Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: lading og bruk av timer

Startet av D.O, fredag 07. februar 2014, klokken 23:12

« forrige - neste »

MyTess

Det er det nye energiparadigmet. Bruk sol,  vind, bølger etc til å generere strøm når det passer naturen. Lagre kapasitet i batteri, og bruke når du trenger så du slipper å time alt til naturens gang.

Edit: mer aktuelt i land der man ikke kan magasinere vann slik vi gjør her. Men det kommer også til norge.


Sent from my iPad using Tapatalk

OddB

#16
Sitat fra: Tesladigger på fredag 31. januar 2014, klokken 20:22
Sitat fra: OddB på fredag 31. januar 2014, klokken 19:51
Tror ingen skal vente på et "Combo"-adapter, det virker som de har tenkt å vente å se om det "slår an" først.. Men det virker som de ikke har noen hemninger når det gjelder utbygging av superladenettet og de er jo gledelig. Du skal etterhvert ikke tenke på det i det hele tatt.
Det var mye snakk om å koble bilen til strømnettet og for å selge strøm fra batteriet.. Tviler på at den funksjonen kommer... da ville det jo bli skytteltrafikk til og fra superladerne ;)


Ble det stilt spørsmål om dette i Amsterdam eller er dette en personlig betraktning.
Det ble sagt. Siden det var så få faktiske ladere av denne typen ville de ikke prioritere det nå.
De minnte folk på flere ganger at  man måtte huske på at Tesla fortsatt er et lite selskap med begrensende ressurser. Deres hovedfokus er på å gjøre bilen så god og trygg som mulig, bygge ut ladenettet og skalere opp til gen3. Ha dette i bakhodet når dere kommer med spørsmål. Det var en drosjesjåfør som spurte etter ACC. Da kom Elon inn på de rundene de hadde med å bestemme seg for alt som IKKE skulle være med i bilen. De måtte gjøre harde prioriteringer for å få bilen ut så fort som mulig.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bromm

Sitat fra: D.O på fredag 31. januar 2014, klokken 20:26
Sitat fra: Tesladigger på fredag 31. januar 2014, klokken 20:22
Sitat fra: OddB på fredag 31. januar 2014, klokken 19:51
Tror ingen skal vente på et "Combo"-adapter, det virker som de har tenkt å vente å se om det "slår an" først.. Men det virker som de ikke har noen hemninger når det gjelder utbygging av superladenettet og de er jo gledelig. Du skal etterhvert ikke tenke på det i det hele tatt.
Det var mye snakk om å koble bilen til strømnettet og for å selge strøm fra batteriet.. Tviler på at den funksjonen kommer... da ville det jo bli skytteltrafikk til og fra superladerne ;)

Ble det stilt spørsmål om dette i Amsterdam eller er dette en personlig betraktning.
Jepp. De lager Chademo og dropper alt det andre. For mange standarer og alle vil ikke overleve. De satser på sine egne superchargere. Men Cademo kommer om noen måneder.

Hvis spørsmålet var ment på salg av kraft fra batteriet, så ønsker de ikke dette. Men kommer med egne battericeller for hjemmebruk. Jeg kommer til å skaffe meg en slik til vårt "passivhus" hvis prisen er ok.

Mulig dette kommer som et sjokk, men CHAdeMO er på vei ut i Europa, i allefall i forbindelse med nybygging av ladestasjoner. EU-parlamentet har allerede besluttet at SAE CCS Combo er EU-standard, og de vil bare støtte ny utbygning av CHAdeMO inntil 2017. I Norge viser dette seg allerede ved at alle CHAdeMO-ladere blir oppgradert med CCS Combo-uttak (dette skjer faktisk i løpet av 2014 med hjelp av Transnovastøtten). Det er også mye som tyder på at alle bilmerker som støtter CHAdeMO i dag (bl.a. Nissan) vil levere nye biler med CCS Combo i Europa allerede fra neste årsmodell, på samme måte som at Europeiske bilmerker vil bli levert med CHAdeMO i Japan.

SAE er imidlertid veldig forbeholden til å ville støtte "adaptere" på Mode 4 og høyspent likestrøm. 50kW med en forspenning som lett dreper (dvs. kull-legger) menesker som kommer i kontakt krever 100% sikkerhet, og denne sikkerheten blir selvfølgelig utfordret med slike adaptere !

jkirkebo

Sitat fra: BryneS på fredag 31. januar 2014, klokken 19:53
Sitat fra: Harlex på fredag 31. januar 2014, klokken 19:47
? Hva det egentlig det er snakk om? Lagring av solenergi? Til hva? Til bruk i huset eller bilen? Noen linker til hva det dreier seg om?
http://www.solarcity.com/residential/energy-storage.aspx

En off-grid utgave hadde passet bra på hytta, med 15-20kWh kapasitet. Jeg bytter gjerne ut blybatteriene med en slik ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mila

Model S85 - Dolphin Grey, sort skinn, lydpakke, lyspakke, Techpakke, luftfjæring, panotak og parkeingsassistanse.

Levering mars 2013! :)

cairnz

Sitat fra: DaX på fredag 31. januar 2014, klokken 19:00
Pandora hadde vært ekstremt bra. Men det skjer nok ikke :(

Alt de trenger å gjøre er å kunne sette opp mulighet å koble det ene datakortet til VPN (PPTP/OpenVPN). Så kan du bruke en US VPN-server, og satse på at du kan få app-en installert også :)
Elbilist

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA