Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kundebehandling - På tide å ta bladet fra munnen?

Startet av Bjoris, torsdag 28. november 2013, klokken 09:09

« forrige - neste »

Bjoris

Dette er jo ikke anbefalt på Leaf, men "alle" gjør det. Hva tenker vi om dette på Teslaen? Ser at jeg sliter litt på leiligheten og det er mulig at eneste lademulighet der blir ved skjøteledning... Bør ikke det gå fint om en setter ned til 10 amp f.eks?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Jimpec

Jeg har kjøpt en skikkelig skjøteledning på 2,5MM2 for å bruke til lading. Ikke permanent, men av og til. Denne har jeg brukt et par ganger med 13A og det fungerer utmerket. Ikke tegn til varmgang i kabelen.

Kjøpte min på Jula og betalte vel 399 for 10 meter.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Muffinman

Ville åpnet kontaktene på ledningen og sjekket at de var skikkelig montert for sikkerhets skyld. Legg ledningen utover (ikke la den ligge i kveil). Da skal det være helt uproblematisk å lade via skjøteledning. 2.5 mm2 er godt nok til 16A, så 13A er grei skuring.

Rasmus.B

#3
Nå begynner vel snart hylekoret, men kjøp deg en god kvalitets kabel, gjerne med 2,5mm2 tverrsnitt så er det bare å lade i vei gjerne med 13A også. Skøteledninger er jo ofte mer utsatt for slitasje som bevegelse, dører og vinduer som lukkes over eller inntil kabelen.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

P85D+

Bruk en 2,5 kabel av god kvalitet. Sett på en fas 32A støpsel og bruk blått adapter. Da har du belte og bukseseler (-:

P85D og 85D

Balrog

Har fint klart å lade med totalt 40m skjøtekabel på hytta, halvparten med 1,5mm og den andre 2,5mm. Kabelen med 1,5mm ble merkbar varm, men bilen ladet på 13A uten problemer. ALL FORM FOR KVEIL ER BRANNFARLIG! Sjekk spenningen i bilen. Spenningsfall tyder på at skjøtekabel/Stikkontakter/støpsler fungerer som varmekabler. I så fall sett ned ladestrømmen.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

RoadRunner

Bruker totalt 25 + 25 + 6m (bilens ladekabel) på hytta for å lade.
2.5 kvadrat med blå 16A-kontakter og i endene overgang til standard 16A-kontakter.

Lader med 13A og har spenning på ca 220V rapportert i bilen og ca 238V i hytta. Nesten ikke merkbar varme i kontakter etter 10 timer. Dette opplegget fungerer meget greit.
Har en plan om å sette opp blå 16A (eller evt. blå 32A på komfyrkursen) på hytteveggen for å få en mer "slitesterk" og langvarig løsning.

Dette opplegget har vært brukt i et par år, tidligere med Kewet (ladetiden er jo betraktelig kortere på den). Unngå "ordinære kontakter" hvis du må skjøte flere kabler. De er en dårlig konstruksjon rent mekanisk og kan bli en plass for potensiell brann.
Kjøp ei 10l bøtte og legg over skjøter og tilkoblinger så det ikke kommer vann i kontaktene :).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

HenningH

Har lagt opp 32A kontakt der jeg parkerer bilen, men pga manglende adapter har jeg kun ladet med Shuko og 10 m 2,5 mm2 skjøteledning siden jeg fikk bilen. Har nå kjørt 6000 km.
P85 Doplhin grey

rene

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 21. november 2013, klokken 08:04
Kjøp ei 10l bøtte og legg over skjøter og tilkoblinger så det ikke kommer vann i kontaktene :).
Evt gjør det skikkelig og svi av en tredve-lapp på en sånnen:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Beskyttelsesboks-35115/

Muffinman

Visste ikke at slik fantes. Takk for tipset!

fonberg

Sitat fra: rene på torsdag 21. november 2013, klokken 15:16
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 21. november 2013, klokken 08:04
Kjøp ei 10l bøtte og legg over skjøter og tilkoblinger så det ikke kommer vann i kontaktene :).
Evt gjør det skikkelig og svi av en tredve-lapp på en sånnen:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Beskyttelsesboks-35115/

Den var fin! Noen som vet av en lignende låsbar løsning?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

NTesla

Sitat fra: TeslaSignature på onsdag 20. november 2013, klokken 22:00
Bruk en 2,5 kabel av god kvalitet. Sett på en fas 32A støpsel og bruk blått adapter. Da har du belte og bukseseler (-:

Finnes det overgang fra schuko til blått adapter (32A) slik at en kan benytte 16A? Ser denne som er populær fra ClasOhlson er 16A og da matcher den ikke 32A adapteret til Tesla: http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Finnes det forøvrig skjøteledninger for 32A lett tilgjengelig? På overnevnte nettbutikk så finner jeg bare 16A CEE skjøteledninger.

P85D+

Har du gammel skrusikring kan du slå inn en spiker. Da kan du benytte Schuko overgang til 32A adapter og lade med 32A blått adapter på 32A  8)
P85D og 85D

jkirkebo

Sitat fra: NTesla på torsdag 30. januar 2014, klokken 17:18
Sitat fra: TeslaSignature på onsdag 20. november 2013, klokken 22:00
Bruk en 2,5 kabel av god kvalitet. Sett på en fas 32A støpsel og bruk blått adapter. Da har du belte og bukseseler (-:

Finnes det overgang fra schuko til blått adapter (32A) slik at en kan benytte 16A? Ser denne som er populær fra ClasOhlson er 16A og da matcher den ikke 32A adapteret til Tesla: http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Finnes det forøvrig skjøteledninger for 32A lett tilgjengelig? På overnevnte nettbutikk så finner jeg bare 16A CEE skjøteledninger.

Jeg har alt dette på lager. Det er en del av adaptersettet jeg selger, men selges også separat. Send en PM om du er interessert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA