Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker å kjøpe elbil - trenger info

Startet av froggen77, onsdag 08. oktober 2008, klokken 10:19

« forrige - neste »

froggen77

Hei!
Jeg er fersk elbileier med veldig lite kunnskap om bilene. Bilen har gått bra for meg i snart et halvt år og hadde den til vedlikehold i sommer. Nå har det imidlertid dukket opp et problem. Displayet viser av og til system fault, service required. Batteriene ble skifta og rekondisjonert for under et år siden. Det så bra ut på vedlikeholdet jeg nettopp var på. Bilen vil lade, men bare når det er kaldt. På dagtid i sola lader den 5% og så stopper den. Ladelyset blinker, men den lader ikke. Har lagt merke til at den bråkete vifta ikke starter som den pleier og lurer derfor på om den er gåen eller sikringen har gått. Den rolige duren er der når det lader, men stopper som sagt når bilen ikke lader

Så kommer spørsmålene:
1. Er det farlig å kjøre den til verkstedet som ligger 5 mil unna?
2. Kan jeg prøve å skifte sikring selv?
3. Høres det ut som om jeg er inne på noe riktig eller er dette symptomer på noe helt annet?

Trenger hjelp? (Vil undersøke litt før verkstedet tømmer kontoen min, er jo blitt sunnmøring)

Mvh Frode





Think City 2001. Kjørt 58.000 km

TomTom

hei.
virker som laderen din blir litt for varm. laderen er ikke vannkjølt så den kan bli varm uten at den bråkete kjølevifta på radiatoren starter. på laderen er det 3x 12V vifter som luftkjøler laderen. Jeg hadde problem med at bilen ikke ville lade fullt kapasitet og det var pga viftene ikke gikk.
Vis du tar av panseret og setter den på lading så skal du kjenne en liten trekk som kommer ut ifra laderen. vis du ikke kjenner noe her og at laderen blir varm så er det antagligvis ett eller annet med laderen som må fikses.

hens

Laderen har 3 kjølevifter av elektronikktypen, 60x60 mm.
Disse sitter under i bakkant av laderen. Laderen må ut for å skifte disse.
Clas olsson har hatt vifter som passer, men ledningene må loddes over så du får brukt originalstikkontakten. Dekselet sitter med torqs skruer, nr 10 tror jeg.
Symptomet på defekte vifter er at laderen går en stund til den blir varm, deretter setter den ned ladingen som en egenbeskyttelse.

Lad alltid i pos. 10A(lampen i bryteren lyser).
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ilmarw

Se http://elbil.no/forum/index.php?topic=399.0

Dersom du setter inn bosted er det ennå lettere å få hjelp av lokale.

ilmar
Polestar i bestilling

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA