Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av snonor, onsdag 05. februar 2014, klokken 21:52

« forrige - neste »

snonor

Jeg har nå solgt min Saxo 2000-modell som ikke lenger var i stand til å bringe meg til jobb (fire mil). Vi har fra før en Avensis stasjonsvogn som vi bruker når hele familien (to voksne og tre barn) skal på tur. Jeg ønsker nå egentlig å kjøpe en ny elbil, men kona synes det er idiotisk å ha to biler - hun sykler til jobben året rundt. Merker jeg har problemer med å argumentere godt for miljøargumentene ved å kjøpe en ny bil nr to. Jeg har nå også prøvekjørt en trilling, og syntes den gav litt jalla-følelse - den var vinglete og ubehagelig å kjøre.
Mine alternativer er da som følger, så vidt jeg kan se:
1) Bytte inn Avensisen i en plug-in hybrid med fem seter. Dersom jeg sier at budsjettet mitt er maks 300' (inkludert innbytte av Avensisen) er det vel bare Priusen som er aktuell(?), og da må jeg kjøre fossilt halve veien til jobb.
2) Ikke høre på kona, og kjøpe en Leaf 2011-modell til ca 160'. Skal prøvekjøre en i morgen.
3) Høre på kona, selge Avensisen og kjøpe en elbil til under 300' som kan fylle alle våre behov - inkl ferieturer med henger på sommeren.
Noen tips?

cra

1 gir deg ingen fordeler utover miljøaspektet (når den går på batteri noen få mil), men du vil kanskje ha en nyere bil enn du hadde før. Det i seg selv kan jo være verdt det. Hybridbiler har jo ingen av incentivene til elbilen, så utover at den kan kjøre med null utslipp lokalt ser jeg (min personlige mening) liten eller ingen vits i å kjøre hybrid.

2 Med to biler vil dere ha fleksibilitet i forhold til både rekkevidde (kjør fossilt hvis batteriet blir for lite), og hvis begge ønsker å bruke bil samtidig. Husk at elbilen antakelig kommer til å bli brukt til det meste, og at dette slår gunstig ut på forbruket på fossilbilen. Også greit med en ekstra bil hvis den andre er på service, f.eks. Koster litt mer i startutgifter, men kostnadene ved å bare ha en elbil er forholdsvis lave, siden årsavgifta er lita.

3 Denne tror jeg ikke er mulig? Vet ikke hva slags tilhenger dere evt. har behov for å ha med, men campingvogn kan du i alle fall glemme intil videre.


Jeg hadde nok (og har forsåvidt) gått for alternativ nr 2.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snonor

Takk for tipset.
Problemet med pkt to er at jeg sliter litt med å rettferdiggjøre det.
Hengeren er en liten henger med zodiak-båt på.

cra

Ja, det er ofte det som er problemet. Jeg ville kanskje startet med et regnestykke for å se om det lar seg forsvare rent økonomisk. Da er i alle fall "Det har vi ikke råd til"-kortet ute av spill.

Andre argumenter kan være at du får rimeligere (kortere) forsikring på den gamle bilen (men husk at den nye må ha tilsvarende mer). Og mindre slitasje og bytte av deler, alt etter hvor gammel bilen er.

Siden dere har hatt to biler, derav en elektrisk, allerede så vet du sikkert om dere har et reelt "behov" for to, eller om det holder med bare en. Det kan kanskje være et alternativ å leie bil for bruk på sommerturen, evt. byttelåne med venner eller familie?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TB

Renault Kangoo Z.E. som varebil er den einaste elbil som p.t. kan trekke henger med (godkjent) hengerfeste. Hengervekt 374/322 kg. Denne har to setar, og ikkje eit alternativ.

Det samme gjeld mange av hybridbilane, mange utan godkjent hengerfeste her og.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Snibur

Vi kjøpte brukt iOn i fjor høst og har en Peugeot 308 fra før. Elbilen tar nesten all daglig kjøring. Et argument for oss var å redusere den daglige bruken av dieselbilen såpass at vi kan vente et par år ekstra før vi bytter den ut.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Peugeot 308 SW 2009 diesel

elektrolux

Mannen i huset skal holde på vetoretten når det kommer til bil. Samme som kona gjør i huset.

Velg alternativ 2, men gjerne med en mer "konevennlig" bil som f.eks en søt liten e-Up. Da møter du gjerne mer forståelse enn om du stiller med nok en stor bil i stallen.

Har alltid argumentert for at det er billigere å ha 2 biler enn 1 da det gir betydelig mindre slitasje på fossilbilen og du kan ta service og reparasjoner selv innimellom framfor å måtte levere den til verksted grunnet tidspress. Avensisen kan med litt avlastning få seg en riktig så fin pensjonstilværelse der den parkeres ferdig vasket og polert til neste langtur, mens elbilen må ta seg av alt det daglige styret. Husk også at du får minst 50% rabatt på forsikringen på bil nr 2, og kan ta av ev. kasko på Avensisen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

snonor

Takk for tips og innspill!
Jeg skal i kveld prøvekjøre en Leaf, og deretter kalle inn til familieråd :)

cra

Sitat fra: snonor på torsdag 30. januar 2014, klokken 09:29
Jeg skal i kveld prøvekjøre en Leaf, og deretter kalle inn til familieråd :)

Lykke til!

Og et siste tips: Ta med fruen og ungene på prøveturen. Skru på "bajskokeren" bak så har du ungene på ditt parti. Vis/forklar kona hvordan bilen kan gjøres god og varm vha app/internet før hun skal bruke den. Og la henne prøve den, selvsagt. (Med mindre du har tenkt å bruke bilen sjøl av og til - i så fall tar du IKKE fruen med på prøvekjøøring! ;)  ;D )
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA