "system fault- service required" dukket opp. Den ladet litt av og til, men jeg ville ikke kjøre med den meldingen så jeg har fått den på verksted.
Siden bilen står på verkstedet nå har jeg ikke nøyaktig km. men det stemmer sånn ca.

Bestilte time på Ford i spjelkavika. Måtte vente ganske lenge på time og da jeg først fikk time og fikk slept bilen til verksted, ringte de og så at "think-mannen" var på ferie :-[ (måtte bare få ut den frustrasjonen)

mvh Frode
Think City 2001. Kjørt 58.000 km

PLUTO

Det var trist å høre at du møter slike problemer med din bil. At Ford er så dårlig på planlegging at de gir deg time når de som kan gjøre jobben drar på ferie er jo ikke pent gjort.

Det ser ut som om bilen din ikke har fått problemer av den grunn hens nevner, siden det ikke var nylig fylt vann på den. Det ser nok mer ut som om det er en av blokkene som har fått isolasjonsfeil, eller eventuelt har brent hull.

Dersom de greier å få bilen til å kjøre et vannfyllingsprogram kan de "spyle" slangene og dermed eliminere at det er overløp som er årsaken

Dersom de ikke får til å lade den har de neppe så mye annet å gjøre enn å ta ned batteripakken og sjekke. Det blir desverre neppe billig for deg :( for de kommer garantert å finne noen blokker de bare må skifte.

Det er min erfaring at det ikke gis noen lange garantier for en rekondisjonering og utbytte av blokker. Noen har erfart at det har gått galt nok så fort og det uten at firma er medgjørlig på å hjelpe til. Man har et problem med rekondisjonerte pakker. for man kan ikke garantere for de blokkene som ikke er skiftet og ofte er det satt inn brukte blokker fra andre biler og da gir man ikke mye garanti på dem heller. Jeg tror at du ikke vil nå frem med en klage etter 10 mnd, men det er jo kanskje verdt et forsøk.

Billigste alternativ for deg er nok å bli litt skitten på hendene og ta ned batteripakken selv. Det kan jo være litt gøy å ha gjort det ;)

Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA